Följ Black Week på SweClockers

Eizo Flexscan S2201WSE

Permalänk

Min var i Ånge imorse (4:40) så den borde vara i Luleå imorgon, då återkommer jag med mitt omdömme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TijY
Okaj har inte rört den cd-skivan som följde med, testa text som förval på skärmen. Sen 6500k i färgtemp 20-25% i brightness, 30-35% i contrast.
2.0-2.2 i gamma och sätt på brightregulator. Så har jag det inställt iaf.

Edit: Har också märkt att färgerna blir matta om man kollar underifrån, men det är ju bara sänka ner skärmen några cm.

Prövade med vad du sa, utom på kontrasten, för den tyckte jag var för låg. De flesta värdena stämde redan med min skärm.

Tycker fortfarande att det är för dåligt att skärmen inte kan hålla en jämn färg över hela.

Men jag har börjat digga två funktioner som kanske gör att jag behåller den:

1. Ljusmätaren. Riktigt najs funktion, som känns igen från min MBP.
2. Möjlighet till oskalad bild. Sjukt bra för spel som vägrar byta upplösning!

Ska fortfarande se vad Dustin har att ge för andra förslag, eller om jag orkar punga ut för den där 22-tums Eizo skärmen för 5000kr där de påstår att de ska kunna visa 95% av Adobes färgrymd (S-PVA panel tydligen).

Permalänk
Medlem

Hur är det med ghostning, har ni märkt av det något alls?

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk

Hur är det med den här skärmen
är det fler som är missnöjda eller?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomman58
Hur är det med den här skärmen
är det fler som är missnöjda eller?

Nu i efterhans är jag nöjd med min 226bw. gillade inte att färger va så skarpa, men det är dom på alla LCD när man kommer ifrån CRT

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Nu i efterhans är jag nöjd med min 226bw. gillade inte att färger va så skarpa, men det är dom på alla LCD när man kommer ifrån CRT

Tråden handlar om S2201WSE...

Kom igen ni därute, få höra lite skön feedback! Några skärmar borde ha hittat hem vid det här laget?

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk

Jag är mycket nöjd med min skärm, väldrigt liten bleeding i underkant, fast inte på nått annat ställe så vitt jag kan se. har dock inte kollat responstiden. Ser ingen ghosting eller anant som jag kan klaga på. Gillar att högtalarna sitter på baksidan eftersom då blir skärmen inte bredate eller högre eller lägre. Tycker inte häller att det är så dålig bild omman ser från sidorna eller att färgskillnaden är mycket märkbar i över och underkant omman gämför dem. Det är lite skillnad men det är det på alla tn-paneler jag sett. Sen gillar jag också att man kan ha två datorer inkopplade och bara byta källa med en knapptryckning. Dock så är ena på VGA så det är inte lika rolig signal men det syns bra där med. Sen kanman stänga av power-leden så att den inte syns, det gillar jag. Sen kan man byta mellan olika konsast/brightness-profiler olika för film/text/annat. Jag gillar skärmen starkt.

Är det något annat ni undrar över är det bara att fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gullefjun
Är det något annat ni undrar över är det bara att fråga.

Trevligt att du är nöjd än så länge. Har själv inte stött på en skärm som varit bra grundutförandet, kräver alltid en del inställning & kalibration!

Om du har tid/ork så finns det en del tester att köra här:

http://tft.vanity.dk/

Se om du kan nämna något om färgjämnhet och kontrast!

Adobe gamma eller WYSIWYG calibrator är två verktyg man kan använda för skärminställningar. De fungerar ok, men helst bör man kalibrera med en vettig kolorimeter.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk

Hur går det med skärmarna grabbar? - Lite mer recensioner/kommentarer från de som äger en sådan här skärm vore uppskattat!
Någonting att satsa på framför: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=221498 ?
Avseende: Spel.
/nilsson

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått min S2201WSEK och jag är nöjd, lite blödarsjuka på höger och nedre kant, men väldigt lite. Sköna inställningsmöjligheter. Har testat spela lite WoW och CoD4 och tycker det går aldeles utmärkt att spela dessa på den. Har inte kolla input-lag och sådant, men det känns inte av allafall.

Största "problemet" för mig är att vänja mig till storleken på skärmen.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Har så svårt för dehär, eftersom jag speler väldigt mycket vill man ju att skärmen inte ska gohsta, hur funkar denna skräm till just spel, är den så mkt bättre än samsungs såkallade spel skräm tack vare en annan sorts panel?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Har så svårt för dehär, eftersom jag speler väldigt mycket vill man ju att skärmen inte ska gohsta, hur funkar denna skräm till just spel, är den så mkt bättre än samsungs såkallade spel skräm tack vare en annan sorts panel?

Håller helt med, har ett bra tag försökt få svar på den frågan, fast mest jämfört med: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=221498
Vilken av Eizo'n och den som lider av minst inpug lag, fungerar bäst till spel (fps-spel), ghosting, färgerna, respons och over-all etc!
Några eftersläpningar för dig sundsten? Skulle du rekomendera den som en spel-skärm?
/nilsson

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk

Nu har jag spelat lite WoW och CS och jag har inte märkt av något inputlag eller eftersläpningar. Jag skulle rekomendera skärmen, jag gillar den skarpt

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera den som spelskärm men den är ju så mycke mer än så känns det som.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk

Jo, funktionen att den ställen in ljusstyrkan då det omkringliggande ljuset ändras är mycket skönt. Sen är det skönt att ändra källsignal med en knapptryckning.

Permalänk

gött, gött.
Inga eftersläpningar, ghosting & bilden i sig?- vad säger ni som har den?
Sen jag som är lite av en "rookie", är det enkla inställningar, manualer etc som gör det enkelt att optimera skärmen?
/nilsson

Visa signatur

Permalänk

Har trollat så mkt på det här forumet nu så kände mig tvingad att ge lite feedback.

Var länge inne på en Samsung då jag tidigare haft en syncmaster 172x som jag varit väldigt nöjd med. Eftersom många lovordat S2201:an slog jag till då den samtidigt gick ner till 2995 på komplett.

Fick hem den igår, packade upp den och såg att det skickat fel färg på den. Hade beställt en grå men fick en svart!

Första intrycket är gillande. Kontrast, färger, ljusstyrka är bra, betrakningsvinklarna är godkända. Största minuset är backgroundbleedingen, som gränsar till störande. Om du är känslig för det bör du undvika denna skärm. Responsen hann jag inte utvärdera tillräckligt, men i dem spel jag testade så kändes den helt ok.

Vad som helt oförutsätt blev avgörande för mig var designen. Ytan på min arbetsplats är relativt begränsad, mitt skrivbord är 70 cm djupt. Och foten som enligt deras hemsida skulle vara justerbar i höjdled är egentligen inte det. Eftersom för att justera den i höjdled måste man samtidigt justera djupet, vilket innebär att skärmen kommer alldeles för nära. Så i lagom höjd hamnar skärmen framför näsan. Och på lagom avstånd hamnar skärmen ovanför huvudet. Detta kan givetvis framstå som ren gallimattias för andra användare med andra förutsättningar. Men på mitt skrivbord kändes den lika klumpig som en lika stor crt.

Jag övervägde att beställa ett väggfäste eftersom jag var hyfsat nöjd med de tekniska egenskaperna på skärmen. Men eftersom det billigaste dem hade gick lös på ca 2000 skickade jag tillbaks den istället och är nu tillbaks på ruta 1. (Tacka gudarna att dem skickade fel färg från komplett annars hade jag inte fått returnera och blivit tvungen att hosta upp ytterligare 2 tusen för ett väggfäste).

Permalänk

Det finn billiga väggfästen på eizos sida där de säljer av out-of-date-produkter.

Permalänk

Är det fler som tycker den har mycke background bleeding?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också skaffat den här skärmen. Är nöjd än så länge speciellt med färgåtergivning (subjektivt) och responstid. Har inte spelat med den iofs men jag vet hur dålig responstid ser ut när man ser film eller flyttar muspekaren snabbt osv. Har svårt att avgöra hur bra/dålig background bleed det är i förhållande till andra skärmar då detta är den enda jag har förutom min gamla sony trinitron hehe.

Jag har fått acceptabla nivåer på blb efter kalibrering av gamma, ljus och contrast. Jag har valt en gamma på 1.8 och kalibrerat normal värdet så att skärmen är väldigt ljus då kan jag dra ner ljus nivån nästan till 0 och får då bra svärta tycker jag. Sedan höjer jag kontrasten tills vitt upplevs som vitt. Jag har försökt att få bilden att visas som på min crt så långt det går. På min skärm är det kvar background bleed i nedre vänstra och högra kanterna när man har en svart skärm eller väldigt mörk bakgrund. Men så vitt jag förstår är detta ett problem med alla lcd skärmar även om det är bättre på s-ips och s-pva panler men då får man ju sämre respons tid och sk (fritt översatt) kristall effekter istället.

Betraktnings vinklarna tycker jag är bra i alla fall horisontalt men det är lite känsligt vertikalt tycker jag men det är ju också en nackdel med tn paneler och som sagt jag kommer från crt så jag har igentligen ingen bra referens.

Har funderat på att byta den till s2231w men får nog nöja mig med denna tills sonys oled skärmar blir tillgängliga i samma prisklass hehe.

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag hittade lite tester på dessa 2 skärmar som diskuteras i denna tråd.

S2201 - http://www.pcworld.dk/art/9584?page=14

S2231 - http://prad.de/en/monitore/review/2008/review-eizo-s2231w.htm...

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=12036...

Sedan har 2231 fått utmärkelsen "Best price/performance ratio" av tidningen kamera och bild

/ Honda

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna i rent filmnöje gentemot w2207h tro? Jag har läst, läst och läst och det står för mig och för många andra mellan denna, w2207h och numer L227WT. Visst är spelprestanda intressant men film går före här.
Och ja, jag vet att andra paneler är bättre än TN vad gäller film, men jag har en budget på runt 3k. Har alltid kört CRT och kör idag en syncmaster 793df (17") och vill, som ovan nämnt ha bättre (och framförallt större!) filmupplevelse.

Jag vet att tråden är riktad Eizo-skärmen, och min fråga är film (och helst också gentemot w2207h).

Så, ni som äger den, fungerar det bra att glo på film? Vill gärna dra upp skärmen på väggen också. Det som även tilltalar denna skärm är garanti/pixelgaranti, grymt generöst vs konkurrenterna.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag blev helt av med min blb genom att sätta brightness till 10 och contrast till 45. Svärtan är också mkt bra då.

Permalänk
Medlem

Tjena har spanat in denna lite och funderar på att köpa den. Finns det någon affär i gbg området som har denna utställd så man kan kolla lite närmre på den? Om det inte finns det vågar man beställa den ändå? Kommer jag bli nöjd? (Jag antar det eftersom jag sitter på en 17" budget skräpskärm )

Sen undrar jag med om det är mycket mer krävande för grafikkortet att köra i 1680x1050 jämfört med 1280x1024, som jag gör nu? Kommer mitt x1950 Pro palla med spel som, COD4, CSS m fl? Det klarar ju av det hyfsat i 1280x1024 i alla fall.

Sen så undrar jag.. Kör den i 60 Hz på högsta upplösningen? Hur blir det, märker man av det?

Oj då mycket frågor hoppas jag får mycket svar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har haft denna skärm i en dag nu och tänkte skriva av mig lite.

Funderade länge på om jag skulle ta denna, w2207h eller någon LG, men denna kändes lite "proffsigare".

Tidigare har jag haft flera olika LCD-skärmar som jag jämför med, bl a:
- Hyundai 17" TN 20ms (deras första populära modell, kommer inte ihåg namnet)
- 2st Sony 19" MVA/PVA 8/16ms

Så vad tycker jag om denna nya? Jo...

PLUS

- Foten, även om skärmen tvingas ut en bit från väggen om man inte har den i högsta läget så gillar jag den skarpt. Den är flexibel, tung och stabil. Inga missljud som knarrande plast eller så.

- Byggkvalitén, den står stadigt och precis som foten så är det ingen knarrande plast som siter dåligt. När man trycker på knapparna gungar inte hela skärmen.

- Bra färginställningar från början.

- Hyffsat bra inställningsmöjligheter (men inte bättre än sony).

MINUS

- Betraktningsvinkeln, men ja det är ju tn-panel så det var jag beredd på.
Precis som många andra klagar på så är det ljusare längst ner, fast man kollar rakt på den.

- Ghostning, seriöst - denna ghostar nästan lika mycket som min 5år gamla hyundai....bedrövligt.

- Bleeding, mina sony-skärmar led lite av det också, men denna har ganska mycket i nedre vänstra hörnet. Men som många andra skriver så hjälper det om man sänker ljusstyrkan.

Hade jag haft mer lite mer cash hade det helt klart blivit en s-ips-panel, men jag är ändå hyffsat nöjd om man ser till helheten. Jag kommer behålla den ett tag iaf och se vad som händer på marknanden innan jag byter.

Permalänk

Nu har jag också införskaffat en eizo
Har suttit o ställt in skärmen lite.
Vad kör ni med för inställningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det platta fyrkantiga fötter till denna skärm ??? Har kollat på eizos sidao och de har ju inga.

Permalänk
Medlem

Hej, ni är ju några som kör med FlexScan 2201W, använder ni digitalt eller analogt. Med DVI kabeln kan jag använda upplösningen 1280x1024 inte högre, men med analoga 1680x1050 och bättre bild, vad använder ni?

mvh/tage

Permalänk
Medlem

***Hej, ni är ju några som kör med FlexScan 2201W, använder ni digitalt eller analogt. Med DVI kabeln kan jag använda upplösningen 1280x1024 inte högre, men med analoga 1680x1050 och bättre bild, vad använder ni?

mvh/tage

Jag använder mig av DVI eftersom mitt grafikkort ej stödjer annat, 8800GT 512 OC.

Denna skärm är på väg tillbaka dock då jag kommer ångra detta köp hos Dustinhome. Trodde det skulle vara en "rätt ok" skärm för att arbeta lite med i photoshop och med foton. Ack så fel jag hade.

Jag ringde och pratade med folket på Eizo och när jag sa att jag arbetade med grafik sa han bara -Skicka tillbaka den och köp storebror S2231 istället, där har du den svärta/färg/kontrast du behöver för bildbehandling.

Om in inte är lika känsliga som mig med att den ska visa bra färger så är det ett helt ok köp. Värt 3000kr? Njae inte riktigit. Betraktningsvinkeln är riktigt dålig, inte ens i närheten av deras ""170°, 160° (at contrast ratio of 10:1), 178°, 178° (at contrast ratio of 5:1) "". Jag vill inte att man ska, när man sitter framför datorn, kunna se såpass stor skillnad på att bara nicka lite med huvudet.

Denna skärm är faktiskt inte att rekommendera i slutändan tycke jag. Asus skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=209024 som har nästan identiska specs är i jämförelse mycket bättre. Den hade mjukare färger och bättre, MYCKET bättre, färgtoning. Sen BackLightBleed hade båda skärmar sin del av då dom båda är TN paneler och BLB är att räkna med av denna kaliber.

Asus skärm, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=209024, är helt klart det bättre köpet till er som är ute efter en ny skärm. Håller ni på med bilder och grafik är Asus fortfarande ett givet köp då den har samma prestanda men för nästan 1000kr mindre. + för asus är bättre färgåtergivning sen liiiite snabbare (vilket inte märks när man spelar på båda) sen minus är att den inte har höj/sänkbar fot. Det är Eizos styrka, det är otroligt robusta skärmar med ordentliga armar för skärmarna så att dom har tilt/pivot/höj-sänkbar funktion vilket gör dessa till otroligt bekväma att använda, om man köper rätt panel :D.

Eizo S2201W - Nej, inte för bildredigering. Inte värt pengarna. Köp en bättre high-end istället. Rekommenderbart S2231 med S-PVA panel. 2843kr inkl frakt. EJ rekommenderbart för det priset då den får spö av många skärmar på markaden, bla Asus nedan.

Asus VW222U - ja, även för bildredigering (om du inte har råd att köpa de dyrare high-end skärmarna med bättre paneler än TN). Otroligt prisvärd för 2270kr inkl frakt! REKOMMENDERAD!

Detta blev som en liten sammansatt minireview :).

/Rob