Permalänk
Medlem

Blinkande nätagg

Hejsan.

Jag köpte idag en ny dvd-läsare till datorn, för att byta ut en trasig. Jag lyckades få in den och så. När jag skulle koppla in datorn igen började dioden på baksidan av nätagget blinka efter att jag satt i strömkabeln. När jag trycker på startknappen händer ingenting. Det är helt tyst, förutom ett svagt klickande från nätagget i takt med den blinkande dioden.

Vad tror ni det här kan bero på? Jag tror inte att den nya dvd-läsaren orsakar problemet, men jag har testat att koppla ur den. Jag har försökt kolla så alla strömkontakter sitter ordentligt. Jag har inte sett dioden blinka på det här sättet förut. Den brukar alltid lysa med ett fast sken.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

isnt google your friend???

vad är det för märke på nätagget?

M.V.H.

Permalänk
Medlem

Det är nog en blinkande varningssignal att nånting är på tok
med inkopplingen av enheter.

Verkar som om nån säkring slår av och på.
För att skydda nätaggregatet.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Märke: Bestec, 250W
Jag vet att det är låg effekt, men det har inte varit ett problem förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av halojoy
Det är nog en blinkande varningssignal att nånting är på tok
med inkopplingen av enheter.

Verkar som om nån säkring slår av och på.
För att skydda nätaggregatet.

Okej, så du menar att det kanske inte är nätagget det är fel på utan att det är nått knas med inkopplade enheter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.fixya.com/support/t697856-flashing_green_light_pow...

jag tror det kan vara något med moderkortet eller att någon kabel har gått av och ligger emot chassit så det blir kortis någon stanns när du var och rörde i sladdarna, vad vet jag?

lite bilder på kabeldragningar, agget och vad du har för system skulle hjälpa tror jag.

Permalänk
Medlem

@ Berra200:
Tack, det där var en bra länk. Nu är läget följande: Alla kablar från nätagget urkopplade ger fast sken, men när jag kopplar in den stora på moderkortet blinkar det istället. Det kanske går att rädda det här trots allt. Har ni några idéer om hur man ska hitta vad som orsakar elfelet?

Här är en bild över hur det ser ut just nu, om det hjälper.
http://cid-0d9ef4a3345db608.skydrive.live.com/self.aspx/Offen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla lös allt som sitter fast i MODERKORTET,
alla sladdar som går från moderkortet till enheter.
Behåll dock HELA TIDEN sladden till CPU-fläkten inkopplad,
så att inte processorn kan bli överhettad!

* Koppla i ENDAST stora moderkorts-pluggen. Inget annat.

1. Om det är fel då, då är det på själva moderkortet som problem sitter.
Kan vara CPU, något grafikkort, ller själva moderkortet etc. etc.

2. Om det inte var på moderkortet felet satt, då ..
..... pluggar du i andra grejer till moderkortet.
En efter en.

Och en efter en av enheter till nätaggregatet.

Tills det inte funkar längre .. DÄR är felet!

Hoppas du hittar det.
Tror nog det, om du håller på ett tag.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

@Halojoy:

Jo, som jag sa så blinkar det om jag bara har den stora kontakten inkopplad. Alltså är det nått knas med moderkortet, eller nått som sitter på det... Hur går jag vidare härifrån?

Ska man våga sig på att göra som de skriver på FixYa? Alltså att håll på och koppla i och ur medan nätsladden är i?

Jag tror förresten inte att det är superviktigt att fläktsladden sitter i hela tiden, så länge jag inte startar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du glömt 4-pin kontakten till moderkortet(den är inte inkopplad på bilden vad jag ser)

Permalänk
Medlem

Jag testade nu att koppla in P1an, och 4-pinen, och det blinkade som vanligt. När jag kopplade in endast 4-pinen till moderkortet fick jag fast sken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kolla så det inte sitter nåt (skruv, metallbit el likn.) i långa strömkontakten för nätagget larmar säkert om en kortslutning.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

prova starta nätagget då.

koppla in en fläkt eller hdd till nätagget och koppla ihop grön med en valfri svart så ska det snurra igång. fläkt och hdd är till för att belasta agget lite men har deú en fläkt på agget så ska det inte behövas mer tror jag.

Permalänk
Medlem

Okej, menar du att jag ska koppla in ström bara till tex en hdd, och testa om det startar? Hur menar du koppla ihop grön med valfri svart?

Om jag trycker in strömkontakten till moderkortet medan nätsladden är i (fast sken) fortsätter dioden lysa fast, som om allt fungerade, men vågar man starta datorn på det sättet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om den ändå inte fungerar, vad har du att förlora? i normala fall är det inte rekommenderat...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Nja, det verkar inte så bra. Jag vill ju kunna dra ur strömmen till datorn utan att behöva öppna den efteråt för att få den att funka igen.

Jaja, jag går och lägger mig nu. Tar upp det här igen imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådärja. God morgon alla. Nu är jag igång igen!

Jag har nu kopplat ur alla enheter till moderkortet förutom cpu'n, och det blinkar ändå. Jag funderar på om man skulle försöka skruva loss moderkortet och sätta tillbaka det igen..

När jag rev av frontpanelen förut följde en liten V-formad plåtbit med. Jag hann inte se var den satt tidigare. Känner någon igen nått sånt?

Edit: Nu har jag monterat ur och satt tillbaka moderkortet, samt testat med ett annat nätagg. Det har inte hjälpt.

Visa signatur