Hjälp med nätverkskonfig, router + switch

Permalänk
Medlem

Hjälp med nätverkskonfig, router + switch

Hejsan!

Är inte så hemma på nätverkskomponenter och skulle behöva lite hjälp av er här på swec!

Jag tänkte inhandla en ny router därför att min nuvarande 4 år gamla belkin hela tiden måste startas om när man laddar ned mha utorrent.

Jag skulle vilja ha gigabit-anslutning mellan mina datorer i hemnätverket, så jag har två alternativ som jag ser det. Det ena är jag osäker på om det fungerar!

alt1: En dlink 655 m. gigabit-portar
alt2. En linksys wrt54gl + en gigabit-switch.

Är intresserad av stabiliteten som wrt54gl verkar ha, men den har ju tyvärr inga GB-portar. Kan jag koppla in en switch efter wrt54gl som mina datorer sedan är anslutna till? Kommer de då få GB-hastighet sineemellan?

mvh Martin

Permalänk
Vila i frid

wrt54g* med tomato firmware och gigabit-switch låter mycket mer lockande än en dir655. Funktionalitet/hastighet blir densamma än vad du väljer

Permalänk
Medlem

är det en nackdel att koppla in en switch mellan routern och datorerna?

Blir ping och hastighet mot internet påverkade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
är det en nackdel att koppla in en switch mellan routern och datorerna?

Blir ping och hastighet mot internet påverkade?

nej helt enkelt.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
wrt54g* med tomato firmware och gigabit-switch låter mycket mer lockande än en dir655. Funktionalitet/hastighet blir densamma än vad du väljer

wrt54g* har dock långt ifrån samma troughput som dir 655an, så sitter trådskaparen på en skaplig lina, dvs inte adsl, så bör han satsa på 655an.

Visa signatur

CCNP