Permalänk
Medlem

BBB macadress spam?

Hej! Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där jag kan få 100/10 från BBB.

Nu har jag stött på ett rejält problem. Har datorn inkopplad direkt till uttaget (mest p.g.a. att jag inte hittat routern än... många kartonger att gå igenom)

Switchporten stänger ned mig! När jag ringer kundtjänst så säger dom att switchen larmat för macadress spam, och stängt ned mig. (Bara det är konstigt.. vad fan är macadress spam??)
Har bett dem kolla loggarna, och där ser syns inte något konstigt. Min macadress endast som varit kopplad mot den porten.

Har Vista, och när jag kollar ipconfig så har jag 3 tunnlar som ser ovanligt mysko ut. Dessa har jag inaktiverat, så de är borta nu men samma sak fortsätter hända.

Har någon vart med om detta? Skulle det hjälpa att koppla in en router?
Kan det vara nåt vajsing med mitt integrerade nätverkskort? Borde jag köpa ett nytt? (Datorn är sprillans ny, men jag hade inga problem i förra lägenheten, där jag hade ADSL, fast bakom en router)

Ska ringa BBB igen och felanmäla detta, men det är ju inte kul om det skulle visa sig vara handhavandefel ialla fall..

Någon som kan komma med ett konkret tips på vad jag borde göra?
Tack på förhand!
/Fredrik

Visa signatur

Näää...

Permalänk
Medlem

BBB's nätutrustning som du är ansluten till är förmodligen inställt på att bara acceptera ett visst antal mac-adress sedan stängs den av. Normalt sätt så brukar datorn enbart köra på en mac-adress men det kan vara något galet med antingen de tre tunnlarna du har eller att någon applikation/Vista har flippat och spyr ut sig en massa paket med olika mac-adresser.

Nytt nätverkskort gör nog ingen skillnade om det nu inte är något fel på det du har nu. Ifall du kopplar router för så skall det fungera förutsatt att din router inte flippar. Dina mac-adresser ifrån din dator kommer då enbart att finnas lokalt. Inte emellan din ISP och routern. Du kan också testa med att eventuellt avaktivera ipv6, då det eventuellt kan ställa till med en del strul.

Du kan också installera något program som sniffar trafiken på din dator (typ wireshark) och se ifall du eventuellt ser något konstigt.

Permalänk
Medlem

Det som är problemet är att ditt kort byter macadress över 20 gånger på jag tror det var 5 minuter, då stänger DHCPn av din port och sen måste supporten slå på den själv.
Alltså, det är nått fel på ditt NIC.
Prova först att installera om datorn, annars reklamera ditt nätverkort hos din datorsupport och säg att det byter macaddress.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Hade detta problem med BBB också då jag hade Xlink KAI installerat på min PC. (Program för att spela xbox över nätet). Så det kan ju vara något tunnlingsprogram du har som ställer till det.

Permalänk
Medlem

Har inget tunnlingsprogram vad jag är medveten om, förutom vistas egna psuedo- interface (som jag f.ö. inaktiverat)
Har även inaktiverat IPv6.

Jag fick en förklaring av BBBs support (som f.ö. är riktigt snabb och bra) att det är som Basn säger, att mitt NIC förmodligen är nåt kinaskit (har gigabyte moderkort) och när det blir överhettat får den för sig att pumpa ut requests.

Har köpt ett nytt NIC nu, och ska testa när jag kommer hem. Förhoppningsvis funkar det.

EDIT: Har nu bytt NIC och samma sak händer.
jävla skit

Får väl helt enkelt installera om windows.

Visa signatur

Näää...

Permalänk

mina fem cent på att du antingen har en riktig mackonflikt med någon i samma nät. Bbb är känsliga för sådant i sitt nät. alla nät funkar inte exakt lika...

men mer troligt är att din macadress på något vis "fastnat" på förra adressen... har hänt kompisar till mig på fot.

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeyman
Hade detta problem med BBB också då jag hade Xlink KAI installerat på min PC. (Program för att spela xbox över nätet). Så det kan ju vara något tunnlingsprogram du har som ställer till det.

samma här, det är cisco switcen på andra sidan som inte är kompatibel med ditt nätkort/mjukvara du kör, jag fick precis samma problem när jag skulle köra en chippad xbox på nätet via xlink kai.

finns inget att göra åt detta (vad jag vet) utom att byta nätkort eller skita i att ha xboxen på nätet (vilket jag gör)

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag har samma problem som Lunkan. BBB med 100/10 sitter med ett asus rampage formula med inbyggt nätverkskortx2.

