Csn lån, förmånligt lån eller ren idioti?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
pff.... Hade inte räknat med att det skulle kosta mellan 3-5k/månad om man skulle plugga 3-5 år. Under studietiden ha man rätt till något bostads bidrag då?

Känns lite surt att behöva låna 250k bara för man bor lite olyckligt

Citerar mig själv...
Alltså det kan inte stämma med 3-5k/mån måste vara per år. Avbetalningstiden är, enligt tråden 25år det skulle bli 900k vilket är helt orimligt... Vet inte hur jag kom fram till mitt förra påstående ^^

Blir ca 1k/mån om man tar lån i 5år, vilket enligt mig inte är så farligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Nja, du måste ju betala skatt på ränteinkomster. 3% ränta på banken blir då 1,5 eller 2% efter skatt (beroende på om du tjänar mer eller mindre än 27000:-/månad). CSN-lånen är inte avdragsgilla heller så därför går man back i detta fall.

Bör också räkna med inflationen faktiskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, du måste ju betala skatt på ränteinkomster. 3% ränta på banken blir då 1,5 eller 2% efter skatt (beroende på om du tjänar mer eller mindre än 27000:-/månad). CSN-lånen är inte avdragsgilla heller så därför går man back i detta fall.

Kan man inte kvitta Csn:s ränta mot räntan man får från banken? Så att man går plus/minus noll.

Låt säga att du har 3% ränta på CSN lånet sedan ger banken dig 3%

Borde väl kvitta jämn ut utan att betala någon skatt till staten eller tänker jag helt galet?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Korsordsguru

Det stämmer att det är skatt på räntan man får från banken.
För att slå CSNs ränta för 2009 på 2,5% och räknat med skatt på kapitalvinst på 30% behöver man gå plus med +3,57% på lånet (om man investerar pengarna i något där avkastningen skattas som kapitalvinst då).

r - (r * 0,3) = 2,5
r ~= 3,57142857

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Bör också räkna med inflationen faktiskt.

Jag funderade på det men det ger ingen större effekt i detta fall. Inflation är ju något bra när man lånar pengar - din skuld minskar i värde. Inflation är dock också dåligt då du sparar - dina sparade pengar minskar i värde. Eftersom man sparar lika mycket som man lånar i detta fall så tar dessa kostnader ut varandra. Men om man hittar ett sparkonto med högre ränta efter skatt än CSN:s ränta så får man räkna med inflationen på mellanskillnaden, ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kan man inte kvitta Csn:s ränta mot räntan man får från banken? Så att man går plus/minus noll.

Låt säga att du har 3% ränta på CSN lånet sedan ger banken dig 3%

Borde väl kvitta jämn ut utan att betala någon skatt till staten eller tänker jag helt galet?

Nej det går inte eftersom CSN-lånet inte är avdragsgillt som jag skrev tidigare. Du får inte ta upp det i din deklaration som en förlust.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det låter lite väl mycket med 4k i månaden.
Jag fick precis mitt årsbesked från CSN och jag har ett halvår kvar av min civilingenjörsutbildning och jag kommer landa landa på runt 800kr/månad.

Så en del i denna tråd verkar överdriva lite.

Det är bara o acceptera att csn-lånet är en investering i ett förhoppningsvis framgångsrikt framtida liv

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag funderade på det men det ger ingen större effekt i detta fall. Inflation är ju något bra när man lånar pengar - din skuld minskar i värde. Inflation är dock också dåligt då du sparar - dina sparade pengar minskar i värde. Eftersom man sparar lika mycket som man lånar i detta fall så tar dessa kostnader ut varandra. Men om man hittar ett sparkonto med högre ränta efter skatt än CSN:s ränta så får man räkna med inflationen på mellanskillnaden, ja.

Precis vad jag menar, om man skall investera pengarna måste man räkna på inflationen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Personligen lånar jag fullt av CSN - annars hade jag fått tagit pengarna från andra källor. Anledningen till att jag lånar är då jag har generellt sett mycket bättre avkastning på de andra pengarna jag hade. Således hade jag gått back på att torska likviditet i och med studierna. Realtillväxten (värdeökning - inflation och avgifter) är alltså högre.

Dock skall jag skriva ned lånet då jag i princip bara har brännt de pengarna på fester och mat under hösten. Vilket jag anser var lite onödigt. Men jag kommer helt klart att låna av CSN i fortsättningen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Personligen lånar jag fullt av CSN - annars hade jag fått tagit pengarna från andra källor. Anledningen till att jag lånar är då jag har generellt sett mycket bättre avkastning på de andra pengarna jag hade. Således hade jag gått back på att torska likviditet i och med studierna. Realtillväxten (värdeökning - inflation och avgifter) är alltså högre.

Dock skall jag skriva ned lånet då jag i princip bara har brännt de pengarna på fester och mat under hösten. Vilket jag anser var lite onödigt. Men jag kommer helt klart att låna av CSN i fortsättningen.

Helt klart skall man inte slösa allt för mycket på lånet. Men jag känner ändå att det är svårt att palla 5 år om man skall leva fattigt. Jag låter mig själv äta gott och köpa teknikprylar, kommer ha tillräckligt med pengar när man har ett riktigt jobb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt klart skall man inte slösa allt för mycket på lånet. Men jag känner ändå att det är svårt att palla 5 år om man skall leva fattigt. Jag låter mig själv äta gott och köpa teknikprylar, kommer ha tillräckligt med pengar när man har ett riktigt jobb.

Jo, alltså. Att leva ett gott liv har jag inga planer på att förändra. Problemet var bara att det gick lite till överdrift i och med att jag såsade in ytterliggare 5k varje månad i spritbudgeten och ingenting annat. Man får ju dra en gräns någonstans så att säga.

Men jag måste då säga att alla människor som säger att CSN bara är blajja och att man inte ska ha studielån är knäppa. Framförallt med tanke på att folk bara kollar på vanliga räntekonton som alternativ om man vill investera lånet. Min poäng är att man faktiskt kan skapa avkastning på en hel del annorlunda sätt än just via räntekonton. Bara för att man knappt klår inflation + ränta med det sättet betyder ju inte det att man inte kan gå mer plus på andra sätt.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att ta fullt lån framöver nu. (Halvvägs genom en civ ing-utbildning)

Bor ganska billigt (2900/mån), är allmänt ganska sparsam osv och har klarat mig på bidraget med hjälp från föräldrarna hittills.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, alltså. Att leva ett gott liv har jag inga planer på att förändra. Problemet var bara att det gick lite till överdrift i och med att jag såsade in ytterliggare 5k varje månad i spritbudgeten och ingenting annat. Man får ju dra en gräns någonstans så att säga.

Men jag måste då säga att alla människor som säger att CSN bara är blajja och att man inte ska ha studielån är knäppa. Framförallt med tanke på att folk bara kollar på vanliga räntekonton som alternativ om man vill investera lånet. Min poäng är att man faktiskt kan skapa avkastning på en hel del annorlunda sätt än just via räntekonton. Bara för att man knappt klår inflation + ränta med det sättet betyder ju inte det att man inte kan gå mer plus på andra sätt.

Exakt, finns bättre investeringsalternativ. Jag slösar mest på teknikprylar faktiskt, men dessa tar jag av mina pengar jag får när jag jobbar extra Har vänner som köper mat för 700 kr i månaden nu när de studerar, skulle jag aldrig orka under min studietid.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Precis vad jag menar, om man skall investera pengarna måste man räkna på inflationen.

Ja, men som jag skrev ger det ingen större effekt i detta fall.

Lyckas man gå 1% plus under ett år genom att hitta ett bankkonto med högre ränta än CSN så försvinner 2% i inflation kan vi säga. Dvs finns 0,98% kvar av din vinst. Hade man 50k på bankkontot så går man med 490:- i vinst istället för 500:- om man inte hade räknat med inflationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lyckas man gå 1% plus under ett år genom att hitta ett bankkonto med högre ränta än CSN så försvinner 2% i inflation kan vi säga. Dvs finns 0,98% kvar av din vinst. Hade man 50k på bankkontot så går man med 490:- i vinst istället för 500:- om man inte hade räknat med inflationen.

Som jag och Derox sade så kan man ju handla med andra värdepapper. Du tar en risk men kan få betydligt högre avkastning än 5% om året. Duh.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men ingen vettig människa investerar väll alla pengar i ett bankkonto?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Var det är vettigt att placera sina pengar är olika från fall till fall, men diskussionen gällde faktiskt ett teoretiskt exempel där pengarna sattes in på ett bankkonto.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Som jag och Derox sade så kan man ju handla med andra värdepapper. Du tar en risk men kan få betydligt högre avkastning än 5% om året. Duh.

Citat:

Poängen är att med just studielån är det ett specialfall eftersom det är så fasansfullt låg ränta. Även nån som har noll koll på värdepapper kan gå in på närmsta bank och öppna ett sparkonto och sen låta det ligga där i 5 år.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."