Permalänk
Medlem

vista bort nu

jag har windows vista i en annan partition om jag formaterar partitionen och sen tar bort den påverkas min "vanliga partittion" av de, alltså jag har min VISTA i mitt L och jag har mitt xp i C?.... kommer det allt bli som vanligt igen sen? de bootar som vanligt som om man aldrig har haft VISTA enns instalerad. eller måste man göra något speciellt att ta bort vista för att inte förstöra någon BOOT-fil i XP?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Beror på vilken partion som är din bootpartion. Om L: inte är det borde det gå bra. Sen kan du få ändra i boot.ini och ta bort Vista inlägget. I värsta fall kanske du får reparera bootloadern med XP skivan.

Permalänk
Medlem

alltså jag har 4 hdd i min dator.... C E F M (L- är en partition ur min E alltså 50gig "borttaget") och så jag formaterar bara L och tar bort paritionen då borde väl inget hända? men sen om min BOOT fil "dör" eller försvinner eller hur man nu ska säga... så XP skiva är de ända lösningen då? (har köpt min så tro ej att jag har laddat)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Om L partionen är en ny partion är det inte stor risk att det är din bootpartion. Testa och formatera den bara. Men var redo med XP skivan ifall att något skulle gå fel. Du behöver alltså inte installera om XP utan bara reparera.

Permalänk
Medlem

umm och hur ändrar jag nu BOOT.ini?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Properties på den här datorn>Advanced>Startup and Recovery>Edit