Klocka Nvidia 7800 GTX - Hur mycket är max? :)

Permalänk
Medlem

Klocka Nvidia 7800 GTX - Hur mycket är max? :)

Tja alla SweC!

Lite ny här och med det här med att klocka, men som rubriken säger, jag tänkte klocka mitt grafikkort; 7800 GTX, med hjälp av EXPERTool.

Enligt Expertool ligger dom "normala" inställningarna ligger det på:

Core Clock Setting: 470MHz -> MAX: 500MHz

Memory Clock Setting: 1300MHz -> MAX: 1500MHz

Vid normal windows använding ligger jag på mellan 50°C-55°C GPU.

Finns det någon som vet på ett ungefär hur mycket jag kan klocka utan att skada alldeles för mycket? Normal Temp i datorn är ca 24°C-28°C vid normal använding av windows. Kör med Antec 900 Chassi, med en extra 120mm Fläkt.
Tror alla Antec's orginal fläktar står på Low/medium, förutom 200mm som står på Low. Som sagt, jag är inte orolig för värmen just för tillfället iallafall.

Off Topic: Tack för hjälpen grabbar, ni har inspirerat mej till att inte supa i helgen, utan fixa till datan (dra om alla sladdar/kablar så det blir snyggare, och plocka ner hela datorn, och rengöra, eventuellt lacka om vissa delar.) Fastnade i nästan 6 timmar när jag hade hittat denna kära sidan(!). Kommer antagligen bilder senare om vad som händer i helgen.

Mvh Mains

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.

Permalänk
Medlem

Det är olika för varje kort, det är bara att prova sig fram:)

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Men .. hur fan vet jag när det räcker då? Asså .. ska ja leta efter för mycket värme, massa oljud och pip&skrik? ^^:P

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.

Permalänk
Medlem

När det blir massa artefakter osv(alltså "grafikfel" prickar/streck på skärmen o så) då ska du sänka någon mhz i taget tills det inte bli några atrefakter då har du en stabil maxklock. Och glöm inte bort att kolla hur högt core/minne går var för sig innan!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Ja men det har jag skrivit ner alla värdena innan.. Så smart är jag.. Men satt och pillade lite med det igår, och varje gång jag tryckte på Apply (även utan att jag ändrat något) så sa Expertool att inställningarna inte funkade på 3D (blablabla) och sen ett annat varnings fönster som säger lika dant om 2D.. Vad beror detta på ?

Visa signatur

I ken't brain todai, I haz teh dumb.