Permalänk

Kylskåp?

Tjena.

Någon som vet om min tokiga ide fungerar?
Att ta ut kompressorn ur ett kylskåp och bygga kylningsystem till datorn. (Till CPU och moderkort, baserat på samma system som vattenkylning)
Möjligt eller omöjligt?

Eller bildas det fukt, eller blir kompressorn för varm?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

För hög elräkning? ^^

Permalänk
Avstängd

Jag är också mycket intresserad av detta

Permalänk
Hedersmedlem

jo, det borde kunna fungra. Men, vattenkyldningsrören är inte konstruerade för undertryck. Sen låter kylskåpets kompressor en del. Men det största problemet är att kylslingan skulle vara kallare än den omgivande luften i datorn vilket skulle medföra kondens på rören i datorn då den kalla luften inte kan hålla luftfuktighet. Ja, jag kan ju förklara vad kondens gör med ett moderkort, men det är nog ganska överflödigt (:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det finns ingen poäng i att kyla en dator med kompressor om man inte skall syssla med ett extremt system som drar mycket ström.

Att ta ut en kompressor är inga problem, men du måste sedan göra en ny värmeväxlare, som du sätter direkt på processor och moderkort kommer definitivt göra att vattenånga kondenserar från den omgivande luften.

Om du verkligen vill ha "kylskåpskylning" så kan du göra en värmeväxlare i en vattentank, och satsa på ren vattenkylning. Och därefter kyla vattnet.
Dock är det i princip poänglöst då ett vattenkylningssystem är mycket effektivt redan från början.

Vad är det för temperaturer du vill uppnå, och varför ?
Att kyla för kylandets skull är att bränna pengar.

Permalänk
Medlem

hehe varför inte bara köra med vatten kylning och sätta in radiatorn i en frys? borra 2st hål å in med slangarna och på med silocone runt hålen å sen fogskum... då bör vattnet kylas rätt bra iaf! eftersom man iaf kan få 18-20minus i en frys...

Visa signatur

E6850@3900mhz|Asus 8800GTX 768mb@675/2100/1622(Core,mem,shader)|Asus P5K p35|Corsair DDR2 XMS2-6400 2048mb(866mhz)- 4-5-4-10|Creaktive E880|Xilence 700w|samsung 400gb 16mb SATA-2| D-tek Fuzion CPU & D-tek Fuzion GFX|APEVIA X-Cruiser|
SAMSUNG 226BW

Permalänk
Medlem

Glöm bara inte att smeta in hela moderkortet samt grafikkortet (och div datordelar) i silikon (eller liknande) så du slipper kortslutning pga kondens!

Lycka till och lägg mer än gärna upp bilder och mätvärden på det hela sen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

Ghosty och NOOb3N. Man kommer inte runt problemet med kondens bara för att man skickar in jättekallt vatten istället för att ha ett kylskåps kylsinga i datorn. Är mediet som går in i datorn kallare än luften runt om i chassit blir det kondens på oisolerade slangar oavsett om det är kylarvätska, vatten från frysen eller om det så skulle vara tequila från rymden.
Kyl inte ner mediet som ska kyla processorn under rumstemp om ni inte vet precis vad ni gör. Det blir bara kortslutning förr eller senare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan bara tipsa om denna super FAQ på just hemmagjorda Kompressor kylare

Del1. http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=1171

Del2. http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=1966

Tror det är precis vad du letar efter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ghosty och NOOb3N. Man kommer inte runt problemet med kondens bara för att man skickar in jättekallt vatten istället för att ha ett kylskåps kylsinga i datorn. Är mediet som går in i datorn kallare än luften runt om i chassit blir det kondens på oisolerade slangar oavsett om det är kylarvätska, vatten från frysen eller om det så skulle vara tequila från rymden.
Kyl inte ner mediet som ska kyla processorn under rumstemp om ni inte vet precis vad ni gör. Det blir bara kortslutning förr eller senare.

Självklart har du rätt! Min poäng var aldrig att få vattnet kallare än rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ghosty och NOOb3N. Man kommer inte runt problemet med kondens bara för att man skickar in jättekallt vatten istället för att ha ett kylskåps kylsinga i datorn. Är mediet som går in i datorn kallare än luften runt om i chassit blir det kondens på oisolerade slangar oavsett om det är kylarvätska, vatten från frysen eller om det så skulle vara tequila från rymden.
Kyl inte ner mediet som ska kyla processorn under rumstemp om ni inte vet precis vad ni gör. Det blir bara kortslutning förr eller senare.

Man kan ju ha hela datorn i frysen, då är den omgivande luften också lite kallare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zosma
Man kan ju ha hela datorn i frysen, då är den omgivande luften också lite kallare.

Det bildas fortfarande kondesn som kommer att kortsluta det mesta därav min flörsta post...
Silikon eller liknande över hela ski*en!!!

Sen överlever den ett år åtminstonde sen är det dags att täta igen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Det bildas fortfarande kondesn som kommer att kortsluta det mesta därav min flörsta post...
Silikon eller liknande över hela ski*en!!!

Sen överlever den ett år åtminstonde sen är det dags att täta igen!

Varma datordelar + kall, fuktig luft = Ingen kondens
Kalla delar i en dator + Varm, fuktig luft = Kondens
Silikon över allt = Mycket dålig värme avledning
Överlever nog inte många timmar...

I övrigt kan jag tipsa om sökfunktionen för dessa "nya idéer"...

Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
tequila från rymden

yay!

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Hedersmedlem

mjaa... att stänga in hela daton i frysen hade kanske fungerat. Det är det bästa alternativet hittills. Om man skulle ta en frys som är heeelt fri från frost, sätta in datorn och sedan aldrig öppna frysen så att det inte tillförs mer fukt (i ett idealt system). Det skulle inte gå att få helt fuktfritt, men den lilla vätskan som finns i frysen skulle sätta sig som frost överallt utom på datordelarna då de är varmare än omgivningen. Detta är förmodligen möjligt att genomföra med en svindyr, stor och heltät frys. Men jag rekommenderar det knappast.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eller skruva komponenterna direkt in i frysen, så behöver man ingen chassi. kan man använda hela frysen som chassi. bara göra en lite hål i dörren för dvd-spelaren, och för några usb kontakter, så man kan koppla tangentbord och mus.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zosma
bara göra en lite hål i dörren

man får se till att täta ordentligt då, annars blir det dags för avfrostning en gång i veckan.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

ja då till problemet. en kyl/frys är ju då inte konstruerade att gå 24/7 då de är anpassade för att bara få kylen kall och sedan stängas av, tro det eller ej, men kompressorn är mer avstängd under sin levsnadstid än på.

ja det kanske håller ett tag men kylningen kommer inte bli något vidare effektiv heller då jag inte tror att ett kylskåp heller är menat att kyla någon som tillför värme konstant.

sen vet ju jag inte heller vad du har för dator, men om vi säger att den är "relativt" ny så kan du glömma tanken på en gång.. dagens datorer drar såpass mycket effekt och det är då absolut inte en frys till för. börja lek med peltiers och vattenkylning om du absolut vill ha minusgrader, en peltier kostar inte många hundralappar men de gör inte vattenkylning heller om man gör delar av vattensystemet själv eller köper på tippen (radiator från en bil tex).

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Kolla runt i den här tråden

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=30787&pa...

Dom kyler någon vätska, som inte fryser, ner till 8 till -20 grader med hjälp av bla frysar. sedan pumpar dom runt vätskan som i en vanlig vattenkylning, dock med mycket isolering.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Kolla runt i den här tråden

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=30787&pa...

Dom kyler någon vätska, som inte fryser, ner till 8 till -20 grader med hjälp av bla frysar. sedan pumpar dom runt vätskan som i en vanlig vattenkylning, dock med mycket isolering.

Om det är vatten med Glykol så är det nog bra, men om det är någon annan vätska så har den sämre värmeledningsförmåga än vatten (vatten tar upp värme bäst).

Egentligen spelar det ingen roll vilken temperatur kylmediet har, det som är viktigt är hur mycket värme som kan avledas. Det är allt som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Gör så att du tar kylskåpet, ställer den där datorn står, flyttar på datorn och ställer den i kylskåpet och gör så instället ? xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Om det är vatten med Glykol så är det nog bra, men om det är någon annan vätska så har den sämre värmeledningsförmåga än vatten (vatten tar upp värme bäst).

Egentligen spelar det ingen roll vilken temperatur kylmediet har, det som är viktigt är hur mycket värme som kan avledas. Det är allt som spelar roll.

Du har givetvis rätt i det. Jag skrev "någon vätska" för jag vet inte exakt vad dom kör med. Sedan så förstår du väll att dom kör ju inte med -20 grader för att få sämre temps än med en vanlig vattenkylning. Klart dom får betydligt lägre temperaturer än med bara vanlig vattenkylning annars så förloras poängen lite.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, nu är det väl lite förhastat att säga att vatten är det bästa mediet. Det är väldigt bra då det är billigt och miljövänligt, men det hänger på vilka temperaturintervall man jobbar med också. För temperaturer under fryspunken används ofta ammniak. Freon är ett annat medium som har bättre egenskaper några grader under nollstecket för kylning än vatten.

Det är egentligen inte vattnets värmeledningsförmåga som är intresant. Det är mer intressant där man har ett medium i fast tillstånd som skall leda bort värme. Det som är intressant hos vattnets egenskaper snarare mängden energi som krävs att värma vatten jämfört med andra flytande vätskor. Vatten är nämligen väldigt bra på att ta upp stora mängder energi utan att stiga i temperatur så snabbt.

Sedan har det absolut betydelse vilket temperatur kylmediet har. Efterhand som mediernas temperaturskillnad ökar så ökar värmeöverföringen mellan dessa exponentiellt. Så med ökad temperaturskillnad på medierna får man bättre kylning.

Edit:
Inte min mening att verka hård i kritiken. Nu när jag läste igenom vad jag skrivit igen låter jag kanske det. Inte min mening Ghosty. Vill snarare dela med mig av lite värmeöverföringslära jag läst på chalmers.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Var nånstans jag såg någon som hade tätat och fyllt sitt chassi med matolja. Om man tänker sig att man tillsätter en pump och en tank till det som är inne i ett kylskåp/frys så borde man ju kunna få ner temperaturen rejält men ändå kringå problemet med kondens. Men enligt mig ganska onödigt att göra om man inte har för mycket fritid =p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Gör så att du tar kylskåpet, ställer den där datorn står, flyttar på datorn och ställer den i kylskåpet och gör så instället ? xD

Har du läst ngt i tråden eller vräkte du bara
ur dig den första idéen du fick upp i skallen?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Hedersmedlem

nej, Carl Eriksson. kondens är inte samma sak som läckage. Kondens uppkommer från fuktigheten i luften utanför ledningarna. Är mediet inuti ledningen väldigt kallt blir luften runt om också nerkyld vilket resulterar i att det bildas kondens utanpå ledningarna då omkringliggande luften inte kan hålla lika hög luftfuktighet. Jag citerar mig själv:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Är mediet som går in i datorn kallare än luften runt om i chassit blir det kondens på oisolerade slangar oavsett om det är kylarvätska, vatten från frysen eller om det så skulle vara tequila från rymden.

EDIT: Det jag ville säga var alltså att även om det går olja i ledningarna får man kondens. För övright är matolja ett dåligt medium att leda bort värme med av flera anledningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Edit:
Inte min mening att verka hård i kritiken. Nu när jag läste igenom vad jag skrivit igen låter jag kanske det. Inte min mening Ghosty. Vill snarare dela med mig av lite värmeöverföringslära jag läst på chalmers.

Du har rätt, men det jag svarade på var faktiskt vilket kylmedium som användes som ren kylning för att leda bort värme, utan att avnända en förångare. Det var det jag citerade, länken handlade om att man kylde ner en vätska i en behållare. Den kylda vätskan i behållaren användes sedan för att transportera bort värmen från processorn. Själva datorkomponenterna var aldrig i kontakt med förångaren. Frågan var vad det var för vätska som höll -20 grader.

Så egentligen gav du inte mig kritik
Har också läst termodynamik, fast på LiTH

Permalänk
Hedersmedlem

ja, de stämmer det du säger. Jag var lite snett på det kanske när jag pratade om ammoinak som bra kylmedie. Det används som du säger bara till system med förångning, men det var det tråden handlade om från början. Kylskåpssystem. Nog därför ajg gled iväg lite. Aja, bra att du inte blev så ledsen på mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
nej, Carl Eriksson. kondens är inte samma sak som läckage. Kondens uppkommer från fuktigheten i luften utanför ledningarna. Är mediet inuti ledningen väldigt kallt blir luften runt om också nerkyld vilket resulterar i att det bildas kondens utanpå ledningarna då omkringliggande luften inte kan hålla lika hög luftfuktighet. Jag citerar mig själv:

EDIT: Det jag ville säga var alltså att även om det går olja i ledningarna får man kondens. För övright är matolja ett dåligt medium att leda bort värme med av flera anledningar.

Nog är jag väl införstådd med vad kondens är och innebär. Nä vad jag menade var något åt detta hållet: http://www.tomshardware.se/diverse/20060110/index.html

Permalänk
Hedersmedlem

ja förlåt att jag läser som en kråka. Det står ju att chassit var fyllt med olja, inte slangarna. Det är jag som är ute oh cyklar igen. Ursäkta mig.

Jo, den lösningen har jag också sett. Men det borde inte vara särskillt bra i längden. Det är visserligen en stor kontaktyta mellan oljeytan och luften, men värmeöverföringen är nog rätt kass där emellan ändå. I ett chassi vanligt cirkulerar luften igenom på ett helt annat sätt. Efter några timmar borde den oljan bli varm. Tror ni inte det?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled