Datorsystem enligt signatur. Operativsystem: Win XP Pro x86
Bytte IDE-kabeln till DVD-brännaren mot en rund IDE-kabel och organiserade om alla strömkablar för att få bättre luftflöde i burken häromdagen. CPU-fläkten fick även sällskap av en Fanmate (2). Efter dessa operationer så förblev skärmen svart vid uppstart. Fläktar startar, moderkortets LED lyser grönt och det piper inte. Jag har använt ESD-armband hela tiden och inte gjort något annat än rycka ur och sätta i kablar igen, samt bunta ihop några.
Detta är en dator som startat varenda gång sedan november 2006. Jag har testat tre olika skärmar (LCD, CRT och plasma-TV), DVI som VGA. Efter att jag förstod att det var fel på någon komponent så bytte jag CPU:n mot en E6700, grafikkortet mot ett HIS X800XL och minnet mot ett TwinMOS 1GB (alla dessa hade min bror liggandes, köpte inte nya). Till slut hade jag alla dessa delar på moderkortet, alltså var det bara moderkortet kvar från min dator. Jag har försökt boota med allting inkopplat (DVD, HDD, USB osv) och med bara CPU, minne och grafikkort. Rensade CMOS gjorde jag i ett tidigt skede.
Ska jag bara byta ut moderkortet eller finns det något mer jag bör testa?
(Nätagget är av modell Type-M 530W, grafikkortet är PowerColor, minnet är Corsair XMS2 XTREME)