Permalänk
Medlem

CPU usage på 5-15% idle

Undrar om det är normalt att ha en CPU-usage på 5-15% idle? Kör då uTorrent, Samurice, Objectdock samt Lavalys Everest i bakgrunden. Stänger jag ner uTorrent så lägger CPUn sig på 5-10%. Det känns lite väl högt, eller är det normalt?
Kan datorn ta skada av detta?

Brandvägg: Comodo firewall pro
Antivirus: Avast 4.8 Professional
Operativ: Vista Ultimate x64
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 @ 2,66 GHz

Edit: Kan tillägga att datorn står på dygnet runt och att processorn håller sig sval (kring 28-30 grader). Upplevde inte alls samma problem när jag körde XP, trots att jag använder samma program nu i Vista x64.

Permalänk
Medlem

Titta i task manager och se vilket eller vilka program och processer det är som använder processorkraften.

Inte tar processorn skada av att användas. Vad skall man ha en dator till, om det är meningen att den skall användas till 0%?

Permalänk
Medlem

mitt cpu usage går upp en hel del om jag tar upp msn.. asså den listan me alla kontakter.. cpu usage blir typ 25%-30% men care:D

edit: glömde att säga att jag har samma cpu som du

Permalänk
Medlem

Re: CPU usage på 5-15% idle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxtar
Undrar om det är normalt att ha en CPU-usage på 5-15% idle? Kör då uTorrent, Samurice, Objectdock samt Lavalys Everest i bakgrunden. Stänger jag ner uTorrent så lägger CPUn sig på 5-10%. Det känns lite väl högt, eller är det normalt?

Hej

µTorrent kan emellertid dra ganska mycket, beroende på hur man tankar/seedar. Om du t.ex. tankar/seedar till två olika hårddiskar, drar det ju mer kraft från processorn för att köra informationen från nätverket, genom bla bla bla till två separata hårddiskar. Har själv testat detta, därav min fakta

Samurize drar och ganska mycket, beroende på hur mga plugins man har igång. Testa att stänga av µTorrent och Samurize, kolla skillnaden.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Om jag kollar i taskmanager så ligger System Idle Process på i snitt 95, medan processoranvändningen ligger på 10-15%, vilket går dåligt ihop. Det "försvinner" ju 5% någonstans?

Övriga applikationer i Task Manager;
Samurize 2%
System 1-2%
uTorrent 0-1%
Everest 0-2%
dwm.exe 0-2%
Sammanlagt drygt 5-6%

Upplevde inte alls samma sak när jag körde XP, där låg processoranvändningen oftast på 3-5% i Idle med samma applikationer igång. Samtidigt som temperaturerna på processorn var något högre när jag körde XP (mätt med Everest).
Kan det ha något att göra med att jag nu kör 64-bits operativsystem?

Permalänk
Medlem

Inte för att låta dum men "vem bryr sig" sålänge du inte har idle användning över 20%... Du kan ha en del tjänster liggande i bakgrunden med som drar prestanda, likaså processer. Om ja kör uTorrent någonting så ligger min cpu användning mellan 5-10% så det kan allt dra en hel del...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

"Kan datorn ta skada av detta?"

Ta skada av att använda prollen? Det skulle se ut det.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Då vet jag att det inte är onormalt i alla fall
Jag tänkte mer på om det på längre sikt kan vara till nackdel för moderkortet och processorn att processorn går relativt mycket i Idle.

Permalänk
Medlem

Nej, en processor är ju avsedd att kunna användas 24/7, utan att befinna sig i idle överhuvudtaget. Annars skulle man aldrig kunna använda en dator till några seriösa applikationer, om man var tvungen att låta den gå ner till 0% processoranvändning X timmar per dygn.