Permalänk
Medlem

Problem med min AMD 6400 x2

Tjenare, behöver lite hjälp med min CPU, som har krånglat lite!
Först o främst så måste jag fråga, hur kan jag få bekräftat (prestandamässigt) att min dator har dual core? Jag undrar verkligen om jag har det, det står att jag har två kärnor i CPU-Z men jag får inte bevis för det prestandamässigt.
I Crysis, kör jag på Very High på allt 1024 768, 30-40 FPS. ( För övrigt har jag ett 8800GT och 4 GB Ram) I company of heroes, så får jag Average (Benchmark) 146 FPS, allt på max i dx9. Men ingame när man kollar runt i 3D mode, (Roterar och kollar i olika vinklar) åker fps ner drastiskt när man kollar mot mitten av banan, låter väldigt skummt. Så jag undrar om båda mina kärnor används, eller om det är problem med min CPU! Testat med drivrutiner och Dual core optimizer, som för övrigt inte startar överhuvud taget när jag installerat. I aktivitetshanteraren ser jag bara en CPU info ruta, inte två som det ska, så jag ber, jag behöver hjälp!

EDIT: Testade 3dmark 06, när det kom till CPU testet, laggade datorn fast o låg på 1-0 FPS

Permalänk
Medlem

de ska ligga på 0-1 fps på 3dmark

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

är du säker? vad gör det för nytta om det ligger på så låga FPS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
är du säker? vad gör det för nytta om det ligger på så låga FPS?

ja jag e säker vart så me alla cpuer jag prövat t.ex Q6600,6000+,3800+,3700+ ligger mellan 0-1 fps på alla dom

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Task Manager > Vew > CPU history > One Graph per CPU

Är windows installerad med single core kan det vara svårt att få igång båda två vid byte till dual core.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Task Manager > Vew > CPU history > One Graph per CPU

Är windows installerad med single core kan det vara svårt att få igång båda två vid byte till dual core.

Installerat med dual core! och i enhetshanteraren står det ACPI Multiproccesor based pc (x64)

Permalänk
Medlem

i 3dmark på cpu-testet ska det bli lågt, då det är cpu:n som "gör" bilderna, vilket en cpu inte är gjord för.
För att få ut max från proppen måste du köra program/spel som utnyttjar båda kärnorna.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Dual-Core Optimizer: Vid installation så verkar det som om det inte körs, ta en titt på de program som startas vid inloggning i ditt windows, det kommer garanterar vara en post med där dual-core står med. Testa sen med AMD Power Monitor som finns på deras hemsida.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
är du säker? vad gör det för nytta om det ligger på så låga FPS?

Han har rätt, min kommer max upp i 2 fps på dessa testerna. Det spelar ingen roll om du använder Intels snabbaste processor

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macallan1983
Dual-Core Optimizer: Vid installation så verkar det som om det inte körs, ta en titt på de program som startas vid inloggning i ditt windows, det kommer garanterar vara en post med där dual-core står med. Testa sen med AMD Power Monitor som finns på deras hemsida.

På processer i aktivitetshanteraren ser jag inge bevis på att dual core optimizer används, men om jag kollar i msconfig så finns det dc optimizer som start process! Men den verkar inte användas?

Permalänk
Hedersmedlem

Optimizern är igång så fort du startat windows, det är inget program som du själv startar, utan ligger med i systemet, så oroa dig inte, det körs

Sedan har vi ju Crysis, ett kapitel för sig, med triple SLI börjar det kunna köras, med "normala" fps-siffror, så att du inte får högre är inte konstigt, och då snackar vi dessutom om överklockade Quadcores som CPU:er

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ett problem jag hade när jag gick till dual core, att spelet laggade som faan... efter ett tags experimenterade konstaterade jag att spelet "hoppade" mellan processor kärnorna, så efter att jag tvingat över spelet till en kärna så flöt det på bra igen

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntecNisse
Ett problem jag hade när jag gick till dual core, att spelet laggade som faan... efter ett tags experimenterade konstaterade jag att spelet "hoppade" mellan processor kärnorna, så efter att jag tvingat över spelet till en kärna så flöt det på bra igen

Det är då som man skall prova DualCore Optimizern

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

men vad är då problemet med Company Of Heroes? Patch kanske? för jag kör på 1.0

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör nog uppdatera dig till 1.61 iaf, det finns upp till 1.71 men då är det för dx10, men du kör kanske på Vista?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är det normalt att min CPU ligger o pressar båda kärnorna i toppen, runt 75-90% när jag spelar spel. Och det gäller alla olika spel, såsom crysis och command & conquer generals!