Jag har isolerat problemet till min "bra" dator genom att kopplat ur allt annat och får det då ändå att låsa sig.

Igår formatterade jag, då det verkade som det funkade för lunkan, installerade windows 7 build 7000. Körde med det och det funkade bra igårkväll så jag lämnade datorn på under natten och i morse var uppkopplingen nere. Jag har inte ringt supporten än för att konfirmera att det är MACspam än, men jag anar att det är det.

Jag antar att nästa steg är att köpa ett annat nätverkskort och testa, detta funkade ju dock inte för Lunkan.

Har någon haft liknande problem?, Hur löste ni det?

Jag funderar på att låna min polares router(han har en över) och sätta mellan min dator och BBBs router. För då borde väl min dator bara spamma macadresser till den och inte ut till BBBs router.

Jag har hållit på i flera veckor med att ringa BBBs support och be dem låsa upp min anslutning, antar att de börjar bli riktigt less på mig.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Vila i frid

Har du provat att sätta mac-adressen manuellt för nätverkskortet? Ta nåt gammalt XEROX t.ex. 00-00-00-66-66-66

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
mina fem cent på att du antingen har en riktig mackonflikt med någon i samma nät. Bbb är känsliga för sådant i sitt nät. alla nät funkar inte exakt lika...

men mer troligt är att din macadress på något vis "fastnat" på förra adressen... har hänt kompisar till mig på fot.

Porten stängs inte ner på grund av en mac-konflikt. Man får helt enkelt inget IP bara. Bara 1 ip/mac adress och dyker samma mac-adress upp på flera ställen så är det först in som gäller, mer eller mindre. Har själv fått det med mitt eVGA moderkort som har inbyggda nvidia chipset tjosan nätverkskort. Fick konflikt med, då satt jag med Glocalnet ADSL, en ports på B2´s nät. Nu delar ofta B2 och GN plattformar så det är inte så underligt. Men jag vart lite förvånad och vände mig sedan till Komplett och sa att eVGA hade snålat med kretsarna och sedan skickade de mig ett nytt PCI kort som löste problemet för mig.

När en port stängs på grund av en mac-konflikt så är det som någon tidigare skrev, för många anslutningar/anslutningsförsök under en viss tidsintervall. Tex att någon begär en ny IP rätt många gånger under en minut, lite fler än vad som det går att göra genom att skriva i kommandotolken.

Är det så att det är bara en enskild mac-adress så kan man ofta se i loggen vilken. Ibland byter kortet adressen och då står det inte vilken utan då stängs bara porten. Har ibland sett en lista på 20-25 olika mac-adresser som försöker få ihop medans en 3-4 stycken redan har fått, ofta på annan utrustning inkopplad till samma utrustning.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Kan också vara så att switcharna upptäcker arp spoof, men som sagt prova att byta nätverkskort

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andca
Tjena!
Jag har samma problem som Lunkan. BBB med 100/10 sitter med ett asus rampage formula med inbyggt nätverkskortx2.

Jag har isolerat problemet till min "bra" dator genom att kopplat ur allt annat och får det då ändå att låsa sig.

Har någon haft liknande problem?, Hur löste ni det?

Jag har hållit på i flera veckor med att ringa BBBs support och be dem låsa upp min anslutning, antar att de börjar bli riktigt less på mig.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Dito!!!

Sitter på ett milt överklockat Asus Rampage II Extreme. (2,66@4,7)

BBB dör för mig, supporten anger macspam och nedstängning.

Jag gör en koppling till uTorrent, men samtidigt ifrågasätter jag meningen med dator utan uTorrent.

Testat dra ned/fimpa överklockningen, byta kabel, koppla förbi och direkt in i väggen, installera om winXP, fista, Win7, senaste drivisar till inbyggda nätverkskorten, växla mellan nätverkskorten,
inget funkar och jag blir galen.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

/Silverbullit

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart testat med routern, leta på den för f*n! Då ska det bara vara routerns mac-adress som är aktiv utåt vilket borde lösa problemen.

