Asus utmanar Creative med EAX-teknik

Permalänk
Melding Plague

Asus utmanar Creative med EAX-teknik

Det har varit mycket skriverier kring Creative det senaste året. Den bristande funktionaliteten på Live!- och Audigy-serien i Windows Vista har bland annat kritiserats hårt. Marknaden för tredjeparts-ljudkort har inte varit särskilt intressant då Creative nästan har varit enda aktören. Men för en tid sedan släppte Asus sin Xonar-serie ljudkort vilket rört om grytan lite. Nyligen har de släppt ett tillägg som gör EAX 5.0 möjligt under Windows Vista trots att tekniken är patentskyddad av Creative.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ett saftigt extrent ljudkort är aldrig fel, jag sitter med ett X-FI fatality och det äger! =D

Permalänk
Medlem

enda anledningen att man kör x-fi är pga eax-stödet i spel.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag tycker att Creative skall sattsa på ordentliga drivrutiner, annars kan de lika gärna kursa. Vem tycker om Creative?

Själv sitter jag med ett ordentligt ljudkort, Roland Edirol UA-101. Men alla kanske inte behöver sådana ljudkort, är inga spel kort men fungerar bra för spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en ett Xonar DX, kan knappt vänta på att höra hur det låter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jowy
Jag har beställt en ett Xonar DX, kan knappt vänta på att höra hur det låter.

d2x menar du?

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Avstängd

Köpte ett Xtreme gamer för ett tag sedan - aldrig mer en produkt från Creative.
Kortet krånglar hela tiden och trots åtaliga mail till supporten har de inte fått ljudhackande i vissa spel att försvinna. Musiken låter bättre, men jag spelar mer än jag lyssnar på musik.

Blir nog ett Asus nästa gång.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Bra ASUS. Ge dom bara. Creative är ett riktigt monopolutsugar företag.

Själv har jag bara ett Creative i spelmaskinen men M-Audio blir det efteråt. Inget gamerkort men de är kanon i alla fall. Mitt FirewireAudiophile till macen är guld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Köpte ett Xtreme gamer för ett tag sedan - aldrig mer en produkt från Creative.
Kortet krånglar hela tiden och trots åtaliga mail till supporten har de inte fått ljudhackande i vissa spel att försvinna. Musiken låter bättre, men jag spelar mer än jag lyssnar på musik.

Blir nog ett Asus nästa gång.

Samma här... mitt Xtreme gamer bara sprakar o har sig i spel, men i windows är det problem fritt :/ Akta er för detta kort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
d2x menar du?

Nej, DX, budgetmodellen av kortet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

Permalänk
Medlem

rofl skojj 50% kör med inbyggt jösses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix

Enda?
jag kör X-Fi Fatal1ty just pga den användbara frontpanelen, högkvalitativt ljud, Crystalizer, SVM, bra styrning av flera högtalare och sub, bra hårdvaruaccelererat ljud med extra minnesbuffert.
EAX5.0 följde med som bonus, som jag faktiskt inte efterfrågade innan kortet, men numer inte gärna klarar mig utan. Synd bara att så få spel stödjer det fullt ut.

Permalänk

I spel som Americas Army så är ljudet minst lika viktigt som grafikkortet - Soundblaster är där det enda som gäller...
Jag har inte några problem med mina Xfi så ni som har problem har nog nåt som inte är som det ska...

Permalänk
Medlem

Även då jag lyssnar mycket på musik och är intresserad av det så har det integrerade ljudkortet fungerat utmärkt. Tills när jag började spela TF2. Om det är många ljud samtidigt och någon börjar prata så kan något ljud försvinna, och det ljudet kan vara borta resten av matchen. Jag har dock inte köpt något nytt ännu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
rofl skojj 50% kör med inbyggt jösses

Dum fråga kanske.. men är det verkligen så stor skillnad? Har aldrig haft något separat ljudkort, inte trott att det har varit någon större skillnad, men efter att ha läst en del nu verkar det som att det handlar om stora skillnader..

Kanske blir att investera i ett Asus, Xonar DX2 är ju överkomligt prisvärt för, vad det verkar som, ett bra kort!

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Samma här, nöjd med mitt Fatal1ty.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix

Fel. Det är väldigt fint ljud i korten. Stäng av alla krimskrams-funktioner, spela FLAC-filer och koppla till stereoanläggningen så ska du se att korten gör ganska bra ifrån sig.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Xonar ser bara bättre och bättre ut i mina ögon. Har ett rätt gammalt Terrateckort från 2002 eller så och det funkar fint för mig. Men om jag skulle få för mig att köpa ett nytt någongång, så blir det nog ASUS Xonar.

Angående Creative så kan de fara åt helvete

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelelel
Dum fråga kanske.. men är det verkligen så stor skillnad? Har aldrig haft något separat ljudkort, inte trott att det har varit någon större skillnad, men efter att ha läst en del nu verkar det som att det handlar om stora skillnader..

Kanske blir att investera i ett Asus, Xonar DX2 är ju överkomligt prisvärt för, vad det verkar som, ett bra kort!

Hur stor skillnad det är beror på vad du använder datorn till. I spel kan det vara rejält stor skillnad. Musiken låter oftast mycket bättre, om du har vettiga lurar/högtalare. Film vet jag inte, eftersom jag aldrig kollar på film på datorn.

Jag är jättenöjd med mitt X-Fi Xtrememusic, har aldrig haft nåt strul med det. Det verkar vara många som har problem med Xtremegamer-kortet? Jag läste nånstans att det kortet inte har X-Fi ljudprocessorn, stämmer det?

Permalänk

Inbyggda kort låter oftast bedrövligt dåligt och kan inte mäta sig ens med gamla soundblaster ljudkort!
Men lustigt nog låter det inbyggda ljudet i min Siemens Scenic E600 riktigt bra så det kan vara så att det är dålig layout på moderkorten som är anledningen till störningar och låg ljudkvalitét .

Jag har datorer med både gamer och music -xfi korten och jag märker ingen skillnad i ljud mellan de båda...

Permalänk
Medlem

Spelar (EAX is the shit) man eller lyssnar man mkt på musik så rekomenderar jag ett bra ljudkort, speciellt om man har vettiga högtalare/hörlurar.
Dessa Creative/Asus kort smeker inbyggda alla dagar i veckan så det är väl investerade pengar om ni köper!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=256176
Asuskortet är perfekt för musik och spel älskare! inte fel i en HTPC heller i och med DTS och massa dolby stöd.

Permalänk
Medlem

skit nöjd med mitt xfi enda tills jag installerade vista nu när jag har hög volym på börjar mina z-5500 spraka de gjorde det aldrig förut

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelelel

Jag tänkte samma sak som du att skillnaden skulle märkas mer i plånboken än i verkligheten men jag blev förvånad över skillnaden. Mitt Asus P5B Dlx moderkorts inbyggda ljudkort lät i mina öron t.o.m sämre än AC97 som jag hade på mitt äldre moderkort. När jag installerade X-Fi Xtrememusic var det en enorm förbättring trots att det finns klart bättre ljudkort på marknaden.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel

Jag är jättenöjd med mitt X-Fi Xtrememusic, har aldrig haft nåt strul med det. Det verkar vara många som har problem med Xtremegamer-kortet? Jag läste nånstans att det kortet inte har X-Fi ljudprocessorn, stämmer det?

Det är Extreme Audio som saknar den. Music och Gamer är samma kort - egentligen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Samma här... mitt Xtreme gamer bara sprakar o har sig i spel, men i windows är det problem fritt :/ Akta er för detta kort!

Knappast ljudkortets fel, snarare något fel som ni själva skapat.

Extreme gamer korten har minnet och prollen på sig, ganska säker men inte 100.

Drivrutinerna är fortfarande skit till x-fi fast korten funnits ute i ett GANSKA bra tag nu!

Sen att ett så pass stort företag har en så himla dålig fil server är ju helt sjukt. 1 timmer för att ladda hem en fjuttig drivrutin som ändå inte funkar bra?!

För övrigt så får man väldigt bra ljud ur korten!
Läste på någon sida där dem jämnfört alla korten i x-fi serien att det edna som skilde korten var prollen och minnena, de hade alla samma funktioner.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Själv kör jag med ett Xonar D2 till min Marantzförstärkare (stereo) och ljudet är ganska fint måste jag säga. En klar förbättring mot ljudkretsen på mitt Gigabyte DS3R, som dock var bättre än jag förväntat mig. Slår fortfarande inte en hyfsad CD-spelare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Knappast ljudkortets fel, snarare något fel som ni själva skapat.

Extreme gamer korten har minnet och prollen på sig, ganska säker men inte 100.

Förklara gärna hur och vad, för Creatives support klarade inte av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Inbyggda kort låter oftast bedrövligt dåligt och kan inte mäta sig ens med gamla soundblaster ljudkort!
Men lustigt nog låter det inbyggda ljudet i min Siemens Scenic E600 riktigt bra så det kan vara så att det är dålig layout på moderkorten som är anledningen till störningar och låg ljudkvalitét .

Jag har datorer med både gamer och music -xfi korten och jag märker ingen skillnad i ljud mellan de båda...

Det beror ju på vad man använder. Jag kör t.ex. SPDIF via toslink från mitt moderkort till min hifi-anläggning och tvivlar starkt på att jag skulle höra någon skillnad på detta system och ett ljudkort för 2000kr.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Det beror ju på vad man använder. Jag kör t.ex. SPDIF via toslink från mitt moderkort till min hifi-anläggning och tvivlar starkt på att jag skulle höra någon skillnad på detta system och ett ljudkort för 2000kr.

Men om du kjører analogt fra lydkort til forsterker er det godt mulig du får bedre lyd fra et Auzentech X-fi prelude, eller et Asus Xonar D2/D2X da DAC'en på disse kort er ofte av bedre kvalitet enn 'normal priset'(5-10k?) Surround forsterkere.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Sitter visserligen med ett X-fi fatality och det duger med det ljudet.
Dock ogillar jag Creative på det sätt de kör över sina kunder.
Har desperat testat en del kort dock ej Asus variant.

Men tänker ändå inte testa asus kort eftersom det bygger på c-media oxygen kretsar vilket redan sitter i en del andra kort och det har jag redan prövat.

Får allt för många konstiga ljud problem med eko och frånvarande bitar av ljud med sådana kort att jag kommer att utnyttja mitt x-fi mycket länge innan det blir något nytt.

Det är så irriterande när man hatar alla ljudkort -_-

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller