ny dator "stannar till" vid vanlig användning

Permalänk
Medlem

ny dator "stannar till" vid vanlig användning

Hej

Köpte för ca en månad sedan en ny dator enligt sign. Kompletterande uppgifter:
Operativ: Vista 64-bit
Nätagg: Corsair 520w
Hårddiskar: WD raptor 74 GB (OS på denna), 2 st Seagate 160 resp. 300 GB
Chassi: Antec p192

Nu till problemet. Det är så att datorn stannar till då och då i skrivbordsmiljö. Kan vara att jag tex bläddrar mellan mappar eller lyssnar på musik. Musiken slutar då spelas, man hör ett vinande ljud från datorn (som om en hdd drar igång) och efter några sekunder fortsätter låten spelas. Har försökt kolla vart det vinande ljudet kommer ifrån och jag tror att det är hårddiskarna, men är inte helt säker.

Verkar inte spela någon roll vilken av hårddiskarna det är man jobbar med. Har heller inte upplevt problemet när jag spelar krävande spel såsom COD 4.

Har provat att ändra till AHCI för hårddiskarna i bios samt kontrollerat att kablarna sitter i ordentligt och att de bara sitter i de orange:a sata-portarna på MB:et. Kan även nämna att hårddiskarna har använts i tidigare system utan problem.

Tacksam om jag kunde få lite hjälp med felsökning!

Visa signatur

E6750 | GA-P35-DS3 | 2*1024 PC2-6400 | 8800GT

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur de två seagatediskarna ett tag.
Fortsätter problemet, testa koppla ur cd/dvd.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det verkar faktiskt vara de två Seagate-diskarna som strular. Kan utan problem klicka runt i mapparna på raptorn, men försöker jag på nån av de andra diskarna, stannar det till efter ett tag innan det flyter på igen.

Frågan är ju då vad jag kan göra åt problemet? Hårddiskarna har ju funkat perfekt i mitt gamla system..

Visa signatur

E6750 | GA-P35-DS3 | 2*1024 PC2-6400 | 8800GT

Permalänk

tror det är nån form av energispar funktion som gör att datorn stänger av diskarna när de inte används. då måste de "snurra igång" när du ska börja använda något som ligger på dem. Samma sak för mig med min gamla 180 gigs WD IDE disk. vet inte hur man löser det dock typ lägga nåt program som körs hela tiden på alla diskarna så de inte går i energisparläge. kanske funkar

Permalänk
Medlem

Körs det nån kontinuerlig temperaturövervakning eller liknande mot dessa diskar?
Vilka SATA/IDE-portar på moderkortet används?
Vilken disk/cd/dvd är ansluten till vad?
Är "smart" aktiverat i bios?
Kör diskarna i sata/udma eller i pio-mode?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, inga ovanliga ljud dock. Men som Moxica sa, det var temperaturmätarna till hårddiskarna som var problemet. (Förutsatt att du har några inkopplade.)

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ha löst sig. Jag bytte helt enkelt plats på satakablarna så att OS-disken satt i den första porten (channel 0). Trodde inte detta hade nån betydelse men tydligen.

Tack för hjälpen ändå!

Visa signatur

E6750 | GA-P35-DS3 | 2*1024 PC2-6400 | 8800GT