Förlänga uppsats, tips?

Permalänk
Medlem

Förlänga uppsats, tips?

Hallå, sitter och skriver lite på en projektrapport och undrar hur jag kan göra den längre utan att faktiskt skriva mer eller att det är uppenbart.

Vilka är era tips när man ska fula till sig några sidor?

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Avstängd

BILDER!! ENORMA BILDER!

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Indrag och blankrader.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan ha med ett diagram eller en bild på tex. en korv eller annan frukt?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Edra bidrag må vara tappra försök men jag söker något nytt, exotiskt och spännande. Något som aldrig blivit testat förut! Kanske en punkt som är 100 pt stor? Låt höra!

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Varför vill du få upp sidantalet?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Dessa nämnda knep är inte uppskattade och kan resultera i att rapporten inte blir godkänt för att rapporten inte är utförd på ett korrekt sätt. Det finns bestämda regler för vilka storlekar som fonterna får ha, likaså alla marginaler och radavstånd etc. Dessa regler finns att läsa i bl.a. en bra bok som heter Seminarieboken eller som dokument på ens skola, går man i gymnasiet så räcker dock sunt förnuft.
Angående bilder så skall de självklart inte vara för stora eller små heller för den delen. Om bilden är stor kan man dessutom fundera på om den istället skall ligga som en bilaga.

Nå det finns "bättre" metoder att spä ut rapporter och en metod är att gå lite utanför ämnet och skriva om det. Man kan dessutom gå onödigt djupt in på små struntsaker och man kan förklara mer självklara saker som egentligen läsaren redan visste om. Dessa nämnda knep är inte jobbiga att utföra, men visst kan det vara lite jobbigt att göra så de inte märks.
*edit*
Btw så brukar jag inte fuska, min senaste rapport låg på över 100sidor då vissa hade 30sidor. Dock hade jag andra problem med rapporten, då rapportskrivning och språk inte är min starka sida.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack bud_bundy

Det känns bara så fult att göra som du nämner med att fylla ut med onödig text Jag tycker nästan att man dumförklarar läsaren då men det kanske inte gör så mkt?

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-k0rf
Tack bud_bundy

Det känns bara så fult att göra som du nämner med att fylla ut med onödig text Jag tycker nästan att man dumförklarar läsaren då men det kanske inte gör så mkt?

Självklart för om man jämför 2 rapporter som båda säger samma sak och är lika lättlästa, så är ju den på 10 sidor tusan så mycket bättre än den på 20 sidor. Men ändå finns det ofta oskrivna regler om hur många sidor en viss rapport bör vara.

All utspädning är fult och förstör för läsaren, ingen vill ju läsa en text som är längre än nödvändigt, speciellt inte skollitteratur. hehe Men ska man göra utspädning, så tycker jag att trixande med rapportmallen inte är någon bra lösning. Men om man istället har ett onödigt kapitel i början, vilket väldigt många examensarbeten har, så är det inte lika självklart att det är utspätt.
Det är ju inte alltid att läsaren har samma bakgrund som en själv och då kan det vara bra att ha lite onödig förtydligande innan, vilket andra läsare mer insatta läsare bara kan hoppa över det kapitlet.

Jag har själv varit med på en redovisning där opponenterna till rapporten hade läst ett annat program än de som skrev rapporten, då påpekade just opponenterna att vissa saker kanske skulle förtydligas bättre för ej insatta, medan de som hade skrivit rapporten tyckte rapporten var bra som den var och det annars hade blivit "överförklarad" för personer med deras egen utbildning och då mer svårläst.
I detta nämnda fall så hade rapportskrivarna kunnat "övertydligat" sin rapport, med motiveringen att ämnet även kan vara intressant för personer med andra ämnesområden.

Så om du t.ex. går natur, så kan du t.ex. förklara lite matte D, E, fysik A & B, el, data saker om de nu behövs av läsaren för att förstå rapporten. Detta gäller självklart ämnesområden utanför din utbildning, det är inte säkert att läsaren vet lika mycket som du om motorer om rapporten nu handlar om något dom starkt berör dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Använd synonym ordboken i Word. Gjorde jag en gång och det fyllde på uppsatsen med ett par extra rader, plus så fick jag beröm av läraren för att ha använt lite olika uttryck. Detta var iofs i 7:an men ändå.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det svåra med uppsatser brukar vara att begränsa sig och få med allt nödvändigt och ändå få fram det man vill.
Min lösning på problemet är alltså att från början se till att man har mer fakta än vad som kan behövas för att sedan ta med de nödvändigaste delarna. Men det är svårt.

För att fylla ut texten så kan ju som tidigare nämnts ökat radavstånd och indrag hjälpa - dock inte för mycket. Vid de fria ytor som blir så kan man slänga in en relevant bild för att inte få ett alldeles för tomt utseende. Detta kan vara ett trevligt sätt att få dessa rapportsidor som generellt sätt ska vara korta, eller i princip är omöjliga att fylla ut, ett trevligare uttryck utan att man behöver glida ifrån sidans uppgift.

Att lära sig office och hur man gör enkla snygga dokument finner jag ganska intressant, särskilt i samband med jobbansökningar osv. En sida behöver inte vara helt vit med svart text - gör det personligt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Nått som inte märks så mycket (knappt alls) är att ändra storleken på punkterna.

Permalänk
Medlem

Fylla ut? Brukar ha problem med att hålla mig under max antal sidor när vi skriver rapporter. Vi skriver iofs alltid med 1,5 radavstånd och använder fotnoter vilket tar upp en del plats.

Permalänk
Medlem

byt ut "och" mot "samt", då vinner du ett tecken för varje "och" !!!

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Man kan dessutom gå onödigt djupt in på små struntsaker och man kan förklara mer självklara saker som egentligen läsaren redan visste om.

Hehe, sköna knep.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

En bra rapport skall vara kort och sammanfatta arbetet på ett bra sätt. Ju torrare och tråkigare destå bättre.
Man förutsätter dessutom att de som läser rapporten skall kunna terminologin inom ämnet, så man slipper förklara alla små skitsaker och istället kan koncentrera sig på resultat och beräkningar.