Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Sudden death - Vill starta ibland

Datorn i signaturen!

Den här datorn har jag haft urkopplad i ett snart ett år eftersom jag blev tokig på den.

Jag har för mig att det började med att den ibland inte startade efter att ha varit avstängd. Problemet avhjälptes med att stänga av nätaggregatet, dra ur kontakten och sedan försöka starta om datorn.

Sedan kom perioden då datorn helt enkelt bara tvärdog, plötslig död utan förvarning. Jag försökte byta ut alla komponenter och felsöka som en tok men kom inte fram till något förnuftigt. Jag beskrev problemet för komplett.se som tyckte jag skulle skicka tillbaka nätagget eftersom lampan på moderkortet lyste, men systemet ville inte starta upp.

Det är det som händer: allt blinkar till för en halv sekund men sedan orkar det inte starta upp!

Nåväl,

Efter att nätagget legat i sin kartong från komplett sedan mars och jag fortfarande inte orkat ta tag i saker och ting så skruvar jag nu i veckan ihop skiten från 0! Allt ut och sedan allt in för att föräkra mig om att inte missa någon liten kontakt eller komponent som sitter fel. Systemet startar och jag tror väl att det var väl nån dum jävla grej som ställde till det. Men icke!

Nu har det börjat igen. Stänger sig utan förvarning och vill inte starta. Får lixom lura igång det: stänga av nätagget, dra ur kontakten, vänta 1 minut, i med kontakten - på med strömmen - försöka trycka på datorn snabbt. Då går den igång 1 av 20 gånger. Ganska jobbigt! Den stänger av sig likväl under uppstart som i viloläge, under spel, ja - precis när som helst, labil som ett fruntimmer!

Så, någon som har ett bra förslag på vad det kan vara?

Visa signatur

ASUS P5B | Hiper Type-R 530W | Intel Core 2 Duo E6300 @ lite klock | 3GB - 667MHZ | XFX 8800GTS | 500GB Seagate | AGM A-19" & Samsung Q96, 42" | - Pro.2 PH-U585 | MX300 @ Func sUrface 1030 och allt hackar och krånglar på ett Windows Vista Ultimate -os

Permalänk
Medlem

Har du kollat fläktarna i datorn under uppstart så att dom fortsätter att va igång så den inte stänger sig för cpun blir för varm t.ex.

ser att din cpu e lite klockad. testa o sätt alla inställningar i bios till default läge så du inte har cpun överklockad o så.

har du testat något annat os än windows vista ?

har du möjlighet att testa ett annat moderkort ?

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Ja, fläktarna snurrar tills allt tvärt startar. Tempen ligger på 61 grader på cpu och 42 grader på systemet enligt AI-Suite. Temperaturmätaren på chassit säger 29,2 men den tror jag ljuger.

CPU är i defaultläge och bios är nollat flera gånger om.

Jag körde Windows 2000 första året jag hade systemet. Funkade bra med Vista ett halvår också.

Har testat annat moderkort men då startade den inte alls. Nästan så jag fortfarande tror att det är psu som spökar. Det, eller moderkortet eller grafikkortet

Blir knäpp!

Visa signatur

ASUS P5B | Hiper Type-R 530W | Intel Core 2 Duo E6300 @ lite klock | 3GB - 667MHZ | XFX 8800GTS | 500GB Seagate | AGM A-19" & Samsung Q96, 42" | - Pro.2 PH-U585 | MX300 @ Func sUrface 1030 och allt hackar och krånglar på ett Windows Vista Ultimate -os

Permalänk
Medlem

känner du någon med ett nätagg i som e likvärdigt ditt med watt antal och så testa då det.

För som du säger de låter verkligen som det är din psu som spökar.

Om jag förstått rätt så har du skickat in ditt nätagg till komplett som sedan skickat ett nytt var detta av exakt samma märke och modell ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

enligt komplett var det inget fel på mitt nätagg så de skickade bara tillbaka samma! dom hade utfört diverse tester.

har tyvärr ingen som har en likvärdig psu, har inga kompisar

finns det något program man kan köra hälsodiagnos på moderkortet?

jag har förresten haft datorn på i 24h i sträck nu utan någon död. så tänkte att jag skulle prova spela lite. körde igång flatout 2 och drog ner inställningarna till medium, men då dog datorn efter 2 minuter. exakt samma resultat som på very high som jag körde häromdagen.

inga artefakter eller såna problem med grafiken!

såg att det var några dammbollar inne i psu´n. vågar man öppna upp den och plocka bort dom?

får väl helt enkelt köpa en ny psu eftersom komplett tycker att min är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

de orde inte va något problem igentligen o öppna nätagget e ju bara ett hölje som skyddar komponenterna inne i.

Testa detta o hjälper inte de ser de tyvärr ut som ditt nätagg e boven. :/

Visa signatur

Permalänk

Hmmm jag hade tittat på power o reset knapparna så inte dessa lurar dig.
Du kan ta loss dessa från moderkortet och kortsluta start-pinnarna med något t.ex skruvmejsel så att du gör start-impuls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_rigger
Hmmm jag hade tittat på power o reset knapparna så inte dessa lurar dig.
Du kan ta loss dessa från moderkortet och kortsluta start-pinnarna med något t.ex skruvmejsel så att du gör start-impuls

jo, är ju nästan så man undrar om det inte är där det kan bugga!

det där med start-impuls lät inte som något jag vill prova på, på den korta beskrivningen lät livsfarligt att börja kortsluta och gegga

men hör och häpna!

körde sp1 till vista och på något märkligt vis så har inte datorn buggat på 2 dagar nu. känns ju verkligen inte som problemet kan vara mjukvarubetingat!

har börjat pressa den nu också. installerade flatout 3, började på 1024-upplösning med medium inställningar. det gick att spela utan att något hände (tidigare har det gått ett par minuter), jag höjde grafiken till high och spelet funkade fortfarande, skruvade upp upplösningen - fortfarande ok och har nu börjat att dra på med AA och AF utan att den dör.

är helt konfunderad. den här datorn har buggat i ett år men mår helt plötsligt mycket bättre efter att sp1 installerades.

någon som tror att det har med varandra att göra eller är det bara en tillfällighet? har för mig att det inte var något att höja på ögonbrynen för i det sp´t?! om ni undrar varför sp1 inte varit installerat tidigare, så beror det på att datorn varit isärplockad väldigt länge och inte användts!

vågar faktiskt inte slå av den nu med rädsla för att den ska böraj bugga igen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depplis
jo, är ju nästan så man undrar om det inte är där det kan bugga!

det där med start-impuls lät inte som något jag vill prova på, på den korta beskrivningen lät livsfarligt att börja kortsluta och gegga

men hör och häpna!

körde sp1 till vista och på något märkligt vis så har inte datorn buggat på 2 dagar nu. känns ju verkligen inte som problemet kan vara mjukvarubetingat!

har börjat pressa den nu också. installerade flatout 3, började på 1024-upplösning med medium inställningar. det gick att spela utan att något hände (tidigare har det gått ett par minuter), jag höjde grafiken till high och spelet funkade fortfarande, skruvade upp upplösningen - fortfarande ok och har nu börjat att dra på med AA och AF utan att den dör.

är helt konfunderad. den här datorn har buggat i ett år men mår helt plötsligt mycket bättre efter att sp1 installerades.

någon som tror att det har med varandra att göra eller är det bara en tillfällighet? har för mig att det inte var något att höja på ögonbrynen för i det sp´t?! om ni undrar varför sp1 inte varit installerat tidigare, så beror det på att datorn varit isärplockad väldigt länge och inte användts!

vågar faktiskt inte slå av den nu med rädsla för att den ska böraj bugga igen

Kan ju nämna att jag har nästan samma problem som du hade,datorn går inte att starta med kallboot,jag måste bryta strömmen en gång till nätagget innan datorn startar men sen så flyter allt perfekt,irrterande bugg,jag kör föressten win xp pro med sp3:_))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

ah, och du har inte lyckats lista ut vad det beror på?

min dator funkar problemfritt fortfarande men har inte blivit avstängd än heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min dator beter sig på precis samma sätt, skitstörigt är det.

Har inte hittat något som det verkar bero på heller, kollar ständigt värmen och fläkthastighet genom speedfan och allt är stabilt.

Har även jag dammsugit hela datorn, plockat isär den och satt ihop den igen, haft på ny kylpasta, öppnat nätagget och rengjort det grundligt. Men den dör likförbannat lite när den vill.

Hur kollar jag förresten lättast värmen på grafikkortet? I speedfan så verkar det bara som att jag kan se hdd och cpu..

Permalänk
Medlem

ESD

God jul