Permalänk
Medlem

Avfrosta frysen - hur ofta ?

Återigen en meningslös tråd av Karaff

Efter ett halvår med nya frysen har rejält med frost byggts på, dels öppnas den ofta - dels har den råkat stå på glänt ett par gånger så det kommit in massa fukt..

Eftersom jag inte tål det hemska ljudet av backarna när man drar dem i frosten, eller åsynen av 3cm frost på översta kylslingorna så bestämde jag mig för att som lördagsnöje avfrosta frysen..

Hur ofta brukar man avfrosta en frys ? Vissa säger ju att det ger en viss energibesparing att ha en ofrostig frys.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Avfrostade min frys för någon månad sedan.
Upptäckte på morgonen att dörren till den stod öppen med nån centimeters glipa och den gick inte att stänga heller.
Fick slänga in allt i kylskåpet och sedan stänga av både frys och kylskåp, in med skålar och grytor med hett vatten i frysen för att snabba på det.
Tog väl lite mer än en timme att frosta av den helt.
Grejerna han som tur var inte tina på den tiden.
Ska försöka frosta av lite oftare nu, även om jag hade tänkt att frosta av den länge när detta hände, men har ingen annan frys att lägga över det i.

Permalänk
Medlem

Har inte frostat av den någon gång än..... Bott här ca 6 månader så kanske skulle ta och göra det

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem

Brukar väl göra det ungefär varje gång jag flyttar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Frostar 1 gång om året, inte för att det måste frostas utan för att det är bra att gå igenom vad som finns i frysen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Har gjort det 1gång på 2år tror jag!
Då körde jag järnet med hårfön
Gick riktigt fort...

Permalänk
Medlem

Finns ingen alternativ som passar mig eftersom jag är tvungen att stänga av kylskåpet varje natt då den är utrustat med någon onödig antifrysing system och låter som en gammal moppe....
På dagen så är det inga problem då mina 12 fläktar i dator dämpar ner oljudet....
Är student och är tvungen att ha kylskåp i rumet då huset byggdes på 50 talet och det enda som man skulle kunna ställa in i köket är en kylskåp som skulle få plats med 1 paket mjölk.....

EDIT:
Det är just antifrysing system som är ansvarig för ljudet då det står i manualen (som om den behövdes ) att kylskåpets motor sätts extra ofta på pga. den...
Gammal sorts kylskåp som man hade förut hördes nästan inget alls...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Testpilot

Har en gemensam frys vi delar på 8 personer så det är inte så ofta man kan frosta av den då alla måste ta ut sina saker och förvara dom på nått alternativt ställe. Bäst är att göra det när det är vinter och kallt så kan man lägga ut all mat på balkongen under tiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Haha. Har inte frostat av frysen snart på tre år. Ska dock göra det i vinter.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

En gång på 6 år...

Permalänk
Medlem

Jag har frysfack så det blir väl ca 4 gånger om året. Egentligen skulle man kunna göra det oftare, fanskapet fylls med is jävligt fort...

Permalänk
Medlem

Ansamlades ingen is i min förra frys.
Frysen i nya lägenheten är ganska frostig efter att den lämnades öppen en gång men det verkar gå ner lite hela tiden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

"eh va ?"

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Självavfrostande frys, har inte alla det?

Permalänk

Två gånger per år brukar väl vara rekommenderat?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Självavfrostande frys, har inte alla det?

Jo, det är klart. Tror dock inte att vårt system fungerar riktigt. Nedre delen är frostfri medan den övre är en smärre glaciär. Skulle gissa på att det beror på att min sambo frös in två påsar med nybakade bullar, som dessutom smälte det mesta på de plan som nu bildat glaciär.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Röstade på "är inte bara rik o snobb - jag har självavfrostande frys också".