Hjälp mig välja systemdisk(ar)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja systemdisk(ar)

Hej!

Har läst en hel del om hur man bör använda sina hårddiskar i datorn m.a.p. på lagring, os-disk etc...

Jag vill ha så bra prestanda som möjligt med de diskar jag har, och vet inte riktigt vad som blir bäst. Ev vill jag även frigöra en disk till en "lek-dator".

Har just nu installerat vista 64 på en wd-raptor 36 gb (några år på nacken).
I HD-tune ger den ungefär 60 mb/s och access-tid på 7-8 ms.

Har två st samsung 250gb diskar i en raid0-array som ger ca 110-120 mb/s och access-tid på ca 14 ms.

Blir mitt OS snabbare med samsungdiskarna?

Jag har även märkt att de 36gb tar slut oroväckackande fort, har ca 8 gb kvar och då installerade jag vista i förrgår. Har inga direkt stora program installerade på systempartionen, har även tagit bort alla "pre-sp1-filer" (ca 1,5-2 gb..?)

Jag antar att oset laddar snabbare med snabbare överföringshastiget? Men den bättre accesstiden ger bättre "respons" väl inne i vista? Spelar detta någon roll när vista lägger in många program i ram-minnet direkt..?

[edit]
Ett tredje alternativ är att ni föreslår vad jag istället bör köpa för systemdisk(ar) för att få bättre prestanda. Har ändå tänkt köpa lagring till min htpc/server och kan använda samsungdiskarna i denna istället...!

Tacksam för era synpunkter på detta! /Martin