S-ATA Hårddisk problem!

Permalänk
Medlem

S-ATA Hårddisk problem!

Hejsan allihopa!

Under förra veckan var jag hos en kompis för att kolla på hans dator. Han ville omformatera hårddisken eftersom datorn av någon anledning blivit enormt seg. Han hade dock en massa filer han ville att jag skulle backa upp, så jag öppnade den andra datorn, stoppade in hårddisken och stötte på ett stort problem, nämligen att den datorn blev precis lika slö, även fast den egentligen är mycket snabbare.

Jag bestämde mig för att ta hem hårddisken för att prova hemma. Jag stoppade nu in hårddisken i en av våra andra datorer, men samma sak där. Datorn blir enormt seg, tar ca. 5-10 minuter att starta den, vilket i normala fall tar <1min.

Så nu undrar jag, är det hårddisken som helt enkelt blivit gammal och inte orkar mer, eller kan det vara någonting annat?

Tacksam för svar!

/wfps_105

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Troligen håller disken på att dö. Gör en avbild av diskens filsystem med t.ex. ddrescue eller dd_rescue. DE är program (*nix) avsedda till att göra avbilder av diskar med "bad sectors".

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det programmet då?
Eftersom jag antar att datorn måsta vara i gång när man gör avbilden, tror jag inte att det kommer att gå. Som jag sade, att starta datorn tar hiskeligt lång tid med hårddisken inkopplad, och att läsa från bara den disken tar ännu längre. (Nu snackar vi 15 minuter för att öppna en mapp)

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad som är fel isf att spekulera.

Vad säger tillverkarens diagnos/analysprogg då?

Kolla SMART-attributen.

Om ovanstående är OK:

chkdsk /f /r

Om systempartitionen är full - rensa + defrag

Kör AV-koll