Vista SLUKAR mitt ram?

Permalänk
Medlem

Själva grund systemet i vista använder löjligt mycket, sen cache lagrar den ganska mycket oxå, men det är inte så dåligt.

2008 server t.e.x är vista förutom att de bantad bort en hel del skit, det tar betydligt mindre minne, fast man har kört igång superfetch.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

45% användning efter 40 timmars användande på 3 GB.

har man 2,5 gb och uppåt i vista så är det inga problem alls att använda det som jag ser
Sen skiljer ju Home premium mot t.ex. basic och business.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

32 Bitars OS kan använda max 2GB RAM till ett program.
64 Bitars OS kan använda max 4GB RAM till ett program.

32 Bitars OS klarar Max 4GB totalt i datorn.
64 Bitars OS klarar Max 128GB totalt i datorn.

Värt att veta.
att uppgradera till mera RAM är ett lätt, billigt, Snabbt sätt att öka prestandan på din dator. Tänk bara på att köpa rätt soket(?) till datorn och kolla på Hastigheten på minna och vad datorn supporar.

RAM=Random Access Memory

Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

såg något tidigare om några programerare som hade fått 32bitars Ubuntu att använda typ 8 eller 16 gb ram.
letar som en tok efter sidan =O någon som har sett den?

Edit:

Hittade detta på prisjaktsforum.

Man kan faktiskt konfigurera även ett 32-bits Linux system till att utnyttja 4GB minne och mer. Det finns en begränsning på 4 GB virtuellt minne för varje enskilt program eller process, men alla x86 CPU:er i P4 klass och senare supportar något som heter PAE - Physical Adress Extension som alltså tillåter att man har upp till 64 GB minner även i 32 bits mode. Men man måste konfigurera kärnan med CONFIG_HIGHMEM64G, CONFIG_X86_PAE och och kompilera om kärnan. Har du inte kompilerat om Linuxkärnan förut rekommenderas följande läsning https://help.ubuntu.com/community/Kernel/Compile.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_unk
32 Bitars OS kan använda max 2GB RAM till ett program.
64 Bitars OS kan använda max 4GB RAM till ett program.

32 Bitars OS klarar Max 4GB totalt i datorn.
64 Bitars OS klarar Max 128GB totalt i datorn.

Värt att veta.
att uppgradera till mera RAM är ett lätt, billigt, Snabbt sätt att öka prestandan på din dator. Tänk bara på att köpa rätt soket(?) till datorn och kolla på Hastigheten på minna och vad datorn supporar.

RAM=Random Access Memory

Rätta mig om jag har fel

Ett fel. 32-Bitars OS klarar att använda 3.15GiB totalt till Vista iaf.
Vet ej hur det är med andra OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Ett fel. 32-Bitars OS klarar att använda 3.15GiB totalt till Vista iaf.
Vet ej hur det är med andra OS.

Fel, vissa operativ system kan använda upp till 64GB ram med 32-bitars, när de använder PAE.

Sen är det inte 3.15GB, den räknar in grafik kortet när dan räknar 4GB totalt. Så har du ett grafik kort med 512mb minne så kan du använda cirka 3.5GB ram minne.

I Ubuntu installerar man server kerneln för att göra det, eller kompilerar en egen kernel med PAE stöd. Windows 2008 server kan göra det redan från början, och det operativ systemet är gratis för studenter nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte fel eftersom jag skrev att jag inte visste hur det var med andra os!

Mitt tips till dig är: Läs om - läs rätt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_unk
32 Bitars OS kan använda max 2GB RAM till ett program.

FEL
Normalt delas minnet med 2GB till kernel och 2GB till program, men med växeln /3GB i XP eller Vistas motsvarighet ges endast 1GB till kernel och 3GB till de program som är skrivna för att dra nytta av det (large address aware).

64 Bitars OS kan använda max 4GB RAM till ett program.

FEL
Normalt 32-bitars program får 2GB.
32-bitars program med "large address aware" får 4GB.
64-bitars program får betydligt mer

32 Bitars OS klarar Max 4GB totalt i datorn.

FEL
Oavsett hur man tolkar påståendet är det fel.
'Max 4GB totalt i datorn' låter som om operativsystemet inte skulle fungera om man har mer än 4GB, vilket inte stämmer. Om man ser det som begränsning av hur mycket man får ut i 32-bitars windows konsumentversion så är även det fel, då en del adresser reserveras till MMIO.
PAE har en funktion som ger tillgång till 64GB minne, och den finns i serverversioner av windows. Konsumentversioner har det avstängt då drivrutiner måste vara anpassade för det. Många tillverkare av billig hårdvara ignorerar problemet, vilket fått till följd att Microsoft deaktiverat funktionen för att förhindra bsod.

64 Bitars OS klarar Max 128GB totalt i datorn.

FEL
Tex server 2008 Enterprice och datacenter klarar 2TB (2048GB)

Värt att veta.
att uppgradera till mera RAM är ett lätt, billigt, Snabbt sätt att öka prestandan på din dator. Tänk bara på att köpa rätt soket(?) till datorn och kolla på Hastigheten på minna och vad datorn supporar.

RÄTT
Minnesslot är ordet du söker.

RAM=Random Access Memory

RÄTT

Rätta mig om jag har fel

Ok. Gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Ett fel. 32-Bitars OS klarar att använda 3.15GiB totalt till Vista iaf.
Vet ej hur det är med andra OS.

Det är hårdvarukonfigurationen som avgör. Som mest har jag sett 3,65GB. Mer bör vara möjligt om man väljer komponenter med omsorg.
Vissa konfigurationer ger till och med mindre än 2GB, så att påstå att gränsen är 3,15GB är fel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är hårdvarukonfigurationen som avgör. Som mest har jag sett 3,65GB. Mer bör vara möjligt om man väljer komponenter med omsorg.
Vissa konfigurationer ger till och med mindre än 2GB, så att påstå att gränsen är 3,15GB är fel.

Okey, alltid lär man sig någonting nytt

Permalänk
Medlem

Haha, De där var pinsamt( /\ ) men generellt sett var de väll ganska rätt? ;D
/_ \

Permalänk
Hedersmedlem

Tack Hardware guy, då slapp jag peka ut felen...
Känns som vi två är de enda på forumet som har full koll på det här. Ivf eftersom vi gång efter gång måste rätta förstå-sig-påare.

Jag kan peta in några fler siffror.
x64 versionerna av XP, 2003, Vista och 2008 har 16 TiB (tebiByte) virtuellt minnte för 64-bitars processer, uppdelningen är 8/8 TiB för user/kernel (likt vi haft 2/2 GiB för 32-bit OS).
För XP och 2003 så är det 256 TiB pagefile som gäller i x64, 16 TiB i 32-bit.

2 TiB gränsen för primärminnet (RAM) som hardware guy nämnde i 2008 enterprise samt datacenter fungerar finns också senaste (SP2) av 2003:an.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG