Permalänk
Medlem

Moderkort för 9850 Phenom

Hej. Nu är det dags att skaffa nya grejer.
Jag har under de senaste dagarna börjat få ett hum om vilka delar som ska ingå till ett överkomligt pris. Det problem jag har stött på är dock moderkortet.

När jag väl funnit ett passande moderkort och börjar läsa recensioner och letar runt på forum så är det till slut någon som klämmer fram just det jag inte vill läsa. "ööh moderkortet påstår sig kunna stödja Phenom 9850 men behöver bios-uppgradering"

Bios-uppgradering? Över min döda kropp.

Jag vill inte sitta där på golvet med alla prylar framför mig och försöka få igång en bios-uppgradering på ett moderkort som kräver en processor för att kunna starta, men den startar inte eftersom processorn inte stöds. Det är ett moment 22! Jag kan inte trolla in nytt bios i ett moderkort och jag vill inte ens försöka.

Så...

Jag skulle vilja veta om någon har köpt ett moderkort som fungerade direkt med en AMD Phenom 9850 Black edition Quad-Core 2.5 GHz ?

Helst ska kortet ha inbyggt ljudkort samt nätverkskort men det är väl i stort sett standard på de flesta.

Jag postar den konfig jag hade tänkt beställa till moderkortet. Säg helst också om ni har haft problem med en viss typ av minnen och rekommendera mig de som funkat för er om det skulle vara så.

Processor: AMD Phenom 9850 Black edition Quad-Core 2.5 GHz
Minne: Corsair TWIN2x 6400 DDR2, 4096MB CL5 (2st stickor alltså)
Grafikkort: XFX Geforce 9800GTX 675M 512MB GDDR3, PCI-express 2.0
Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Permalänk
Avstängd

har du funderingar på att köra SLI i framtiden?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

nej det tror jag inte.

Permalänk
Avstängd

kör på vilket 790FX kort du vill då, om du är lite seg med beställningen så kanske det dyker upp 790GX för det är en nyare variant
http://www.nordichardware.se/nyhet,14021.html

ett tips är även och välja ett ati kort då (4850 eller 4870).

angående 790GX så är det en del prat om att det moderkortet kommer med smarta strömsparlösningar (vet ej om det stämmer). men det skall tydligen ha integrerad grafik på kortet och kan stänga av ett kraftfullare grafikkort som sitter i (om skvallret stämmer).

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Ja och moderkort med integrerad grafik överklockar sämre. Ta ett FX790 med nya SB750 när det kommer.

Ta ett 4870 för 2400kr så får du bättre prestanda än 9800GTX och du kan köra crossfire på ett 790FX.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u