Permalänk

Dö i en dröm?

Kan man dö i en dröm? Om jag drömmer att jag dör så vaknar jag alltid precis när jag ska dö men kan man dö och fortsätta drömma och inte vakna alltså. Varför vaknar man alltid? Är det något sorts självförsvar av hjärnan? Nu menar jag inte att man ser sig själv dö utan att man är sig själv och dör "i sig själv" första persons i drömmen om ni fattar vad jag menar. Om det inte är möjligt vad skulle hända om man verkligen dog i en dröm? Skulle hjärnan inte klara av det och man skulle dö i verkligheten då? Typ bli hjärndöd eller något i den stilen?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hehe.. hm jag har då inte dött i en dröm men andra har det (Som jag drömt om).

Undrar hur det funkar.. rätt intressant område

Permalänk
Medlem

Har blivit knivskuren, skjuten och massa annat i drömmar. Men aldrig dött.

Permalänk
Avstängd

Japp, självklart kan man dö i drömmar.
Nej, man skulle inte dö i verkligheten.

Vad som händer beror helt på förväntningarna av personen som drömmer. Är det en kristen är det inte orimligt att förvänta sig att den drömmande drömmer att de befinner sig i paradiset med Jesus, är det en hinduist är det inte orimligt att förvänta sig att de drömmer att de reinkarneras...

Att det är svårt att dö i en dröm beror på att vi inte har någon erfarenhet av att dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
hinduist

Språkpolisen påpekar: Hindu

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har dött flera gånger i drömmar. Dock bara en som har fastnat i huvudet.
I drömmen blir jag skjuten, det svider liksom till och allt bara försvinner. Jag vaknade inte just då utan senare (ingen aning hur mycket senare), utan att ha drömt någonting mer.
Sen kanske jag bara vaknade några sekunder efter, men det "kändes" som att det var längre tid emellan. Svårt att beskriva.

Rätt creepy.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk

är väl att hjärnan tolkar drömmanra för verkliga och sätter kroppen i försvar/berdeskap att göra något åt det.

typ som att man faller och faller och vaknar svettig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

kanske terror på elm street filmerna skulle vara nått?..

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Språkpolisen påpekar: Hindu

Typiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har dött i en dröm en gång. När jag dog såg jag det i "förstaperson" om man säger, alltså som på riktigt. Kommer inte ihåg hur jag dog, men jag minns att jag några sekunder efteråt (i drömmen då) kunde se mig själv bakifrån. När jag såg mig själv bakifrån är jag osäker på om det jag, som jag kunde se, var död eller inte. Ganska udda upplevelse iaf.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig dött i en dröm, inte ens nära, drömmer aldrig sådana saker.
däremot vaknar jag ALLTID om det ska hända något bra/kul, vilket leder till att man är lite less när man vaknar:P

Permalänk

Jag dog en gång i en dröm för ett par år sedan. Jag flydde från maffian och polisen, blev jagad runt stan och till slut sprang jag upp för en trappa, sedan hoppade jag ner en ganska lång väg ner på ett glastak från trappan och ramlade genom taket och dog. Allt blev typ genomskinligt ljusblått och jag såg massa andra "själar" som gick omkring och njöt av efterlivet.
Inte för att jag egentligen tror på något efterliv, men drömmen var riktigt ball.

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
Jag dog en gång i en dröm för ett par år sedan. Jag flydde från maffian och polisen, blev jagad runt stan och till slut sprang jag upp för en trappa, sedan hoppade jag ner en ganska lång väg ner på ett glastak från trappan och ramlade genom taket och dog. Allt blev typ genomskinligt ljusblått och jag såg massa andra "själar" som gick omkring och njöt av efterlivet.
Inte för att jag egentligen tror på något efterliv, men drömmen var riktigt ball.

Låter som The Game (film) som förövrigt är en bra film

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Låter som The Game (film) som förövrigt är en bra film

Hehe tänkte också lite på det med ramla genom glaset.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig dött i en dröm. Men jag har kommit på inne i drömmen att det bara är en dröm. Typ ''det är bara en dröm jag kan göra vad jag vill''. Och sen kan man styra drömmen hur man vill. Fast man vaknar alltid efter en stund.

Permalänk

Att komma på att det är en dröm och styra den brukar hända riktigt ofta faktiskt. Det är nog inget ovanligt. Jag gör nog det nästan var varranan natt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit

Permalänk
Medlem

Har sett kometer smälla och kärnvapen gå av i drömmar, precis när "tryckvågen" kommer nära så vaknar jag.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Aldrig drömt om att dö själv alltid lyckats komma därifrån eller lösa problemet;). Andra har dött och jag har dödat andra men aldrig jag själv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Alltid när jag faller i en drön så vaknar jag med ett ryck

Ganska irriterande faktiskt

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Avstängd

som jag läste förut så var det en som sa att när du dör i en dröm så dör du i rl. men de tror jag ej på:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

Hände får någon dag sedan.
Jag drömde att jag skulle ta pendeltågen som av någon anledning var linbanor i luften typ. Iaf så är det fint och futuristiskt allting, blå himmel och så tittar jag på linan och ser hur den byter till en återvändsgränd eller ngt och då faller hela vagnen ner. Då ber jag i drömmen, förlåt för alla synder och så ser jag marken sen så blir det svart och jag vaknar.

Sen somnade jag om och dog igen i en dröm till fast minns inte hur det gick till.

edit: Juste fan, när det var svart så fick jag sjukt mycket frågor i mitt huvud. Vad händer nu, vafan ska jag göra nu. Finns det ett liv nu efter? var läskigt... sen vaknade jag

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Hehe, nu fick jag lust att gå och lägga mig ^^

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk

Jag lyckades hålla mig i drömmen en gång faktiskt, under en sån klassisk domedags-dröm när atombomben smäller i stan. Man ser smällen och det starka ljuset, känner hur allt börjar blåsa omkring en, och så kommer tryckvågen och allt blir helt vitt och det bränns som fan över hela kroppen under typ en sekund. När jag sen öppnar ögonen igen (I drömmen alltså) så stog jag i nått sorts kritvitt universum, utan att kunna känna eller höra någonting, och kunde bara se mig själv Några minuter efter det så vaknade jag.

Antar att hjärnarn fick slut på fantasi där Skönt att man fick en snabb död iaf.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Att komma på att det är en dröm och styra den brukar hända riktigt ofta faktiskt. Det är nog inget ovanligt. Jag gör nog det nästan var varranan natt.

Va coolt, skulle jag också vilja kunna, tänk va mycket saker man skulle kunna göra i drömmarna:D '

själv tycker jag allt är så verkligt när jag drömmer att jag inte fattar att det är en dröm, även som saker som är för bra för att vara sanna händer:P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jag lyckades hålla mig i drömmen en gång faktiskt, under en sån klassisk domedags-dröm när atombomben smäller i stan. Man ser smällen och det starka ljuset, känner hur allt börjar blåsa omkring en, och så kommer tryckvågen och allt blir helt vitt och det bränns som fan över hela kroppen under typ en sekund. När jag sen öppnar ögonen igen (I drömmen alltså) så stog jag i nått sorts kritvitt universum, utan att kunna känna eller höra någonting, och kunde bara se mig själv Några minuter efter det så vaknade jag.

Antar att hjärnarn fick slut på fantasi där Skönt att man fick en snabb död iaf.

vissa som har varit nära döden säger dom har typ sett en tunnel sen typ allt kritvitt etc:P men jag vill också drömma om atombomber och sånna saker. låter skit tufft! det jag drömmer om är typ att jag är i ett hus kommer inte ut där ifrån. typ blir torterad av gamla doktorer. för typ migrän så borrar dom hål i huvudet etc. men jag leaver ändå hela tiden.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

nja jag drömmer typ aldrig..

vet inte men för ett par årsen slutade jag att komma ihåg drömmen. så jag vet inte vad jag drömmer för jag minns aldrig på morgonen eller känner något på natten... dålig fantasi? när man avr liten drömde man ju alltid och man kom ihåg drömmar.

lite jobbigt när man hör andra ha drömmar både roliga samt konstiga.

:S

Permalänk
Medlem

Varning Jag fick IG i förklaring Varning

Jag drömde att jag blev kittlad tills jag dog när ja var liten.. Det var äckligt, vaknade och kände att jag blivit kittlad i några sekunder.. USCH läskigaste jag varit med om..

Sedan så har jag varit med om den där atombomben också.. Jävligt härligt faktiskt enligt mig! Man tänker att snart dör jag, fan så shönt (shönt på ett underligt sett) och jag VISSTE att det skulle finnas ett liv efter det så jag var bara förväntansfull.

Jag är relativt wierd irl, det kanske inte bör nämnas

EDIT: En gång när jag hade halsfluss och feber så dagdrömde jag (fast jag var mer (vad fan säger man trött/sovigt ) tillstånd). Jag ramlade ner för någon sorts räcke i ett 3 våningshus (inomhus) och jag ramlade och ramlade tills DUNS. Jag låg på backen och såg upp i taket. Nu var jag mer vaken än sovig (;)) Jag försökte röra på mig men det gick inte, jag fick panik och började sparka och slå och till slut så POF lossnade min kropp och jag vart helt vaken och vaknade med ett RYCK. Kollade upp i taket som jag såg i drömmen. Scary shit!

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

jag har lyckats drömma samma dröm flera gånger, o ibland lyckats med fortsättningar på föregående drömmar.
Har även drömt att jag gör saker som sen händer några dagar senare (eller är det tvärt om fast det känns så?), sjukt creepy, typ att vara synsk, men man vet inte vad som e sant o när de kommer hända :/

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

jag har bara massa deaja vu eller vad det heter. hela tiden.som jag drömde typ en dröm för 1 år sen. som hände för 1 månad sen typ. eller känns som de iaf. eller jag vettefan >.<

Visa signatur

Permalänk

Det där med kännslan att man har drömt något eller har varit med om det innan är inte att man faktiskt har drömt det eller varit med om det utan att det blev ett tillfälligt fel i hjärnan så att händelsen regristrerades i vårt långtidsminne innan när minne och därför känns det som om vi har varit med om det innan, man kan vara riktigt stensäker på att man har varit med om det innan faktiskt. Därför så kan vi också ofta komma ihåg många sådna händelser medans vi ofta glömmer annat.

Visa signatur