Permalänk
Medlem

Samla husmanskost recept

Hej alla glada!

Jag har en väldigt fin förkärlek till svensk husmanskost i min värld finns inget bättre mat än just det.
Kebab, Sushi och annat krafs kan slänga sig i vägen mot , från grunden gjorda köttbullar, falukorv, hack korv, lax, stekt strömming m.m..

Det som är så tråkigt med kebab och allt sånt krafs är att dom gamla svenska husmansrätterna håller ju nästan på att försvinna/glömmas bort.
Häromdagen stötte jag t.ex. på världens godaste fiskgratäng som man gjorde mkt i 30 talet som var skit god. och den har väl dom flesta gamlingar som dött tagit med sig tråkigt nog..

Jag har en fråga till alla här i forumet med tanke på att vi är så många här:

Vet ni några riktigt gamla svenska husmanskosträtter?

Mvh
Matvracket Wiking

Permalänk
Medlem

Glöm inte grynkorv! Den finns typ bara i skaraborgstrakten men är väldigt god:)

Grynkorv, potatis och vitsås.

Sen är väl stekt fläsk rätt gammal också. Stekt fläsk med löksås är ju riktigt gott:)

Sen har du ju ärtsoppa. Dock är det inte nåt som jag gillar speciellt men ändå.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kan ju tipsa om de enda ätliga "Svenska" rätterna.

Köttbullar
lax (de flesta sorters, speciellt gravad)
julskinka
saker som rödbetssallad osv även om dessa inte riktigt är svenska
viltgrytor av älg osv.

Men det är typ det, annars har vi inte så mycket, ogillar potatis i den form vi i sverige äter den (kokt) starkt, fungerar bara till fisk i princip. Problemet med Sverige är att vi i den traditionella husmanskosten har så tråkiga kryddor, inge kul alls o laga svenska mat på grund av avsaknaden av kryddor.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

hmm min favorätt är lite odd i mångas ögon men alla som ätit den frågar efter mer ^^

ägg och bandspagetti (med ägg och spenat i... dom gröna och gula ; )

spagetti kokas med soja, margarin, cayenpeppar, salt och svartpeppar spelar nästan ingen roll hur mycket ni tar (jag öser på då jag ÄLSKAR stark mat)

tre ägg knäckes i en varm stekplatta med smällt margarin i (se till att ha ett lock som passar stekplattan... plattan skall inte vara stor ca 20-25cm.)

värm spishälle på max och lägg på stekplattan och låt denna värmas så margarinet fräser till när ni häller ner det.

nästa måste går fort

nu när äggen ligger där och bubblar så tar ni en plastslev och rör runt i vitan (gulan skall vara hel hela tiden) så den stelnar till lite. typ gelé

häll nu på salt, svartpeppar, chilipeppar och cayenpeppar (som sagt starkt skall det vara)

nu lägger vi på locket och väntar ca 1-2 minuter. lyft locket och vinkla plattan lite alternativt skaka den lite för att se hur gulorna ser ut. Dom skall vara svagt flytande. återigen geléform.
Är dom det och vitan stekt och hård så är äggen klara.

lägg äggen över bandspagettin på en talrik och dela dem (äggulan flyter ut lite över spagettin), blanda.
Njut : P´´´´´

kan vara svårt att få till äggen rätt och smakar olika beroende på hur dom blivit stekta...
luktar popcorn när man steker dom som jag gör ^^;

i dare you to try it out XD

tja ni sa recept (pris per portion ca 15kr om man köper det på lidl ; )

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

frukostkorv med bacon lindat runt korven, visserligen inget recept men väldigt gott. glömde en viktig sak, för att hålla baconskivan på plats använd tandpetare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stune
frukostkorv med bacon lindat runt korven, visserligen inget recept men väldigt gott. glömde en viktig sak, för att hålla baconskivan på plats använd tandpetare.

låte gott ^^
försök testa med rostad lök emellan bacon och korv. tror det skulle kunna bli en hitt

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

annars kan jag rekommendera fläsk & potatis med löksås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
låte gott ^^
försök testa med rostad lök emellan bacon och korv. tror det skulle kunna bli en hitt

And don't forget to butter that bacon!

Visa signatur

Ungos

Permalänk

Stekt strömming
Stekt salt sill med löksås
Fläskkorvsgryta
Kalops
Sjömansbiff
Kalvstek

Det enda jag kommer på just nu.

Permalänk
Medlem

kabbeljo pudding

tjärknöl

här uppe har vi lite mer gamla svenska recept:)

Permalänk
Medlem

kåldolmar är ju en gammal härlig klassiker.

Edit: Palt får man inte glömma för tusan

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stekt fläsk med antingen blodpudding eller bruna bönor!!!

Permalänk

Råraka, går att äta till vad som helst, eller som enda ingrediens i måltiden!

Bara grovriva lite potatis, forma till biffar och stek några minuter. Vill man vara lite mindre nyttig så friterar man joxet