Csn lån, förmånligt lån eller ren idioti?

Permalänk
Medlem

Csn lån, förmånligt lån eller ren idioti?

Jag har funderat på att ta csn under tiden man går på högskola, men egentligen har jag inget behov av pengarna. Hade en liten ide att buffra upp pengarna på ett bankkonto under de 3 år man går på högskolan sen när avslutat sin kurs så har man en fet buffert ca 150 000:-.

Vad jag har hört så har csn en väldigt låg ränta ca 2%? medans banken kommer ge mig 4-6%. Altsså kommer jag ligga på plus och när jag väl har slutat och fått min examen så kan man ju använda pengarna till nåt bra typ köpa lägenhet eller något.

Försöker mig på att rita upp en excelfil hur räntan från både banken och csn se ut efter 3år.

Edit: hittade nu att räntan är på 2,1% och att man inte kan dra av den på skatten.

Man kommer då att betala ca 30% av ränteinkomsten från din bank

Permalänk

Ska du betala tillbaka pengarna kan du ej göra det direkt, jo det går men det blir räntepåslag för den tid det skulle ta att betala av lånet... tror jag=)

Permalänk
Medlem

ska tydligen vara en vinstaffär, kolla flashback där finns några trådar om de.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Ska du betala tillbaka pengarna kan du ej göra det direkt, jo det går men det blir räntepåslag för den tid det skulle ta att betala av lånet... tror jag=)

Jag hade ju inte tänk att betala tillbaka de direkt utan att använda pengarna på ett bra sätt typ istället för att köpa en lägenhet och låna topplån till 5-6% ränta från banken så har jag istället en liten buffert på 150 000kr med grymmt låg ränta.

Eller varför inte köpa en bil om man nu är i de tankarna.

Självklart måste man betala ränta men eftersom jag har fått 5% i ränta på sparkontot i 3 år så kan jag kvitta CSN´s ränta mot räntan jag fick från banken.

med andra ord så kommer jag ligga på plus efter 3 år även när jag har betalat av 3 års ränta till csn.

Permalänk

Det är inget avancerat egentligen, det är en vinstaffär. Problemet är att inflationen urholkar vinsten över ett par år. Det är 100% säkert men inte särskilt lönsamt. Bättre att investera pengarna i nått spännande.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Det går visst att betala tillbaka lånet direkt. Varför kan folk inte bara läsa vad som står på CSN.se?

"Du kan när som helst betala av hela ditt lån. Tänk på att lånet har förändrats sedan du fick ditt årsbesked i början av året. Det har tillkommit ränta och du kan ha gjort inbetalningar."

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Nja du kommer inte att ligga på plus efter du har betalat 3 års ränta... du måste ju trots allt börja betala tillbaka på lånet direkt efter du har slutat plugget...

Permalänk
Medlem

Det är hugget som stucket, skulle jag säga. Jag skulle aldrig ta ett lån om jag inte var tvungen, men det är nog personligt...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Min enkla matte säger något i stil med:

Låna 100,000kr
Ett års ränta på, säg, 2,5% = 2500kr
Ett års bankränta på, säg, 5% = 5000kr
2500 kronor - 5000 kronor = 2500 kronor
Så om du betalar tillbaka mindre än 2500 kronor på lånet, säg 2000 kronor max, så skulle du tjäna 500 kronor om året på att ha lånet, sen om man behöver skatta eller inte vet jag inte... Fast det skulle ta 50 år att betala av och det låter lite långt.
Om min matte stämmer så är det nog inte värt det, men jag kan ha räknat fel och om du lånar mer så tjänar du mer per år så det kanske blir värt det för dig... vad vet jag??

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Ja det är en vinstaffär. Är ju kanonbra att ha som buffer att köpa en bostadsrätt med! Själv slutade jag ta studielån vid årskiftet och har inte börjat betala tillbaka något än. Blir väl nästa år antar jag. Och som han ovan räknar funkar ju inte riktigt som du kanske märker.

Studielånen betalar man ju av snabbare än ett vanligt banklån så det kostar ju mer i månaden men i längden så har du tjänat på det ändå. Du bör helt klart ta lånen då du vill köpa en bostadsrätt när du pluggat klart.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Min enkla matte säger något i stil med:

Låna 100,000kr
Ett års ränta på, säg, 2,5% = 2500kr
Ett års bankränta på, säg, 5% = 5000kr
2500 kronor - 5000 kronor = 2500 kronor
Så om du betalar tillbaka mindre än 2500 kronor på lånet, säg 2000 kronor max, så skulle du tjäna 500 kronor om året på att ha lånet, sen om man behöver skatta eller inte vet jag inte... Fast det skulle ta 50 år att betala av och det låter lite långt.
Om min matte stämmer så är det nog inte värt det, men jag kan ha räknat fel och om du lånar mer så tjänar du mer per år så det kanske blir värt det för dig... vad vet jag??

Ja det blir ju lite galen ekvation, dels betalar man ju inte tillbaka endast 2500kr per år och dels hade jag ju tänkt använda pengarna efter tre år.

Om vi säger att jag tar ut 100 000kr från csn idag och bankar dessa pengar i 3 år

Csn kommer då kräva mig på 2.1% ränta i 3 år vilket blir:

100 000 * 1,021^3 = 106433:-

Altsså CSN's ränta efter 3 år är 6433:-

När jag istället har pengarna i banken med 5% ränta blir det:

100 000 * 1,05^3 = 115762:-

vi får altsså 15762:- från banken, drar vi bort 30% skatt på det så har vi drygt 11 000kronor kvar

Så efter 3 år kan betala av lite ränta till csn och börja om från "noll".
Betalar vi in 6433kr efter 3 år så har vi kvar 4600kr från de 11 000 som vi fick från banken.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ja det blir ju lite galen ekvation, dels betalar man ju inte tillbaka endast 2500kr per år och dels hade jag ju tänkt använda pengarna efter tre år.

Om vi säger att jag tar ut 100 000kr från csn idag och bankar dessa pengar i 3 år

Csn kommer då kräva mig på 2.1% ränta i 3 år vilket blir:

100 000 * 1,021^3 = 106433:-

Altsså CSN's ränta efter 3 år är 6433:-

När jag istället har pengarna i banken med 5% ränta blir det:

100 000 * 1,05^3 = 115762:-

vi får altsså 15762:- från banken, drar vi bort 30% skatt på det så har vi drygt 11 000kronor kvar

Så efter 3 år kan betala av lite ränta till csn och börja om från "noll".
Betalar vi in 6433kr efter 3 år så har vi kvar 4600kr från de 11 000 som vi fick från banken.

Måste man inte amortera lånet från CSN också?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

omg... så mycket besvär för 5 laxar... klipp dig å skaffa ett jobb? lån är aldrig bra skulle hällre försöka leva lånlös in i det sista ...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Måste man inte amortera lånet från CSN också?

Självklart! Men inte hela summan på en gång om man inte nödvändigtvis vill. Frågan är ju om det lönar sig att hålla på pengarna trots amorteringar, räntor och inflation. Mao, kan man betala räntan och amortera på lånet mha bankräntan?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Självklart! Men inte hela summan på en gång om man inte nödvändigtvis vill. Frågan är ju om det lönar sig att hålla på pengarna trots amorteringar, räntor och inflation. Mao, kan man betala räntan och amortera på lånet mha bankräntan?

För ett par år sedan var det många som betalade av hela sina CSN-lån med banklån för att få bättre villkor. Vet inte hur det är nu. Jag behöver inte ta lån när jag pluggar så därför gör jag inte det. Det känns mycket bättre att vara skuldfri när man är klar. Man kommer ju ändå dra på sig massa lån senare och mindre lån måste ju vara bättre lån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
omg... så mycket besvär för 5 laxar... klipp dig å skaffa ett jobb? lån är aldrig bra skulle hällre försöka leva lånlös in i det sista ...

Läs tråden så kanske du fattar vad tråden handlar om

Citat:

För ett par år sedan var det många som betalade av hela sina CSN-lån med banklån för att få bättre villkor. Vet inte hur det är nu. Jag behöver inte ta lån när jag pluggar så därför gör jag inte det. Det känns mycket bättre att vara skuldfri när man är klar. Man kommer ju ändå dra på sig massa lån senare och mindre lån måste ju vara bättre lån.

Det måste nog ändå vara det dummaste? banken har ju mycket högre ränta än csn så varför skulle man då ta ett banklån för att betala av csn lånet fattar jag inte.

Sedan tar ju csn hänsyn till din inkomst.. har man 0 i inkomst behöver man ju inte betala in något, medans en bank vill ha sina pengar i alla väder vare sig du är hemlös eller miljonär.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Läs tråden så kanske du fattar vad tråden handlar om

Det måste nog ändå vara det dummaste? banken har ju mycket högre ränta än csn så varför skulle man då ta ett banklån för att betala av csn lånet fattar jag inte.

Sedan tar ju csn hänsyn till din inkomst.. har man 0 i inkomst behöver man ju inte betala in något, medans en bank vill ha sina pengar i alla väder vare sig du är hemlös eller miljonär.

Det var som sagt för ett par år sedan.
Det finns för övrigt många banklån (eller fanns innan USA hade sönder ekonimin) där man inte behövde amortera. CSN tar hänsyn till inkomsten men du måste fortfarande betala av lånet på 25 år så är du arbetslös efter utbildningen får du betala mer sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klarar du dej utan lån så kör på det, mycket kan hända under 3 år .
Finns inget bra i lån.....skulder/lån/banklån ska man vara väldigt försiktig med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Klarar du dej utan lån så kör på det, mycket kan hända under 3 år .
Finns inget bra i lån.....skulder/lån/banklån ska man vara väldigt försiktig med.

Hur kan person efter person komma med såna här idiotinlägg?

Det finns väldigt mycket bra i lån om man kan tjäna pengar på dom.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

Jag undrar snarare hur person eller person kan komma med idiotinlägg som uppmanar folk att skuldsätta sig.
Köper du allt på avbetalning också? Mycket SMS-lån?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag undrar snarare hur person eller person kan komma med idiotinlägg som uppmanar folk att skuldsätta sig.

Att jämföra att köpa nånting med att investera pengarna är vad man kallar inkorrekt. Om det fanns sms-lån med 2,1 procents ränta skulle jag ta många såna. Man blir inte skuldsatt, man har hela tiden pengarna på ett konto (eller investerade nån annan stans) med högre ränta än 2,1. Det är således en vinst. Generellt sett är det dock väldigt dumt att ta lån för att köpa saker, studielån är ett specialfall eftersom det har så ofantligt låg ränta.

Visa signatur

No pain, No gain

Permalänk
Medlem
Citat:

CSN lånen är ju fördelaktiga, inte mer med det.

Jag tar fulla studielån för att ja, kul att kunna göra saker någon gång ibland, köpa sig en ny dator, resa osv. När man är utbildad kommer man ha mer än nog med pengar för att betala tillbaka.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Korsordsguru

Jag tar ut fullt lån och sätter pengarna i fonder. Vet inte om jag kommer att göra så hela tiden jag studerar men jag testar med det nu och ser vad som händer. Brukar ju sägas att man inte ska investera med lånade pengar men worst case scenario så kommer jag hamna på max -100k i CSN-lån i all fall. Värre saker har hänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag jobbar (drar in ca 5-6lök i månade efter skatt) samt tar fullt lån.
Varför leva som en råtta i 2år till ?
100k i studieskuld är försumbar summa om 10år när man väl står med hus lån på minst 2 mille eller bostadsrätt på Östermalm
Detta förutsätter att man har goda chanser att få jobb, t.ex. Ingenjörer... h

Dessutom 'är den faktiskta räntan på 3% då ränta är alltid avdragsgillt på deklarationen!

Nu börjar de komma tider om ca 6-12månader är det ett gyllene tillfälle att köpa aktier i kvalitetsbolag råååbilligt: Volvo, Boliden, Handelsbanken, Vostok Gas...

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma sits. Jag jobbar och har inget behov av CSN, har dock inledningsvis valt att köra fullt lån. Nu lägger jag bara in det på ett sparkonto.

Pengarna man kan tjäna genom att lägga det på ett sparkonto är enligt mig mer eller mindre försumbart över ett par år.

Det kan man kan göra istället är att lägga det på fonder och aktier, att lägga 10k/mån på fonder och aktier kan ge en rätt bra vinst i slutändan. Dock så är det lite gambling på hög nivå, går det åt pipan så får man ju betala allting sen senare.

Jag är kluven i fråga, jag har i alla fall bestämt mig för att säga upp lånet helt o hållet och betala tillbaka det jag fått från CSN. Då slipper jag bry mig om hur mycket jag tjänar och vet exakt hur mycket pengar jag har att röra mig med varje månad.

Permalänk
Medlem

Gör samma sak jag, tar fullt lån fast jag har pengar sparade att leva på. Ska bli skönt att kunna köpa en bostadsrätt när jag pluggat klart och för hoppningsvis får jobb.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie

För att jag är 42 år och sett den del genom åren hur det kan gå med lån.
Och efter 12 år av kronofogden i hasorna tycker jag att låna pengar när man inte behöver är VÄLDIGT idiotiskt....men det är ju min syn på det hela

Pengar kan göra pengar yes...och CSN lån är väldigt fördelaktiga jämfört med andra lån men dom ska likväl betalas tillbaka.
Glöm inte att mycket kan hända under åren lånet ska betalas tillbaka, man kan bli sjuk och få leva på sjukbidrag t.ex och det är inte fett kan jag tala om, i såna lägen är man tvungen att prioritera om och då kommer lånet inte högt på listan av räkningar..om den alls kommer med på listan som ska betalas varje månad.

Permalänk
Medlem

För mig skulle jag aldrig palla vara extremt fattig i 5 år, så att jag får lite extra pengar gör att jag kan äta gott, ta någon resa med flickvännen på sommaren osv.

Detta håller mig motiverad genom studietiden, lär ju knappast ha för lite pengar efter examen när man får riktiga jobb

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Glöm inte att mycket kan hända under åren lånet ska betalas tillbaka, man kan bli sjuk och få leva på sjukbidrag t.ex och det är inte fett kan jag tala om, i såna lägen är man tvungen att prioritera om och då kommer lånet inte högt på listan av räkningar..om den alls kommer med på listan som ska betalas varje månad.

Men det tillhör också det fina i kråksången: du har, åtminstone upp till en viss ålder, rätt att begära om nedsättning av återbetalningstakten av studielånet för att matcha din inkomst.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Winge
Men det tillhör också det fina i kråksången: du har, åtminstone upp till en viss ålder, rätt att begära om nedsättning av återbetalningstakten av studielånet för att matcha din inkomst.

Ja fast de nya reglerna säger fortfarande att det ska vara tillbakabetalat på 25 år. Om du blir sjukskriven ett par år eller är arbetslös kommer du få betala mer sen när du väl får jobb.

Visa signatur