Permalänk
Medlem

Är jag en dvärg?

Hej jag är 170cm lång/kort och var idag i stan och shoppade lite byxor. Det är ju då jävligt deprimerande att storleken 30/30 är obefintlig och nästan bara finns i dvärgbutiker? Frågade en expedit om varför de inte hade några 30/30 storlekar. Svaret var då att när kläderna köps in i de paketen som de köps in i så ingår inte 30/30 utan då får de beställa det vid sidan om. Och vissa kollektioner har inte 30/30 alls. Och det var många som frågade efter 30 längd på byxorna där jag frågade(SOLO). Nä så där fick man då lämna byxorna för att sy upp dem vilket då kostade 90 kronor utöver priset som man redan skulla betala för ett par byxor i 1000+ kronorsklassen. Blev självklar diss av det stället.

Byxor gjorda för annorektiker fanns det i mängder. Bland annat en byxa jag såg som var 25/32 sen var det ju desto vanligare med 26-27/34... Konstiga storlekar. Man blir ju bara deprimerad när man ska handla byxor. Hittade iallafall på Jack & Jones som brukar ha mindre storlekar på byxor. Sen hittade jag en 30/30 storlek i en annan butik också. Men även där så var det den enda modellen som de hade i den storleken. Så dvärg måste jag ju vara och varför gör de så här och varför beställer inte butikerna in i 30längder om det nu efterfrågas så mycket? Är de bara dumma?

Kände att jag ville skriva av mig lite:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

du är dvärg om du är 150- i längd. jag har svårt att hitta byxor också, är inte alla som har 38 i midja:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

På Dressman har de 30/30 jeans Från 500kr

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

jag är kille, ganska muskulös / vältränad, 17 år, ser äldre ut än dom flesta 17 åringar, dock är jag 1.64 lång...:/

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk

Jag är 173 lång och har också problem med hitta just jeans och arbets-brallor som passar min längd. Men det har blivit en vana att åka förbi morsan och få dom uppsydda, för hon typ älskar att sy grejer Har man tillgång till en symaskin själv så är det inte direkt någon större konst eller tidskrävande att fixa. Kommer nog fixa mig en egen inom en snar framtid.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är ca 178 lång och tom jag har problem att hitta byxor i min längd i ratio till min midja som är 34-36 så det blir bara att sy-upp!

Permalänk
Medlem

Tycker att dom flesta ligger någonstans mellan 170-175....
Själv är man ~193 (192,5 ) coh ganska small, väger typ 80 Kg... så även jag får problem med kläder då kläder som passar på längder passar oftast inte på breden och tvärtom....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Samma som ovan, jag är 193cm och väger 75kg. Vill egentligen ha 33-36 men det finns nästan aldrig.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag är 172, enligt passet. Och väger under 50. Nej, jag har inte ätstörningar, men jäkligt smidigt att väga lite när man var dansare.

Som tur är så gillar jag inte jeans överhuvudtaget (då det är svårt att hitta i min storlek), utan gillar UFO-byxor mer, då dessa byxor är skönare än jeans, och som dansbyxor. De få jeans jag har är i 28/30. Och midjemåtten är lite för stora för mig.

Man ska inte bara titta på storleken på lappen. Modellen och märke skiljer...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är 182cm och väger 68kg. Har inte heller jättelätt att hitta 30/34(Har fått lov att ta 31/34 som jag har på mig nu). Det brukar gå att hitta men det är inte bara att springa in i en affär och plocka ett par.

Permalänk
Medlem

Det är enkelt att sy upp byxor. Jag vet att en del affärer faktiskt gör det åt dig.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

alla längder ligger ju mellan 32-36.

Men det är störande som fan.. Visst morsan kan ju alltid sy upp mina byxor men helt plötsligt så är det inte lika enkelt att handla byxor längre. Ska stämma dem:P

Vet egentligen att jag inte är dvärg och själv har jag accepterat att jag är kort. Men sååååå kort är jag inte.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Nej, du är inte dvärg

Visst är det jobbigt att inte ha exakt samma mått som "alla" andra!

Jeans har jag ungefär 34/34 så det går bra för mig att hitta, men skor är tamigfan omöjligt. Jag har mellan 47-49 beroende på märke och modell, och det går verkligen inte att hitta snygga skor som är större än 45.

DET är verkligen sjukt, för så himla stora fötter har jag verkligen inte, ändå tillverkas det bara skor i 46+ av några få tillverkare, ECCO t.ex. Men då är de å andra sidan väldigt dyra.

Så iaf, jag lider med dig och kanske vore internetshoppande något för dig, det lär finnas många internetbutiker med 30/30 i lager?

Min lösning på udda storlek är att inte köpa nya skor Jag har haft två par finskor i hela mitt liv (är 28 år) och gympadojjor har jag tills de verkligen ramlar sönder, som mina ECCO håller på att göra nu. Sulan är HELT blanksliten och skon i övrigt är det så mycket hål i att de säkert väger hälften nu mot vad de gjorde som nya

edit: fick gå till butiken "stora skor" och handla inomhusskor där när jag behövde det till de inomhussporter jag nu börjat träna. Där fick jag lägga ut 1700 spänn på ett par som satt bra, de kostar c:a hälften i de vanlgia storlekarna som finns i vanliga butiker har jag sett. Riktigt störigt.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Nej, du är inte dvärg

Visst är det jobbigt att inte ha exakt samma mått som "alla" andra!

Jeans har jag ungefär 34/34 så det går bra för mig att hitta, men skor är tamigfan omöjligt. Jag har mellan 47-49 beroende på märke och modell, och det går verkligen inte att hitta snygga skor som är större än 45.

DET är verkligen sjukt, för så himla stora fötter har jag verkligen inte, ändå tillverkas det bara skor i 46+ av några få tillverkare, ECCO t.ex. Men då är de å andra sidan väldigt dyra.

Så iaf, jag lider med dig och kanske vore internetshoppande något för dig, det lär finnas många internetbutiker med 30/30 i lager?

Min lösning på udda storlek är att inte köpa nya skor Jag har haft två par finskor i hela mitt liv (är 28 år) och gympadojjor har jag tills de verkligen ramlar sönder, som mina ECCO håller på att göra nu. Sulan är HELT blanksliten och skon i övrigt är det så mycket hål i att de säkert väger hälften nu mot vad de gjorde som nya

edit: fick gå till butiken "stora skor" och handla inomhusskor där när jag behövde det till de inomhussporter jag nu börjat träna. Där fick jag lägga ut 1700 spänn på ett par som satt bra, de kostar c:a hälften i de vanlgia storlekarna som finns i vanliga butiker har jag sett. Riktigt störigt.

Har också storlek som ligger mellan 48-49.... brukar handla
utomlands när det vinterskor och vanliga skor som man har på sig till vardag... annars finns det basketskor upp till 52 i vanliga affärer..
EDIT:
Hörde att just i Stockholm skulle dom ha massor med skor som passar alla, men det verkar inte så....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Har också storlek som ligger mellan 48-49.... brukar handla
utomlands när det vinterskor och vanliga skor som man har på sig till vardag... annars finns det basketskor upp till 52 i vanliga affärer..
EDIT:
Hörde att just i Stockholm skulle dom ha massor med skor som passar alla, men det verkar inte så....

Har en polare som har 49-50 och ska instämma att det inte är så kul för honom heller, han får ta det han hittar i princip.

Permalänk
Medlem

Jag är 183 och väger 63 köpte ett par 26/34 för ett tag sedan, de är TAJTA.. men flickan gillar det.. själv tycker jag det är jobbigt att inte kunna böja på knäna:D

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd

jag känner en person som har storlek 53 i skor:O jag som tyckte jag hade stora som har 49 xD men när jag ska köpa går jag till närmaste intersport butik ber dom köpa in min storlek så hämtar jag dom sen:)

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Nu måste ni väl ändå skämta... storlekarna i midjan från 32-36 är ju det vanligaste som går att hitta.

Var själv väldigt smal i midjan för nåt år sedan använde 30/31 man fick då tips att handla från barnavdelningen... nu är man uppe i 34 i midja och det är inga som helst problem att hitta.

Vilka butiker besöker ni som inte har 32-36?

Nästan alla butiker jag varit i finns det rätt storlek, försök att besöka, jc, levis, stadium, jack & jones, carlings osv där lär ni garanterat hitta.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig problem att hitta jeans i storlek 30. Jag är 170cm och väger 56kg

Du kanske har oturen att alla storlek 30 är slut i Götet, eller något annat slag av kosmisk otur.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Tycker det är värre när dom bara har för korta jeans, på Esprit i Singapore är längsta längden 32" och det är ju inte långt nog för normala nordbor.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Väldigt många som var 180+ och väger under 70kg..
Själv är jag 183 och väger 100, har alltid varigt stor.. "biff" som folk kallar mig, Men det är bra, får ett bra övertag i bänkpress av mina gener

Ont: 170 lång, då är man absolut inte en dvärg..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Väldigt många som var 180+ och väger under 70kg..
Själv är jag 183 och väger 100, har alltid varigt stor.. "biff" som folk kallar mig, Men det är bra, får ett bra övertag i bänkpress av mina gener

Ont: 170 lång, då är man absolut inte en dvärg..

Typisk mobbarmentalitet av en stor "biff", vad har den stackars skivstången gjort dig för ont...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk

Jag är 180cm lång och väger 65kg. Är väldigt smal och slank, har lågt BMI, men inte brist på muskler.
Det jag finner allra mest irriterande är att det inte finns kläder för smala killar. Tjejer tvångsmatas ju med reklamskyltar att dom ska vara smala, så för dom finns det gått om klädval.
Men för mig som är smal kille finns det få alternativ. Allt jag tar på mig som är större än Small bullar upp sig och sitter inte alls bra. Har jag där emot Small kan jag inte röra på armar och ben fullt ut.
Jag tränar och tränar för att få lite större bredd med muskler och sånt, men det händer inte så mycket. Det verkar som min kropps-proportion ska vara mycket smal

Permalänk

Ett helvete att hitta byxor där runt de storlekarna. det är ju inte bättre häller att olika klädaffärer har olika mått så att man skiljer någon storlek mellan butikerna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Ett helvete att hitta byxor där runt de storlekarna. det är ju inte bättre häller att olika klädaffärer har olika mått så att man skiljer någon storlek mellan butikerna

Weekday/Cheap Monday har dom drygaste klädstorlekarna. Siffran ljuger i stort sätt alltid där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Weekday/Cheap Monday har dom drygaste klädstorlekarna. Siffran ljuger i stort sätt alltid där

Dom krymper ju även ganska friskt i tvätten

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Själv är jag 191 men har rätt stora lår så jag måste ha rätt breda byxor Lite halvjobbigt också faktiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Jag har aldrig problem att hitta jeans i storlek 30. Jag är 170cm och väger 56kg

Du kanske har oturen att alla storlek 30 är slut i Götet, eller något annat slag av kosmisk otur.

nej jag frågade speciellt varför de inte hade 30längd på jeansen. SOLO hade inga modeller med 30längd alls sa expediten de fick beställas in speciellt.

Carlings hade en modell i 3 färger som hade 30 längd. De andra var inte slut utan hade aldrig funnits. Jack & Jones brukar ha 30längd så där kunde jag köpa ett par billigare byxor.

Är har hyffsat stora lår också så slimfit går ju bort på en gång.

Sen när det gäller tröjjor så kan jag inte riktigt hålla med han på 180cm/65kg. De tröjjor som passar bra på längden brukar vara för smala i armhålan/axlarna och om man då ska ha större så går de ner till knäna istället(varning överdrift).

Tycker dock att kläder till överkroppen finns i så många olika storlekar så det är egentligen inget problem. Väger ca 69kg så min längd minus 100.. F

Visa signatur

Permalänk

Har 30 i längd och 31 i waist, aldrig stött på nåt problem med jeans. Däremot finns det ju inga jeans som sitter skönt runt låren, alla smiter åt som fan. Är nog det enda negativa jag upplevt av styrketräningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Typisk mobbarmentalitet av en stor "biff", vad har den stackars skivstången gjort dig för ont...

Nu vet jag inte vad jag ska säga..
va?
Förklara "mobbarmentalitet" tack..

Och vad menar du med "vad har den stackars skivstången gjort dig för ont"?

You blew my mind.