Permalänk
Medlem

Köpa nytt grafikkort till bärbar?

Grafikkortet i min Fujitsu Siemens Amilo Xi 1546 verkar ha pajjat. Datorn startar som den ska men det är bara vertikala streck på skärmen. Som att man tagit en pixelrad och dragit den uppifrån och ned på skärmen. Misstänker att de är trasigt. Vart köper jag ett nytt kort? Hittar inga alls på prisjakt. Är det lätt att byta själv eller bör man lämna in burken? Är van att bygga stationära datorer men har aldrig pillat i en bärbar.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är i den laptopen men dom flesta går inte att byta.

har du garanti? säker att det inte är skärmen?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh

Permalänk
Medlem

"Grafikkkortet" i en bärbar är ett antal chip ditlödda på moderkortet, så det går inte att byta själv. Du kan ju byta moderkort iofs. Det har jag gjort på ett par äldre laptops. Kolla ebay efter delar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Njae vet inte säkert men ringde Fujitsu-Siemens support och dom sa att garantin gått ut så att jag fick ringa till en datorbutik för att byta grafikkort.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb

Permalänk
Medlem

Är det skärmen på den bärbara datorn som visar ränder??
Då är det troligtvis själva skärmen som har gått sönder.

Du bör ha en 15 pinnars (blå) D-Sub hona på datorn, för att koppla till en extern skärm. Prova koppla en skärm dit, och se om du får bild.

Om det fungerar, så är det till 99% säkert att det är själva displayen som har gått.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Avstängd

Finns ju faktiskt ven externa grafikkort i bärbara, försök ta reda på vilken sorts anslutning kortet sitter i. sen borde det inte vara allt försvårt att få tag i ett nytt om en dyrt.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

enligt:
http://sp.fujitsu-siemens.com/dmsp/docs/ds_amilo_xi_1546_1547...
så är grafikkortet av typen MXM-3

http://www.mxm-upgrade.com/index.html
det går tydligen att byta, men det blir förmodligen inte så billigt.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Testade som ni skrev att koppla en extern skärm och den visar bilden som den ska så det är väl skärmen som gått då. Det är inget man kan laga antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att min dator har ett grafikkort som går att plocka bort, med andra ord inte fastlödda chip på moderkortet. Sen om det går att byta vet jag ju inte men i mitt fall är moderkortet samma som till en avsevärt dyrare modell med Geforce 9700-kort så det borde inte vara omöjligt, dock förmodligen dyrt och meckigt.

Permalänk
Medlem

Ok. Men det verkar ju vara skärmen. Någon som vet om det går plus att om det är värt att byta skärm på en över två år gammal bärbar?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baloobas
Ok. Men det verkar ju vara skärmen. Någon som vet om det går plus att om det är värt att byta skärm på en över två år gammal bärbar?

Ifall du hittar en likadan dator med fungerande skärm så kan man ju ta den därifrån. Inga större problem o byta ifall man är händig med småelektronik.

Permalänk
Medlem

Kolla e-bay, där brukar sånt finnas men du behöver förmodligen exakt samma modellnummer som den du har.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar bla som hårdvarutekniker för HP och detta med olika typer av streck på monitorerna är inte grafikkorten. Det är till 99.9% monitorn som är kass och inte grafikkortet. Köp en ny monitor och byta, det brukar inte vara enormt svårt att byta.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Är den inte 3 år gammal så kan du ju testa att nämna Konsumentköpslagen till supporten.

Iaf för Dell så kommer inte supporten att påminna dig om den men om du nämner den så kommer de att godkänna OOW (out of warranty) reparationer utan att kunden ska bevisa att det är fabrikationsfel.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS