Hej. Nu är det dags att skaffa nya grejer.
Jag har under de senaste dagarna börjat få ett hum om vilka delar som ska ingå till ett överkomligt pris. Det problem jag har stött på är dock moderkortet.
När jag väl funnit ett passande moderkort och börjar läsa recensioner och letar runt på forum så är det till slut någon som klämmer fram just det jag inte vill läsa. "ööh moderkortet påstår sig kunna stödja Phenom 9850 men behöver bios-uppgradering"
Bios-uppgradering? Över min döda kropp.
Jag vill inte sitta där på golvet med alla prylar framför mig och försöka få igång en bios-uppgradering på ett moderkort som kräver en processor för att kunna starta, men den startar inte eftersom processorn inte stöds. Det är ett moment 22! Jag kan inte trolla in nytt bios i ett moderkort och jag vill inte ens försöka.
Så...
Jag skulle vilja veta om någon har köpt ett moderkort som fungerade direkt med en AMD Phenom 9850 Black edition Quad-Core 2.5 GHz ?
Helst ska kortet ha inbyggt ljudkort samt nätverkskort men det är väl i stort sett standard på de flesta.
Jag postar den konfig jag hade tänkt beställa till moderkortet. Säg helst också om ni har haft problem med en viss typ av minnen och rekommendera mig de som funkat för er om det skulle vara så.
Processor: AMD Phenom 9850 Black edition Quad-Core 2.5 GHz
Minne: Corsair TWIN2x 6400 DDR2, 4096MB CL5 (2st stickor alltså)
Grafikkort: XFX Geforce 9800GTX 675M 512MB GDDR3, PCI-express 2.0
Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM