Permalänk

Stor smäll i datorn!

Hej

Jag hörde en stor smäll i datorn och muspekaren hängde sig.

Jag körde en dremel tidigare ikväll i min dator för att få bort en bit plåt för att förbättra luftflödet i datorn och eftersom jag inte vet hur man monterar bort moderkortet så täckte jag över hela alltet med hushålls och tidningspapper så inte stålspån skulle hamna på det.
Sen då jag var klar så hade det ändå hamnat lite spån på moderkortsplåten nedanför moderkortet och det var omöjligt att pilla ut så jag tog och chansade med en sak som jag vet är riktigt ajjabajja och dammsög väldigt försiktigt med borstmunstycket på min dammsugare där spånet låg. (Inte direkt på moderkortet!!).

Iaf så som sagt så startade datorn utan problem och den gick väl 1 timme innan det smällde till rejält och så hängde sig datorn.Det hände då jag skulle göra en Defragmentering i Diskeeper 10 Pro.

Jag slängde mig över burken och drog ut strömkabeln och alla andra kablar. Jag kan inte se om något gått sönder i den och den startar normalt och det luktar inte bränt (mer bränt, eftersom jag haft dremeln i plåten luktar det svets)

Jag har nyligen satt motstånd på alla fläktar för att få ner dem i varvtal. Kan det ha något med det att göra? Jag är väldigt orolig nu att jag förstört något och jag vet inte vad det isf är jag kan ha förstört då den startar som den ska och inget ser svart eller sprängt ut i den.

Tips???

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Avstängd

om inget är fel så är det väll ok. Men hur hög var smällen. Som en kinabomb eller en thunderking ;)? Kolla efter dåliga kondensatorer på ditt mobo.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

haha påminner mej om när jag sprängde farsans nätagg
var trött på han gamla skitburk ifrån början/mitten på 90talet så starta datorn gick bak på nätagget o bytte strömtillförsel fyysatan va det small då
en kondensator hade smällt ett stort hål i nätagget, vilket jag inte visste var möjligt så blir ny dator för honom får hoppas att inte samma sak gäller dej men han va i behov av bättre dator så jag gjorde det med god vilja :P, eller ja, jag var i behov av att han ska ha bättre dator men tycker viljan var god i vilket fall

tycker du ska titta efter kondensatorer som piddeman sa men titta även i nätagget

Permalänk

Hm, ja alltså jag kan inte se nån kondensator som verkar sönder och så sen är nätagget helt nytt så jag kan inte öppna det för då pajjar jag garantin och det går inte se speciellt mycket genom hålen.

Kollade och märkte att cpu kylaren hade lossnat från fästet så jag funderar på om det kan vara det som smällde till. Men det förklarar inte att muspekaren hängde sig....

Smällen var ungefär som man skulle slå till med handflatan på ett bord rätt hårt.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Hm, ja alltså jag kan inte se nån kondensator som verkar sönder och så sen är nätagget helt nytt så jag kan inte öppna det för då pajjar jag garantin och det går inte se speciellt mycket genom hålen.

Kollade och märkte att cpu kylaren hade lossnat från fästet så jag funderar på om det kan vara det som smällde till. Men det förklarar inte att muspekaren hängde sig....

Smällen var ungefär som man skulle slå till med handflatan på ett bord rätt hårt.

Jo, jag tycker det förklarar ganska bra att muspekaren hängde sig om cpu kylaren lossnade eftersom antagligen blev processorn överhettad och kraschade datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jo, jag tycker det förklarar ganska bra att muspekaren hängde sig om cpu kylaren lossnade eftersom antagligen blev processorn överhettad och kraschade datorn

Men kan den verkligen bli det på någon enstaka sekund? Direkt efter smällen så hängde den sig ju. Sen då jag startade om datorn utan att ha fixat till cpu kylaren så funkade den bra, blev bara misstänksam när tempen aldrig stabiliserades och ökade så det vár då jag öppnade och såg kylaren som inte var helt på plats.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.