nackdelar/fördelar med att köpa begagnat?

Permalänk
Medlem

nackdelar/fördelar med att köpa begagnat?

Jag undrar vad det är för nackdelar/fördelar med att köpa begagnade datordela på blocket.

Vissa delar som utsätts för mycket varierande slitage eller som är lite opålitliga som skärmar,keyboards,möss, hårddiskar kanske man skall vara försiktig med. Men andra delar som kvalitets nätagg med 5års garanti, moderkort, processorer, minnen kan det väl vara nån idé att köpa begagnat?

Oftast får man ju 50% rabatt på varan även om den är 1år gammal, och om dom har kvitto gäller väl fortfarande RMA och 3års fabriksfelsgaranti på produkten? Dessutom kan ju vissa delar såsom minnen,moderkort och nätagg testas hyffsat enkelt...

Vad är era erfarenheter? Jag har haft en begagnad dator, visserligen köpt av en kompis men P4 systemet har rullat i nu ca 7år... Komponenterna verkar hålla ovanligt bra på denna burk

Permalänk
Medlem

Garantier är oftast personliga (vilket ju inte är något problem om komponenten är köpt kontakt i butik) och somliga därute hanterar sina komponenter uselt. Jag hade inte köpt komponenter med synliga kretskort eller dylikt, alltså typ minnen, moderkort, processorer om jag inte var desperat alternativt kände säljaren. Vidare så får man fundera på varför någon säljer en produkt, är det för att den inte fungerar som den ska eller om grafikkortet blivit ett halvår gammalt och man vill ha den nyaste och därför säljer den gamla?
Men visst, komponenter som chassi, nätagg, optisk enhet och dylikt borde vara mindre riskabelt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Vila i frid

Blocket, glöm det som annonsmarknad för datordelar om du inte kan undersöka prylen på plats. Har själv har torskat två gånger av två möjliga vid köp av gaffe. Det ENDA som är viktigt för alternativet TRADERA är den feedback som säljaren samlat på sig under åren.