Edit: detta var riktat till TS, ni andra bör kanske försöka med de andra förslagen som givits, såvida ni inte har en router liggandes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverbullit
Dito!!!

Sitter på ett milt överklockat Asus Rampage II Extreme. (2,66@4,7)

BBB dör för mig, supporten anger macspam och nedstängning.

Jag gör en koppling till uTorrent, men samtidigt ifrågasätter jag meningen med dator utan uTorrent.

Testat dra ned/fimpa överklockningen, byta kabel, koppla förbi och direkt in i väggen, installera om winXP, fista, Win7, senaste drivisar till inbyggda nätverkskorten, växla mellan nätverkskorten,
inget funkar och jag blir galen.

Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

/Silverbullit

Stoppa in ett Nytt nätverkskort typ Intel kort så ska du se det fungerar.
Om du har router så döda den den är trasig.
Om du har garanti så ring Asus och säg att dina nätverkskort byter MAC helatiden... då ska du få ett nytt kort.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunkan
Hej! Jag har precis flyttat till en ny lägenhet där jag kan få 100/10 från BBB.

Nu har jag stött på ett rejält problem. Har datorn inkopplad direkt till uttaget (mest p.g.a. att jag inte hittat routern än... många kartonger att gå igenom)

Switchporten stänger ned mig! När jag ringer kundtjänst så säger dom att switchen larmat för macadress spam, och stängt ned mig. (Bara det är konstigt.. vad fan är macadress spam??)
Har bett dem kolla loggarna, och där ser syns inte något konstigt. Min macadress endast som varit kopplad mot den porten.

Har Vista, och när jag kollar ipconfig så har jag 3 tunnlar som ser ovanligt mysko ut. Dessa har jag inaktiverat, så de är borta nu men samma sak fortsätter hända.

Har någon vart med om detta? Skulle det hjälpa att koppla in en router?
Kan det vara nåt vajsing med mitt integrerade nätverkskort? Borde jag köpa ett nytt? (Datorn är sprillans ny, men jag hade inga problem i förra lägenheten, där jag hade ADSL, fast bakom en router)

Ska ringa BBB igen och felanmäla detta, men det är ju inte kul om det skulle visa sig vara handhavandefel ialla fall..

Någon som kan komma med ett konkret tips på vad jag borde göra?
Tack på förhand!
/Fredrik

MAC-spam är precis vad det låter som. Det spammas MAC-adresser mot switchen vilket gör att switchen stänger av porten.

Anledningen till detta är rätt enkelt. Att spamma mac-adresser är ett sätt att attackera ett nätverk. Förr i tiden så gjordes detta med flit för att fylla switchars minne så att de slog om till vad som egentligen är samma funktionalitet som en hubb, d.v.s. att man kom åt alla andra enheter anslutna till samma switch. Som ett skydd mot detta så stänger en vettig switch ner den port som den upptäcker detta på.

MAC-spam orsakas av den utrustning man kopplar in. Själv behöver man inte ens märka av det före det att porten stängs av, men anledningarna till problemen kan vara nästan vad som helst. Får många öppna anslutningar (torrenter vanligtvis), trasigt nätverkskort, kassa drivrutiner och så vidare.

Att be BBB kolla loggarna m.m. tror jag inte hjälper, eftersom det är loggarna som säger att detta sker. Att du inte haft några problem tidigare när du hade en router är för att det då spammades mot routern och inte mot switchen i nätet. Enklaste lösningen är nog att bara plocka upp ett nytt nätverkskort och testa med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
mina fem cent på att du antingen har en riktig mackonflikt med någon i samma nät. Bbb är känsliga för sådant i sitt nät. alla nät funkar inte exakt lika...

men mer troligt är att din macadress på något vis "fastnat" på förra adressen... har hänt kompisar till mig på fot.

MAC-konflikt är någonting helt annat än MAC-spam. MAC-konflikt är att två enheter med samma MAC-adress begär IP och eftersom MAC-adressen används för att identifiera vilka enheter som fått IP-adress så är det bara 1 av de 2 som får en IP-adress.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Gillar inte idén med att återuppliva en gammal tråd men denna innehåller bra basinformation för de som kan tänkas hjälpa till med problemet.

Jag har samma problem med BBB 100/10 linan, och en ny dator(Asus P6T Deluxe V2) där jag använder den inbyggda NIC'n.

