Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Permalänk
Glömsk

Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Jag har aldrig i hela mitt liv ägt en mobiltelefon, telefonabonnemang, kontantkort eller mobiltelefonnummer. Jag vill helst inte göra det heller. Men jag antar att förr eller senare lär jag skaffa en telefon, så redan nu tänkte jag försöka skaffa ett telefonnummer. Jag vet precis vilket mobilnummer jag vill ha, men hur skaffar jag det? Det är med stor sannolikhet ledigt.

1) Finns det någon databas där man kan se vilka operatörer som äger vilka nummerserier? För IP-adresser gäller ju att vissa ISP:er etc äger vissa serier. Tänkte att det säkert är liknande med telefonnummer.

2) Finns det någon teleoperator där man kan köpa ett kontaktkort och som låter en söka efter lediga telefonnummer innan beställning? Jag har tittat runt lite, men på de flesta operatörer jag känner till måste man köpa kontantkortet innan man har möjlighet att välja nummer.

Tack.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

http://www.tre.se/templates/SubscriptionPlan.aspx?id=29759#gu...

Verkar bara vara för tecknande av abonnemang dock.

Permalänk
Avstängd

Re: Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Förlåt mig nu men läser jag fel? Du har aldrig ägt en mobiltelefon och du vill heller inte göra det?
Är vår moderator lite full nu på lördagskvisten?
Nää skämt åsido.

Som du själv säger på fråga ett så har olika operatörer olika nummer, fast det bara de första 3 siffrorna, utifrån det kan man urskilja vilka som är vilka.

Exempelvis är 070 comviq, så då vet jag att jag ringer grattis till den personen eftersom jag har qomviq kompis och det är fritt hur länge som helst man behöver bara betala öppnings avgift på typ 30 öre.

Sedan finns det också 073 etc etc.

tänk dig som riktnummer det är exakt samma sak exempel:

Göteborg har 031
Stockholm har 08
Pajala har 0978
etc etc

Tror du måste köpa ett startpaket först, koster exempelvis runt 100kr för comviq där får du ett nummer som är bestämt men du kan ringa till de och ändra det, dock vet jag bara utifrån vilka de kan se på sina skärmar. Har aldrig bytt eller frågat efter ett specielt men är ganska så säker att det går dock måste du ha som sagt de 3 första numren som de har. Sedan tror jag inte att du kommer få något som är exempelvis 07011111 utan lite mixat. Ang denna fråga har jag inte så stor koll du får ringa och fråga enklast.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Förlåt mig nu men läser jag fel? Du har aldrig ägt en mobiltelefon och du vill heller inte göra det?
Nää skämt åsido.

Som du själv säger på fråga ett så har olika operatörer olika nummer, fast det bara de första 3 siffrorna, utifrån det kan man urskilja vilka som är vilka.

Exempelvis är 070 comviq, så då vet jag att jag ringer grattis till den personen eftersom jag har qomviq kompis och det är fritt hur länge som helst man behöver bara betala öppnings avgift på typ 30 öre.

Göteborg har 031
Stockholm har 08
Pajala har 0978
etc etc

Tror du måste köpa ett startpaket först, koster exempelvis runt 100kr för comviq där får du ett nummer som är bestämt men du kan ringa till de och ändra det, dock vet jag bara utifrån vilka de kan se på sina skärmar. Har aldrig bytt eller frågat efter ett specielt men är ganska så säker att det går dock måste du ha som sagt de 3 första numren som de har. Sedan tror jag inte att du kommer få något som är exempelvis 07011111 utan lite mixat. Ang denna fråga har jag inte så stor koll du får ringa och fråga enklast.

Fast man kan ju portera nummer.. så du kan ju inte vara säker på att den du ringer till har comviq eller what not.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av granis
Fast man kan ju portera nummer.. så du kan ju inte vara säker på att den du ringer till har comviq eller what not.

Nej men menade hur man börjar när man köper ett, det är inte så många som porterar dock.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

ring/maila runt till operatörerna och fråga om numret är ledigt och vad det isåfall kostar...

Permalänk
Glömsk

Tack för svaren. Så det kostar 500 kr att välja vilket nummer man vill? Detta är inget "bra" nummer som är lätt att komma ihåg, utan för de flesta ser det ganska slumpmässigt ut. Det kanske går att göra detta billigare då?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Nää skämt åsido.

Göteborg har 031
Stockholm har 08
Pajala har 0978
etc etc

Lite off topic

Var inte så säker på att du kan se vilken operatör det är på de tre första siffrorna. Jag har 070 och det var från början telia, har flyttat det till halebop nu.

Permalänk
Medlem

Här kan man kolla vilken operatör som ett nummer tillhör: http://www.snpac.se/leftQuerySE.htm men man måste aktivera ett konto för att kunna kolla som du märker.

Vill du ha ett kollat så dra ett pm med nummer så kan jag kolla...

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Köpa ett specifikt mobilnummer? Det är förmodligen ledigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av granis

Jag har comviq och 073 utan att ha porterat, så säker kan man nog inte vara.

Edit:
Enligt detta dokument: http://www.tele2.se/files/comviq_referenserbjudande.pdf
har comviq följande serier:

070 15 Förvaltas för Optimal Telecom
070 16
070 4
070 7
073 21 – 22 Förvaltas för Optimal Telecom
073 55 – 59
073 6
073 7
073 9
075-21
076 2

Permalänk
Avstängd

Oj oj oj, tar tillbacka det jag sa, det var iaf inte så för 8-9år sedan när jag ägde min 3410, en hel del har förändrats ser jag.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Glömsk

Ah nice, ser ut att vara Comviq som gäller.

Edit: Eller så enkelt var det inte tydligen, enligt unlock26:s PM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Tack för svaren. Så det kostar 500 kr att välja vilket nummer man vill? Detta är inget "bra" nummer som är lätt att komma ihåg, utan för de flesta ser det ganska slumpmässigt ut. Det kanske går att göra detta billigare då?

Hos Telia fick jag välja mitt egna nummer(Gratis) online när jag beställde ett abonnemang.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

På Tele2 fick även jag välja och det gratis....

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Bra nummer, s.k. guldnummer tar de oftast betalt för numera. När jag jobbade på en elektronikkedja så hittade vi ett kontantkort i en Nokia 3310 som hade 070-4x00000, det lade en kollega beslag på och köpte ett startpaket och lade i som ersättning.

Permalänk
Medlem

Tre brukar ofta fråga vad du har för hemnr. Tjejen fick 0735****, dvs 0735 plus hemnumret. Helt okej

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |