Permalänk
Medlem

Monsterkylning nödvändig?

Tja!
Är ganska oerfaren inom prestanda/tweakbranschen och jag undrar om man alltid måste ha monsterkylning även om man bara som jag vill "Provklocka" sin Prolle. Har nu en AMD 64 x2 6000+ och jag vill klocka den lite försiktigt och se om det blir någon skillnad. Kanske bara klockar till 3,2Ghz eller något, har nu 3,01.

Tacksam för alla sorters tips

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

6000+ går varm redan som det är. Jag hade nog inte vågat göra speciellt mycket med den med stockkylning. Men vill du prova iaf så vrid upp lite i taget och kolla tempen under load hela tiden. öka spänningen i så små steg som möjligt.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Ok, då väntar jag med det tills jag har köpt en ordentlig kylare, undrade egentligen bara eftersom jag var rädd att skulle bli tvungen att köpa vattenkylning eller något annat väldigt dyrt.^^

Tack för hjälpen

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

6000+ är inte så varm som alla säger tycker jag. har en själv med stockylare.

Kör med Q-fan på och då idlar den visserligen runt 49-50C men ca 1400rpm på orginalfläkten gör den ej hörbar ändå. Och fläkten går upp med tempen så går fullt vid ca 70C villket jag tror bara hände en gång när det var typ 30C inne eller nåt annars går den alltid runt 2000-3000rpm även under hård last i timmar.

3.2Ghz borde den göra på orginalvolt. verkar finnas lite bättre steppings ute nu som toppar ut på ca 3.8Ghz men annars bruakr gränsen börja nås vid 3.3Ghz tom så kan du nå 3.2Ghz på stock vcore så är det ju igen märkvärd tempökning. dock fugnerar inte CnQ nåt vidare då alltid villket resulterar i onödigt höga idel temps och strömförbrukning.

Tempen i lådan spelar ju klart stor roll. jagh ar 2x 80mm ut där bak relativt tysta. Dock kanske itne dom tystaste men burken står i TV bänken under TV:n så det omnsluter den rätt bra så allt ljud går ut där bak å mer eller mindre försvinner den vägen.

Permalänk

Klart du inte behöver ny kyling för att testklocka ca 7%.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

30*C i ditt rum?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

hehe tänk att en prolle vill ha det så kallt som möjligt så var lite snäll mot den och ge den en TRUE så kommer den gå svalt hela tiden och så kommer du kunna klocka hel***e

Permalänk
Medlem

ok^^ tack för alla svar
en fråga till dock är det bäst att klocka genom BIOS eller Asus AI Booster som fanns med i Utilities på min moderkortsskiva?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

Bios är bäst

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk
Medlem

Ok då kör vi på det då, när jag är mentalt redo att kanske förstöra min Prolle xD

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Så länge du inte ökar spänningen till CPUn så kan du prova lite. Det är ingen fara

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har precis klockat min till 3.3 ghz, mer gick inte för då whinar mitt system...
Men men, jag har stock kylaren men jag slänge bort skitfläkten och köpte mig en 92 mm från webhallen med styrning av varven och satte ditt och den funkar utmärkt.

Tempsen innan var runt 39-42 idle och efter så 34-37 ungefär @ 3.0 (standard med 1.35 voltcore)
Nu e tempsen på 37-39 på 3.3 Ghz med 1.45 volt.

Så som sagt så e inte prollen så farligt varm, även med standard kylaren.

Så kör hårt!
Mer än 3.3 går inte va jag vet än så länge ^^

Permalänk
Medlem

Alltså nu har jag läst hela klockningsguiden och undrar fortfarande hur man egentligen ändra klockhastighet genom BIOS, var inne och kollade men hittade inget som verkade stämma =S

nån som vet, sitter på ett Asus M2N-SLI Deluxe MOBO.

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

Kör min 6000+ i 3.3ghz utan några större problem på antigen stock kylaren eller min TRUE

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exterm
Alltså nu har jag läst hela klockningsguiden och undrar fortfarande hur man egentligen ändra klockhastighet genom BIOS, var inne och kollade men hittade inget som verkade stämma =S

nån som vet, sitter på ett Asus M2N-SLI Deluxe MOBO.

klockhastigheten är fsb gånger multiplier. så du ska höja fsb.n

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

ok^^ och den hittar jag alltså någonstans i BIOS? den ska alltid finnas där?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

japp den borde finnas där.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |