Man tager vad man haver HTPC.
Efter att ha byggt min första dator i somras, tänkte jag att det var dags igen. Hade blivit lite inspirerad av bygglogg LACK (http://www.sweclockers.com/album/?id=507) som så många andra. Men mitt hem har inga LACK hyllor utan jag kör med Ikeas TRÄBY hyllor som passar bra till min 40 tums lcdtv med träram från SWEDX.
Jag hade lite delar liggande från uppgraderingar jag gjort på min lilla bubbe ( http://www.sweclockers.com/album/?id=1261 ). Att köpa till resten skulle inte bli så dyrt lol.
Fanns ett 8800 GTS 320MB grafikkort över då SLI var totalt bortkastat på mig som inte är en äkta gamer, drog bara onödigt med ström. Core 2 Duo E6600 hade jag också liggande samt en Noctua NH-U12P processorkylare och en Samsung SH-S183A DVD.
Efter ha kollad ordentligt, fick jag slutligen en lista som skulle uppfylla mina krav på en tyst och relativt kraftfull HTPC:
Minnen - Kingston HyperX 2x1024MB DDR2 PC2-8500
Moderkort - GIGABYTE GA-P31-DS3L
Grafikkortskylare - Thermalright HR-03 Plus
Nätaggregat - Corsair VX450W
Hårddisk - Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS 16MB 500GB
Fläktar - Noctua fläktar: tre 120 mm och en 80 mm
Tangentbord/mus - Logitech dinovo mini
Till detta köptes lite verktyg och material, sen köptes lite mer verktyg och material osv osv. Livet hade varit så mycket enklare om jag hade haft tillgång till verkstad istället för att greja med allt i kontoret SUCK.
Vinkelslip är inte riktigt min grej ska jag erkänna , så ett stort TACK till Karl och Patrik samt deras lärare Gunnar på Uddetorpsskolan.
Finns lite småprylar kvar att göra, hitta schyssta fläktgaller typ sunbeam biohasard, putsa till hårddisk/dvd buren och sätta en trälist över kablarna mellan dator och tv men annars är den klar.
Framtida uppgradering till HTPC kommer nog att bli ett ljudkort och blurayspelare, ska bara köpa ett bättre ljudsystem först. /swebear
Det var längesen jag updaterade min lilla HTPC men tänkte visa hur den ser ut i dag. Nåt ljudkort blev det inte utan ett Powercooler 4670 med inbyggd HDMI och ljudstöd, mindre sladdar, vilket alltid är skönt. Den var passivt kylt men jag satte på en liten fläkt ändå.
Förstärkaren är en Marantz 1501 och Infinity Beta högtalare, som följer mitt trätema./swebear
Besök albumet: Man tager vad man haver HTPC. av swebear