Permalänk

Vad står Internet för?

Vad står Internet för? Var kommer namnet ifrån och hur är det bildat? Är det International Net eller snarare Inter Net som i "interchangeable net" dvs. ett nätverk datorer emellan? Är det kanske Interactive Net?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Internetworking

Globalt nätverk.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Hedersmedlem

Internet
1986, "the linked computer networks of the U.S. Defense Department," shortened from internetwork, from inter- + network.

http://www.etymonline.com/index.php?term=Internet

Permalänk

Jag var alltså inne på rätt spår eftersom jag trodde mer på att "inter" stod för "inom" ett "network" eller "nätverk". Jag har fått höra att det skulle kunna stå för "international" men så är det inte alltså.

Tackar för svaren! Jag hade verkligen svårt med att hitta själva ordets betydelse.

Tack för länken Elgot! Online Etymology Dictionary verkar vara en riktigt bra resurs. Nästan helt reklamfri dessutom till skillnad från andra liknande webbplatser. Den är så bra att jag tycker att den redan har förtjänat sin plats i min länksamling. Tack!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Ordet "inter" betyder mellan - internet blir alltså egentligen "mellan nät" på svenska.

Permalänk
Medlem

A series of tubes