Som tidigare nämnt i tråden så är problemet relaterat till uTorrent.
Internet stänger endast ner sig när jag sitter o laddar hem/laddar upp med uTorrent, aldrig annars.

Har inte testat byta torrent klient än, men det kan vara värt att göra.
Ett tips som oxå tidigare nämnts är att använda en router som en mellan-funktion mellan dator och vägg uttag, då spammar datorn mac-adresser till din router istället för BBB's egna.

Hoppas nån har mer information/tar nytta av den informationen jag angivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Gillar inte idén med att återuppliva en gammal tråd men denna innehåller bra basinformation för de som kan tänkas hjälpa till med problemet.

Jag har samma problem med BBB 100/10 linan, och en ny dator(Asus P6T Deluxe V2) där jag använder den inbyggda NIC'n.

Som tidigare nämnt i tråden så är problemet relaterat till uTorrent.
Internet stänger endast ner sig när jag sitter o laddar hem/laddar upp med uTorrent, aldrig annars.

Har inte testat byta torrent klient än, men det kan vara värt att göra.
Ett tips som oxå tidigare nämnts är att använda en router som en mellan-funktion mellan dator och vägg uttag, då spammar datorn mac-adresser till din router istället för BBB's egna.

Hoppas nån har mer information/tar nytta av den informationen jag angivit.

Har du nån router (namnge alla enheter med modellnr och tillverkare)? Stängs det av för alla datorer?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Har du nån router (namnge alla enheter med modellnr och tillverkare)? Stängs det av för alla datorer?

Nixpix, använder ingen router, använder endast en switch för att dela ut internet till datorerna i hemmet.
När internet stängs av- stängs det av för att användare i hemmet. Jag måste då ringa till bredbandsbolaget för att aktivera det igen.

Har inte hunnit testa med routern för att se vad som händer när datorn börjar spamma macadresser till min router istället för bredbandsbolagets egna.

Permalänk

köpte helt sonika ett nytt nätverkskort - problem solved...

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Nixpix, använder ingen router, använder endast en switch för att dela ut internet till datorerna i hemmet.
När internet stängs av- stängs det av för att användare i hemmet. Jag måste då ringa till bredbandsbolaget för att aktivera det igen.

Har inte hunnit testa med routern för att se vad som händer när datorn börjar spamma macadresser till min router istället för bredbandsbolagets egna.

Om dit NIC börjar spamma MAC-adresser när du laddar hem så är det troligen antalet anslutningar som får det att balla ur och inte programet i sig. Testa ställa ner antalet samtidiga anslutningar.

Finns under Options -> Preferences -> Bandwidth i uTorrent.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Vill bara säga att jag har haft exakt samma problem ett bra tag nu. Jag håller på att få fnatt av det. BBBs support är dock snabb och hjälpsam och löser problemet direkt när man ringer in som tur var. Först löstes problemet med att jag slutade använda utorrent enligt råd från BBB. Jag var skeptisk till lösningen först, men det funkade...

Nått måste jag tanka med så jag testade OneSwarn och det fungerade bättre än utorrent ett tag, men nu har datorn börjat spamma utan att jag tankar också. Jag satt med supporten i luren och kollade om det bara spammade när jag tankade, men det började direkt när jag blev upplåst igen, även fast jag inte hade något tankande igång. När jag testade en annan dator spammade det inget hos dem.

Har testat en jäkla massa olika drivrutiner för att se om det var nått sånt, men med samma resultat och jag vet inte hur jag ska ställa in saker manuellt i nätverkskortinställningarna för att försöka tvinga fram ett beteende hos nätverkskortet där BBBs säkerhetsspärr inte triggas så jag blir spärrad och måste ringa.

Jag har alldeles nyss köpt ett nytt nätverkskort i alla fall men det verkar vara fel på det för det tappar kontakten eller ger felmeddelanden med ojämna mellanrum. Det blir felmeddelanden som att en nätverkskabel är trasig, att det är fel på drivrutinerna, att det är en okänd enhet osv... Olika meddelanden varje gång, men ibland funkar allt perfekt när nätverkskortet hittas igen också, och det hittas av sig själv ibland. Det känns helt random just nu. Är det inte det ena så är det det andra..
Extremt frustrerande!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE