Förstärkare med streaming

Permalänk
Medlem

Förstärkare med streaming

Ska flytta och får därmed tillstånd av frun att plocka fram mina XTZ 99.26 MKII stativare i vardagsrummet i nya huset.

Frågan är vad jag ska ha att driva dom? Vill hålla det extremt minimalt. Har tidigare haft Blusound och Sonos. Har läst lite för mycket dåligt om Sonos på sista tiden för att köpa en Sonos AMP och tycker en Blusound powernode är lite dyr plus gillade inte deras app senast iaf.

Vårt enda användningsfall är att streama / spela upp från Spotify med mobilen som styrning.

Vill inte hålla på att behöva manuellt slå på någon förstärkare eller liknande så det känns som en streamer kopplad till någon av mina gamla förstärkare går bort. Dessutom vill jag ha så lite synlig hårdvara som möjligt.

Vad finns det för tips?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om Wiim Amp, siktar själv på en sådan när jag fått ordning på gästrummet som också blir lite av ett musikrum. Den har även ARC om man vill koppla den till en TV.

https://wiimhome.com/wiimamp/overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Har hört mycket gott om Wiim Amp, siktar själv på en sådan när jag fått ordning på gästrummet som också blir lite av ett musikrum. Den har även ARC om man vill koppla den till en TV.

https://wiimhome.com/wiimamp/overview

Ja, den ser ju intressant ut, verkligen!

Visa signatur

Permalänk

Vad har du för gammal förstärkare, går det inte att koppla in något som kan streama och samtidigt ha ARC så du slipper slå på knappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Vad har du för gammal förstärkare, går det inte att koppla in något som kan streama och samtidigt ha ARC så du slipper slå på knappen?

Jag har Vincent monoblock men tycker dom tar lite för mycket plats och det ser rörigt ut. Så tänkte sälja dom beggade och köra på en tokminimal setup jämfört med innan.

Visa signatur

Permalänk

Du kommer inte kunna komma runt att inte slå på en förstärkare. En streamer har ingen dedikerad förstärkare för högtalare ifall det inte är tal om en förstärkare med streaming

Sedan är ju frågan om budget. Finns allt från 5k upp till 100k

Jag vet att ämnet är infekterat. Spotify för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Du kommer inte kunna komma runt att inte slå på en förstärkare. En streamer har ingen dedikerad förstärkare för högtalare ifall det inte är tal om en förstärkare med streaming

Sedan är ju frågan om budget. Finns allt från 5k upp till 100k

Jag vet att ämnet är infekterat. Spotify för ändamålet?

Nu tror jag vi missförstod varandra. Det finns ju massor av lösningar som står "standby" och sedan drar igång när det kommer ljudsignal alternativt drar igång när appen spelar upp något. Bluesound powernode, Sonos AMP, vanliga effektförstärkare etc. Det verkar som att Wiim amp som föreslås ovan funkar på det viset också.

När det gäller budget så skrev jag redan i första posten att en Bluesound powernode är lite dyr. En sådan kostar 10 tusen. Så typ kanske 6-7 tusen max i budget.

Nu tror jag att det får bli en sådan Wiim amp och det ligger ju strax över 4 tusen så det känns ju prisvärt.

Annars får jag väl ställa upp min gamla "stereo". Men det är en Vincent DAC, en Vincent rörpreamp och sen dubbla Vincent monoblock. Så lite overkill för en "alla i familjen kan streama lite från Spotify" lösning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nu tror jag vi missförstod varandra. Det finns ju massor av lösningar som står "standby" och sedan drar igång när det kommer ljudsignal alternativt drar igång när appen spelar upp något. Bluesound powernode, Sonos AMP, vanliga effektförstärkare etc. Det verkar som att Wiim amp som föreslås ovan funkar på det viset också.

När det gäller budget så skrev jag redan i första posten att en Bluesound powernode är lite dyr. En sådan kostar 10 tusen. Så typ kanske 6-7 tusen max i budget.

Nu tror jag att det får bli en sådan Wiim amp och det ligger ju strax över 4 tusen så det känns ju prisvärt.

Annars får jag väl ställa upp min gamla "stereo". Men det är en Vincent DAC, en Vincent rörpreamp och sen dubbla Vincent monoblock. Så lite overkill för en "alla i familjen kan streama lite från Spotify" lösning.

Problematiken är att en renodlad streamer har ingen del för att driva högtalare utan det är ofta bara för signal in/ut, DAC och själva modulerna för wifi
Medan det du egentligen är ute efter är en stereo förstärkare med streaming funktion
Det är 2 olika produkter

Det andra du menar är bara en funktion

Exempel
Jag har en Marantz streamer och den kan jag slå av och på hur mycket som helst med telefonen och den går igång utav sig själv så som du nämner däremot kommer enheten aldrig att kunna driva ett par högtalare eftersom den saknar förstärkare för att driva högtalare och det är vad en streamer är.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Du behöver bara slutstegen och en streamer om du ska strömma.

Skrivet av Buddaz112:

Problematiken är att en renodlad streamer har ingen del för att driva högtalare utan det är ofta bara för signal in/ut, DAC och själva modulerna för wifi
Medan det du egentligen är ute efter är en stereo förstärkare med streaming funktion
Det är 2 olika produkter

Det andra du menar är bara en funktion

Exempel
Jag har en Marantz streamer och den kan jag slå av och på hur mycket som helst med telefonen och den går igång utav sig själv så som du nämner däremot kommer enheten aldrig att kunna driva ett par högtalare eftersom den saknar förstärkare för att driva högtalare och det är vad en streamer är.

Wiim amp är en allt i ett burk med en integrerad förstärkare och streamer i samma låda och ger 2 x 60 W i 8 Ohm och inte bara en streamer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wiim amp är en allt i ett burk med en integrerad förstärkare och streamer i samma låda och ger 2 x 60 W i 8 Ohm och inte bara en streamer.

Inte hunnit kollat upp den enhetens funktioner
Ändå övervägt att titta på om det finns något annat. Ifall TS hade kunnat tänkt sig lägga lite till, säg 7K för då hade TS kunnat köpt en Denon CEOL RCD-N12DAB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Jag vet precis vad jag är ute efter. Det är därför trådens titel är just "förstärkare med streaming".

Samtliga produkter som nämns i första inlägget är just det, en förstärkare med inbyggd streamer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, det som är lite lurigt med dom stegen jag har är att det krävs en analog signal som går via en minitele 3,5 mm monokabel för att slå på dom från standby. Annars behöver man gå och starta dom manuellt hela tiden. Har inte hittat någon streamer med den funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lägger också en röst på Wiin Amp, ser inte varför man skulle skaffa nåt annat idag om det inte är så att man behöver mer effekt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det som är lite lurigt med dom stegen jag har är att det krävs en analog signal som går via en minitele 3,5 mm monokabel för att slå på dom från standby. Annars behöver man gå och starta dom manuellt hela tiden. Har inte hittat någon streamer med den funktionen.

Ok så du har 12V trigger, den funktionen är vanlig på hembioprylar.
Men du kan nog göra nått snarlikt om du använder en master/slave grenlist eller smartpluggar. Om du i övrigt kan tänka dig att använda slutstegen så kan man nog använda nått liknade de här nedan för att styra strömmen.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/stromkabl...
https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning-stickpropp-smart-ener...
Fördelen är att dina slutste lär ge bättre ljud än nån billig streamingamp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok så du har 12V trigger, den funktionen är vanlig på hembioprylar.
Men du kan nog göra nått snarlikt om du använder en master/slave grenlist eller smartpluggar. Om du i övrigt kan tänka dig att använda slutstegen så kan man nog använda nått liknade de här nedan för att styra strömmen.
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/stromkabl...
https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning-stickpropp-smart-ener...
Fördelen är att dina slutste lär ge bättre ljud än nån billig streamingamp.

Ja, det är väl välljudet som får stå tillbaka lite med en Wiim amp. Högtalarna jag har är XTZ 99.26 MKII med egenhändigt utförd mod enligt https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Berylliumkit-p314785188 och det är möjligt att en Wiim amp inte riktigt får dom att låta jättebra.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det är väl välljudet som får stå tillbaka lite med en Wiim amp. Högtalarna jag har är XTZ 99.26 MKII med egenhändigt utförd mod enligt https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Berylliumkit-p314785188 och det är möjligt att en Wiim amp inte riktigt får dom att låta jättebra.

De förtjänar nog bättre men det finns större streamingförstärkare som kostar mera om man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De förtjänar nog bättre men det finns större streamingförstärkare som kostar mera om man vill.

Hmm.. kanske ska tänka om. Hitta en streamer jag är nöjd med och försöka lösa driften av monoblocken med en master/slave grendosa. Har en sådan Brennenstuhl eller vad den heter. Det som har varit svårt med den är att kalibrera den rätt med de små strömmar som går igenom modern elektronik utan förstärkare. Alltså att standby på en streamer utan stärkare jämfört med när den är på är så liten skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://www.hifi-punkten.se/produkt/wiim-ultra

Den här rackarn har ju faktiskt trigger ut kanske en sådan då och mina Vincent 997:or helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Jag vet precis vad jag är ute efter. Det är därför trådens titel är just "förstärkare med streaming".

Samtliga produkter som nämns i första inlägget är just det, en förstärkare med inbyggd streamer.

Min fråga är om du kan sträcka på budgeten. Köpa något du blir nöjd med en gång och nu när du ändå fått lov så tänker jag som sådan att du smyger in lite försiktigt och köper säg något lite bättre som nu är enkelt och tänk då ifall du får liv till lite finare högtalare
Bara en idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Min fråga är om du kan sträcka på budgeten. Köpa något du blir nöjd med en gång och nu när du ändå fått lov så tänker jag som sådan att du smyger in lite försiktigt och köper säg något lite bättre som nu är enkelt och tänk då ifall du får liv till lite finare högtalare
Bara en idé

Ja, jo, sträcka på budget kan jag absolut göra för rätt grejer.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Den här rackarn har ju faktiskt trigger ut kanske en sådan då och mina Vincent 997:or helt enkelt.

Wiim ultra är dessutom den bästa streamern som inte går in i dyrklassen så ljudmässigt är den också ett väldigt bra val.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Ja, jo, sträcka på budget kan jag absolut göra för rätt grejer.

Wiim är säkert inte dåligt utan jag bara tänker ifall du istället är intresserad utav något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Wiim är säkert inte dåligt utan jag bara tänker ifall du istället är intresserad utav något annat

Det jag är ute efter är något minimalt som ger good enough ljud och med smidig app integration.

Jag tror just nu att bästa (alltså billigaste med ok ljud och minimalt krångel) lösningen är en ren streamer Wiim ultra (utan förstärkare) kopplade till mina två monoblock som slås på med hjälp av Wiims inbyggda 12V trigger. Då har jag 2x150W av en erkänt bra förstärkare och en vad det verkar bra streamer med bra DAC:ar och smidig app. Total kostnad (eftersom jag har resten) är 4700 kr.

Alternativt kan jag sälja stärkarna och kanske få 5000 kr för båda beggade. Då skulle jag ju kunna lägga 5000+4700 = 9700 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ska flytta och får därmed tillstånd av frun att plocka fram mina XTZ 99.26 MKII stativare i vardagsrummet i nya huset.

Frågan är vad jag ska ha att driva dom? Vill hålla det extremt minimalt. Har tidigare haft Blusound och Sonos. Har läst lite för mycket dåligt om Sonos på sista tiden för att köpa en Sonos AMP och tycker en Blusound powernode är lite dyr plus gillade inte deras app senast iaf.

Vårt enda användningsfall är att streama / spela upp från Spotify med mobilen som styrning.

Vill inte hålla på att behöva manuellt slå på någon förstärkare eller liknande så det känns som en streamer kopplad till någon av mina gamla förstärkare går bort. Dessutom vill jag ha så lite synlig hårdvara som möjligt.

Vad finns det för tips?

Nu har du redan fått några tips och lite att fundera på. Sett till din gamla anläggning gissar jag att du har mer koll på ljudkvalité än jag, men trots det vill jag öppna för samma fråga som @Buddaz112 nosade på: Hur viktig tror du att den nya förstärkarens kapacitet när du ändå "bara" streamar via Spotify? Någon modell av WiiM Amp tycker jag ser ut som ett tillräckligt bra val, åtminstone på papperet. Ett annat alternativ skulle annars kunna vara Argon Audio SA2, men jag har ingen aning om vilken som är "bäst".

Skrivet av Jumpcut:

Det är såklart också ett alternativ, men dina Vincent 997:or skulle jag knappas kalla ögongodis; kan du gömma dem bakom något?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det är såklart också ett alternativ, men dina Vincent 997:or skulle jag knappas kalla ögongodis; kan du gömma dem bakom något?

Hehe, verkligen inte. Det är 100% örongodis.

Vi kommer nog platsbygga en sideboard i vardagsrummet. Så ett alternativ är ju att ställa 997:orna i den och sen högtalarna ovanpå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tvivlar starkt på att du kommer höra nån vidare skillnad alls mellan Wiim Amp eller nåt dyrare och "bättre" Men vill du lägga på lite mer cash så släppte ju Wiim sin Amp Pro för inte så länge sen med PFFB vilket på pappret ger ännu lite bättre ljud än den vanliga Ampen.
Det viktiga när du letar grejer är iaf att hitta dom funktionerna du vill ha medans ljudmässigt är skillnaden som sagt så gott som noll. Och rent funktionsmässigt så har ju åtminstone dom flesta Wiim-prylar nuförtiden möjlighet för rumskorrigering med PEQ vilket öppnar upp för faktiska ljudförbättringspotentialer som kan ge _mångfaldigt_ mycket bättre ljud än dom eventuella jättefjuttiga skillnader mellan DACs och förstärkare som sitter i prylarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tvivlar starkt på att du kommer höra nån vidare skillnad alls mellan Wiim Amp eller nåt dyrare och "bättre" Men vill du lägga på lite mer cash så släppte ju Wiim sin Amp Pro för inte så länge sen med PFFB vilket på pappret ger ännu lite bättre ljud än den vanliga Ampen.
Det viktiga när du letar grejer är iaf att hitta dom funktionerna du vill ha medans ljudmässigt är skillnaden som sagt så gott som noll. Och rent funktionsmässigt så har ju åtminstone dom flesta Wiim-prylar nuförtiden möjlighet för rumskorrigering med PEQ vilket öppnar upp för faktiska ljudförbättringspotentialer som kan ge _mångfaldigt_ mycket bättre ljud än dom eventuella jättefjuttiga skillnader mellan DACs och förstärkare som sitter i prylarna

Det jag tänker på är effekten, inget annat. Är orolig att det inte riktigt räcker till för högtalarna. Ska kolla in den pro modellen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det jag tänker på är effekten, inget annat. Är orolig att det inte riktigt räcker till för högtalarna. Ska kolla in den pro modellen!

Det verkar som dina högtalare har en impedans på mellan 4-8ohm med en känslighet på 88dB, med Wiim Ampen som ska kunna leverera mellan 60-120w beroende på impedans vilket innebär att du teoretiskt ska kunna spela peaks på uppåt 110dB, och det bör vara nog för dom flesta.
Sitter själv just nu på en 2x60w förstärkare som driver på mina stativare till ganska duktiga nivåer i mitt halvstora vardagsrum

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så lite prylar som möjligt skulle jag överväga att sälja din nuvarande rigg och köpa ett par aktiva högtalare.

Permalänk
Medlem

Jag har en Paradigm PW Amp för just detta ändamålet. Pytteliten burk med nätverksmöjligheter/streaming och inbyggd klass-d förstärkare som styrs från telefonen. Hade jag skaffat nytt idag hade det nog blivit en WiiM Amp Pro tror jag.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter