2 eller 4gb en MBp, i vmware och spel

Permalänk
Medlem

2 eller 4gb en MBp, i vmware och spel

Tjena!

Funderar på att skaffa en Macbook Pro i höst eftersom jag har studentrabatt tills oktober.

Jag kan få den billigaste MBPn på 2,4ghz för 15,5k men då undrar jag om jag ska ta 4gb ram för +1,5k? Ska nog även lägga till en 250gb hdd.

Ska tillägga att jag ska jobba ihop pengarna under sommaren så varje krona räknas.

Kommer antagligen att köra windows via bootcamp och vmware eftersom det blir min första mac och jag har program som jag inte köra under osx.

Sedan så undrar jag hur pass bra en MBp är att spela på?

För som det är just nu så står det mellan en Vaio eller en MBp .

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Köp så lite minne som möjligt från Apple sen köper du 4GB på någon annan butik för 700kr och stoppar i. Apple tar ordentliga överpriser på uppgraderingarna.

Permalänk

Ja, om du ska spela går det ju i alla fall bättre ään om du skulle ta vanliga mb:n...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Köp så lite minne som möjligt från Apple sen köper du 4GB på någon annan butik för 700kr och stoppar i. Apple tar ordentliga överpriser på uppgraderingarna.

Så sant, så sant...

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Ska du köra virtualiserat så rekommenderas 4 Gb ram varmt - förresten det gör det i vilket fall! Kostar inga stora pengar och gör skillnad även i Leopard när man bara använder datorn vanligt.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

Som sagt; ska du virtualisera: Köp 4GB minne!

Satsa dessutom på en 7200rpm disk. Gör under när man har virtuella maskiner igång.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Så mycket som möjligt alltid.

Desto mer desto bättre.. helst när du virtualiserar, röstar på 4GB.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Är väldigt lätt att ta upp 2GB när man virtualiserar och har igång lite andra program samtidigt. Så kör på 4GB. Svinbilligt i vilket fall som helst

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, satsa på 4gb!

köp med standard (så lite som möjligt). och spara dessa i garderoben, eftersom du behöver orginalminnena om du ska lämna in den på service nån gång.. sitter annat än orginal i, så tar inte verkstadsgubbarna i datorn..

Tänk även på de som sagts.. 7200rpm, men lägg även märke till att apple HDD är inte vanliga 2,5" HDD.. dessa har rörelsekänslighet, vilket inte alla 2,5or har, sen kanske inte macen fungerar till fullo med alla "sensitive" funktioner med en annan disk.... Har inte full koll på hårddiskar i macen, då jag inte bytt denna nån gång.

Mvh

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
Håller med föregående, satsa på 4gb!

köp med standard (så lite som möjligt). och spara dessa i garderoben, eftersom du behöver orginalminnena om du ska lämna in den på service nån gång.. sitter annat än orginal i, så tar inte verkstadsgubbarna i datorn..

Tänk även på de som sagts.. 7200rpm, men lägg även märke till att apple HDD är inte vanliga 2,5" HDD.. dessa har rörelsekänslighet, vilket inte alla 2,5or har, sen kanske inte macen fungerar till fullo med alla "sensitive" funktioner med en annan disk.... Har inte full koll på hårddiskar i macen, då jag inte bytt denna nån gång.

Mvh

SMS-sensorn sitter ju inte i själva disken så det spelar ju ingen roll.

Men att satsa på en 7200rpm disk från Äpplet kanske är smart då det kan vara rätt bökigt att byta disk på en MBP.

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa min MBP i augusti -07, så kostade 4GB RAM över 6.000:- hos Apple. Jag köpte sedan 4GB i november på InWarehouse för runda 900:- och stoppa i. Kingston Apple minnen. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Mer minnen alltid bra och kommer göra datorn betydligt piggare, sen att priset för 4GB är extremt lågt gör inte saken sämre
Apple har ju alltid tagit överpriser på minnen och det gäller inte bara den bärbara fronten utan även den stationära. Hos APR kan man komma undan mkt billigare.

Angående disken är det som zightx säger, smartast att satsa på en 7200rpm disk redan från början.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^