Dags för musmattstest?

Permalänk

Dags för musmattstest?

Det dyker ofta upp tester på nya möss som blir allt precisare och man kan ändra både vikt och dpi och göra all världens inställningar i mjukvaran som medföljer. Ser man sedan till hårdvaran som kan kosta rejäla summor för att uppnå grym FPS, men hur många har en musmatta som är optimerad för sitt system?

Jag tycker om att tävla mot andra när jag spelar och då kvittar det om det ser snyggt ut jag vill ha de bästa förutsättningarna för att ta kål på min motståndare före han tar kål på mig!

En vanlig fråga på forumen är; "Jag har den här musen vilken av dessa musmattor tycker ni jag skall välja?"

Till svar får man nästan uteslutande subjektiva svar. Och visst är det är det till en stor del en subjektiv bedömning, anatomiskt är vi alla olika utformade vilket till stor del ligger till grund i detta fall. MEN det måste gå att testa till en viss nivå, man skulle kunna jämföra det med ett test av högtalare. Det går att bedöma om högtalarna är riktigt kass, medelbra eller riktigt bra, men sen kommer vi över till den subjektiva bedömningen, vissa gillar riktigt fet bas medan andra gillar en "smiskig" diskant osv. Vissa möss bör helt enkelt inte funka med vissa musmattor, ett test skulle kunna hjälpa till att miska riskerna att göra ett felköp.

Därför efterlyser jag ett musmattstest på sweclockers.

Man skulle kunna tänka sig ett test där man tar 3-5 st. Kända möss typ Logitec G5, Razor Tarantula, MS Sidewinder osv. och testar dem mot ett gäng musmattor, hårda och mjuka.

Kan vi inte hjälpas åt i denna tråd att komma med förslag på metoder som Sweclockers skulle kunna använda i ett test?

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej partymusen,

Vi i redaktionen är alltid på jakt efter nya intressanta prylar att testa, och musmattor kan mycket väl bli aktuella inom en inte allt för avlägsen framtid.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja se ett musmattstest. Det är ju många som hävdar att en musmatta är helt onödig, och tycker att det går lika bra utan musmatta. Jag skulle däremot inte kunna leva utan min S&S Steelpad, och tycker det känns som att dra musen över sandpapper utan musmatta. Har de som hävdar att det går lika bra utan aldrig använt en riktigt musmatta, eller fungerar det verkligen lika bra? Så förutom musmattor så vore det roligt om det även testades olika musmatts-substitut, som t.ex. rakt på bordet eller en kartongbit.

Tyvärr så är det väl svårt att testa musmattor, då det är väldigt personligt hur bra en musmatta känns. Men ni skulle i alla fall kunna jämföra olika aspekter som t.ex. glid och hur bra musmattan ligger kvar. Då skulle man kunna få en viss uppfattning om hur musmattorna skiljer sig åt. Det skulle vara riktigt roligt om ni gjorde ett test av musmattor i alla fall, så jag väntar med spänning

Permalänk

xphaze:

Tack för ditt svar! Hoppas på att test kan ske i framtiden!

perost:

Jag vet hur det var själv när jag första gången på ett lan för ganska många år sedan fick prova på skillnaden mellan en riktig musmatta och en vanlig. Innan dess hade jag inte ängat det en tanke!

En viktig parameter som är grymt svår att testa är slitage, jag är inne på min 3:e musmatta i ordningen nu om man räknar till professionella musmattor. Nu använder jag en dubbelsidig "razor exactmat". Fick för någon månad sedan byta från "speed"-sidan till "control"-sidan pga av för mycket slitage. Trodde en hård musmatta skulle hålla bättre men icke! man skulle antagligen kunna jämföra en musmatta med en teflonstekpanna, för eller senare släpper beläggningen... Då hjälper det inte om basen är av metall, glas eller plast.

Men jag tror att ett test iaf kan innebära en "revolution" för unga gamers som inte varit på lan och provat på skillnaden! Borde inte vara något problem att få företagen att skicka ut testmattor iaf!

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard