Permalänk
Medlem

Fel på CPU eller nätagg?

Struntar i skitsnacket hur jag kom hit, men jag har kommit så långt att jag förstått att det antingen är fel på min CPU eller nätagget.

Jag har kört Prime95 på Torture test >> In-place large FFTs (maximum heat, power consumption, some ram tested)

Efter bara någon sekund får jag ett felmedelande "Rounding was 0.5, expected less than 0.4"

Det dumma är att när jag kopplade ut det mesta ur datorn och endast körde CPU, minne, HDD och grafikkort så startade datorn upp som vanligt (det gjorde den inte innan), men efter en stund lät det precis som att hårddisken slog ifrån och skärmen blev svart.

Jag förmodade då att det var nätagget det var fel på (480W). Testade med ett 300W med samma enheter inkopplade. Körde Prime95 igen och samma fel igen.

Är det verkligen processorn det är fel på? Hur kan jag kolla för att vara säker?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

eftersom att du kom fram till att det va antingen CPUn eller Agget och du har bytt agget...så är ju bara CPUn kvar...det e bara till att köpa en eller låna en och prova

Permalänk
Medlem

Sant, som sant. Men det är tydligen svårt att få tag i Athlon 64, 939 processorer nu på kort varsel :S

Dessutom, kan en processor vara sönder på det sättet att den fungera normalt när den inte belastas men när den väl belastas gör den felberäkningar som får datorn till att krasha?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

det kan ju bero på överhetning också!

vad har fu för temp på cpun när du belastar den?
prova med en ny kylare....
eller ta loss den nu har och smeta på lite ny kyl pasta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pugg
det kan ju bero på överhetning också!

vad har fu för temp på cpun när du belastar den?
prova med en ny kylare....
eller ta loss den nu har och smeta på lite ny kyl pasta

Som varmast är den 45 grader. Har redan en extrem kylare på den och har nyligen smetat på ny kylpasta. Så jag tror inte det är överhettning. Har även inställt i BIOS att den ska tjuta om den går över 55 grader.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"