Permalänk
Medlem

Voip (IP-telefoni) genom RJ45

Som rubriken säger, är det möjligt?

Alla på SweC vet att en telefonplug är mycket mindre än en nätverkskabels plug.

Jag fick nyligen min "router/Voip"-gateway från BBB. men jag tänkte försöka slippa den eftersom jag använder inte den som router, utan bara telefonin ikopplad där.

Har en router och en switch med RJ45-kontakter på. Frågan är då, om det finns någon konverter eller om någon har "fulkopplat" så det ändå är möjligt.

Är ny på detta, tips och tricks är välkomna.

Permalänk
Medlem

Lite otydligt, du kan inte slippa voip-boxen om du vill använda voip med BBB.

Är frågan om det går att använda rj45 cat5 kabel för att transportera det analoga ljudet från voip-box -> analog telefon så är svaret: Ja.

Om du hittar en converter eller meckar ihop något själv.

Personligen skulle jag dra en vanlig telekabel istället.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt så jag menade.... ska försöka förklara närmare:

RJ45 Cat5-kabel från BBB-uttag i väggen till switch > Gateway från BBB med två telefonuttag på + 4 RJ45 > telefon

I switchen finns det även en router.. vilket gör att jag får dubbla uppsättningar (gatewayen är lika stor och klumpig som en router, men i övrigt väldigt instabil, därför jag väljer att skita i den). då förlorar jag dock de vanliga telefonikontakterna (tror de heter RJ11, kallar de i alla fall så i detta inlägg). Och jag undrar därför om jag kan använda RJ45 för att koppla på RJ11-kontakterna och köra telefon direkt i t.ex switchen eller routern. för att slippa den fula instabila saken från BBB.

Permalänk
Medlem

Okej då missförstod jag rätt

Så kan du alltså _inte_ göra. Boxen du fått med rj11 uttag är gjord för voip, rj11 uttagen skickar dessutom ut analoga signaler som är anpassade för normala telefoner.

Däremot kan du troligen koppla:

RJ45 Cat5-kabel från BBB-uttag > switch/router > voip-box rj11 > telefon

Du använder så att säga bara voip delen i voip-boxen. Inte helt säkert det går, men jag kör själv så, men det är olika hur bra boxarna är på att fungera bakom NAT (routern).

Permalänk
Medlem

Hej!
Har nästan samma konfiguration som Morax, alltså ett bredbandsuttag från väggen (BBB) som är kopplad till en VOIP-router Cisco ATA188 med 2 RJ11 och 2 RJ45 uttag. Jag har IP-telefoni och telefonen är kopplad direkt till routern via RJ11 uttaget. Funderar på att köpa mig en egen router och skippa ATA188:an. Finns det några rekommenderbara routrar med flera stycken RJ45 uttag och några enstaka RJ11 uttag som fungerar med IP-telefoni? Skulle vara skönt att slippa ha flera aggregat med sladdharv och som står i vägen och drar massor med ström. Vet inte vad jag ska söka på i Prisjakt då det inte finns något tillval i sökfunktionen angående RJ11.

LAN-portar, är det samma som RJ45-portar?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Cisco ATA188 är ingen router, det är bara en voip ATA box som har en extra LAN port.
Tanken är att om man bara har en switch port där ATA188 står så kan man koppla ATA188 i den och sen kopplar man sin egen dator i ATA188 boxen.

Och visst kan du köpa en ny box som har ATA/router/switch/wlan osv inbyggt. Men kom ihåg att ATA188 boxen är ganska bra och eftertraktad, om det fungerar bra så skulle jag inte byta ut den mot nån d-link/linksys-variant frivilligt.