Permalänk
Hedersmedlem

Felsökning av Core Duo-system

Hej!

Slänger in denna tråd lite på chans. Jag har problem med följande komponenter:

Intel Core Duo T1600
MSI 945GT Speedster-A4R
Kingston HyperX PC2-6400 512MB
Antec NeoPower 480W

Moderkortet har integrerat grafikkort. Problemet är att när jag startar upp systemet så går fläktarna på normal hastighet i 3-4 sekunder, sen går processorfläkten upp på maxvarv (låter rätt mycket) och systemet bootar inte. Har testat att byta nätaggregat, men mer än så kan jag tyvärr inte testa. Det låter nästan som moderkortet har en kortslutning eller liknande enligt min erfarenhet.

Jag har tagit bort cpu-fläkten ett antal gånger och synat processorkärnan som jag är rädd att jag krossat, men kan inte se några fysiska skador öht på den. Har även rensat bios via jumper samt tagit bort bios-batteriet utan resultat.

Är det någon som har tips på hur jag kan få igång systemet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Min cpu-kylare har varvat upp på maxvarv nån sekund innan den går över till normalt tillstånd. Så det bör ej vara onormalt. Du har ingen möjlighet att testa cpu'n hos en polare eller nått då?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att plocka ut allt som är i datorn och montera ihop det utanför chassit.

När du monterat av kylaren och kollat, såg det ut som att det varit bra kontakt mellan kylaren och processorn?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
Min cpu-kylare har varvat upp på maxvarv nån sekund innan den går över till normalt tillstånd. Så det bör ej vara onormalt. Du har ingen möjlighet att testa cpu'n hos en polare eller nått då?

Det är ju sockel 479 oturligt nog, har ett par 478-moderkort liggandes, men det hjälper inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Jag skulle testa att plocka ut allt som är i datorn och montera ihop det utanför chassit.

När du monterat av kylaren och kollat, såg det ut som att det varit bra kontakt mellan kylaren och processorn?

Testat både utanför och i chassit, med exakt samma resultat. Japp, kylpastan är tunn som den ska vara på processorn. Det krävs en del kraft för att få dit kylflänsen vilket tyder på att den sitter som den ska.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR