Träning: Springa på morgonen, styrketräna på kvällen?

Permalänk
Medlem

Träning: Springa på morgonen, styrketräna på kvällen?

Har påbörjat ett rätt intensivt träningsprogram för ett par veckor sedan som innehåller träning 5 dagar i veckan, mest styrka men en del explosivitet också.

Jag har även börjat springa på morgonen när jag vaknar, nu har jag hört att man inte bör mixa konditions träning och styrketräning.

Men om jag springer 2-3km klockan fem på morgonen och styrketränar vid fem/sex på kvällen. Tappar man verkligen någon effekt då?

Inte riktigt fattat det där

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel, så är det kondition direkt före och efter ett styrkepass som studierna visar att det är negativt (före är värst). Att köra styrketräning efter så långt tid tror jag inte spelar någon större roll.

Bäst är ju att köra kondition på vilodagarna, men du får helt enkelt bestämma vad som väger tyngst.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om jag inte minns fel, så är det kondition direkt före och efter ett styrkepass som studierna visar att det är negativt (före är värst). Att köra styrketräning efter så långt tid tror jag inte spelar någon större roll.

Bäst är ju att köra kondition på vilodagarna, men du får helt enkelt bestämma vad som väger tyngst.

Ah men dåså, springer på morgonen mest för att få igång förbränningen och få lite blodpump innan jag käkar frulle.

Kör på jag så får vi se vad som händer.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Ah men dåså, springer på morgonen mest för att få igång förbränningen och få lite blodpump innan jag käkar frulle.

Kör på jag så får vi se vad som händer.

Låter som en god idé. Kom ihåg att trycka i dig ordentligt med energi efteråt så du har lite glykogen till styrkepasset sen bara.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Vad är ditt mål med träningen?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Vad är ditt mål med träningen?

Det står klart och tydligt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mycket intressant, jag har alltid gjort de båda samtidigt. På gym står ju redskapen bredvid varandra.
Men jag kanske missuppfattar, med kondition så menas att springa skitlångt på kort tid? Inte att man springer/joggar lite normalt, sedan styrketränar lite normalt?

Det har väl betydelse på syftet, om man vill bygga stora muskler så är väl långdistanslöpning lite i motsatt effekt? Men för "svenssons" så är en blandning bra? I min viktminskningsträning och lite styrka, så är väl allt som har med att röra sig bra?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det går inte att kombinera styrketräning med kondition på det där sättet om du vill bygga muskler.
Det går bara inte :(.
Konditionsträningen hämmas inte iochförsig så om du inte vill ha stora muskler utan bara lite "sleek" så är det lugnt, annars får du nog lägga om schemat helt och hållet. Och varför 5ggr i veckan, du kommer tröttna inom kort... kroppen kommer ju att vara i nästintill konstant belastning 5 dar i rad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag inte minns fel, så är det kondition direkt före och efter ett styrkepass som studierna visar att det är negativt (före är värst).

Du råkar inte ha en källa tillgänglig?
Jag gör nämligen just detta i mitt träningsprogram

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Mycket intressant, jag har alltid gjort de båda samtidigt. På gym står ju redskapen bredvid varandra.
Men jag kanske missuppfattar, med kondition så menas att springa skitlångt på kort tid? Inte att man springer/joggar lite normalt, sedan styrketränar lite normalt?

Det har väl betydelse på syftet, om man vill bygga stora muskler så är väl långdistanslöpning lite i motsatt effekt? Men för "svenssons" så är en blandning bra?

Kondition = all kardiovaskulär träning. Iaf på mitt synsätt. Jag kanske kan leta fram studierna om du är intresserad.

Löpare har ganska duktiga muskler. Inte som sprinter dock, dom är riktigt välbyggda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Det går inte att kombinera styrketräning med kondition på det där sättet om du vill bygga muskler.
Det går bara inte :(.
Konditionsträningen hämmas inte iochförsig så om du inte vill ha stora muskler utan bara lite "sleek" så är det lugnt, annars får du nog lägga om schemat helt och hållet. Och varför 5ggr i veckan, du kommer tröttna inom kort... kroppen kommer ju att vara i nästintill konstant belastning 5 dar i rad.

Vad är detta för skitsnack? Klart det går att bygga stora muskler med kondition. Och om hans kropp klarar av att träna så här intensivt kan varken du eller jag säga, bara han själv.

Precis som han sa så ska han testa och det tycker jag är en väldigt god idé.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Du råkar inte ha en källa tillgänglig?
Jag gör nämligen just detta i mitt träningsprogram

Ska leta fram. Återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kolo tycker vi om.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Resultat, referenser och hela kittet står med där. Bara å börja läsa.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Kolo tycker vi om.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Resultat, referenser och hela kittet står med där. Bara å börja läsa.

Intressant...
Men det står på hög nivå, vilket väl innebär att det inte är något jag behöver tänka på ännu? (105kg fett, men på väg neråt)

Med styrketräning skall man då ha en väldigt stor belastning? Typ så mycket man orkar? (typisk bänkpress) Om man bara har "halvbelastning", så räknas det som konditionsträning eller? Många på vanliga gym sitter med löjligt små belastningar och tränar.
*edit* Syftar på vanligt folk som sitter med små vikter, där de kan sitta hur länge som helst med ett redskap hela tiden utan att bli trött.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Personligen tycker jag att löppassen känns tyngre efter styrketräning än innan. Jag är också av åsikten att det är svårt att fokusera på båda sakerna samtidigt. Tränar jag mycket ben på gymmet så är det riktigt tungt att komma ut i spåret 3-4 ggr i veckan medan för många mil i benen gör att benpressvikterna rasar fort.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan förstå att man inte bör tex springa i 30 minuter DIREKT innan man styrketränar då man gör slut på all energi.

Men att starta dagen med 15 minuters innan frukost och sedan jobba hela dan så kan jag inte direkt se hur lite "morgongympa"skulle sabba styrketräningen 8-9 timmar efter.

Målet med den här träningen är att bli starkare, snabbare och smidigare. Allmänt välbefinnande alltså.

Visa signatur

Permalänk

Knappast något problem, men som Crippa säger så måste du kompensera din ökade energiförbrukning om du ska bygga muskler. Du kommer helt enkelt höja ditt PAL värde.

PS. Inbilla dig inte att du inte behöver benträning bara för att du springer ofta .DS

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Knappast något problem, men som Crippa säger så måste du kompensera din ökade energiförbrukning om du ska bygga muskler. Du kommer helt enkelt höja ditt PAL värde.

PS. Inbilla dig inte att du inte behöver benträning bara för att du springer ofta .DS

Will do, tackar för alla svar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det står klart och tydligt.

Vid det här laget har trådskaparen svarat att målet är allmänt välbefinnande men du får jättegärna visa var det står i de första två inläggen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Vid det här laget har trådskaparen svarat att målet är allmänt välbefinnande men du får jättegärna visa var det står i de första två inläggen.

Visst.

Citat:

Har påbörjat ett rätt intensivt träningsprogram för ett par veckor sedan som innehåller träning 5 dagar i veckan, mest styrka men en del explosivitet också.

Citat:

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Visst.

Hehe, jag var ute efter det övergripande målet med träningen, det du räknar upp är fortfarande på väldigt låg nivå. Det finns ingen som tränar bara för att "få igång förbränningen" utan det man är ute efter är att gå ner i vikt eller något annat där man gynnas av en ökad förbränning.

Du låter lite som en av dem som tränar för tränandets skull, de brukar komma med liknande kommentarer.

Till trådskaparen:
Du verkar fokusera ganska mycket på styrketräning för att ha allmänt välbefinnande som mål. 2-3km löpning är ju bra men om man ska träna så mycket som du gör så hade jag nog bytt ut ett par gymbesök i veckan mot ordentliga konditionspass istället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Då han skrev att han vill träna styrka och explosivitet så är det knappast fel att anta att det är dessa han vill träna upp. Man blir ju bra på det man tränar.

Sen så tolkade jag konditionen som allmänt välbefinnande och öka på konditionen lite. Okej, kanske inte stod klart och tydligt, men knappast svårt att lista ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med fastforward att det inte var definierat vad målet var. Han hade bara skrivit hur han tränar och det behöver inte nödvändigtvis implicera det övergripande målet.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Vad är detta för skitsnack? Klart det går att bygga stora muskler med kondition. Och om hans kropp klarar av att träna så här intensivt kan varken du eller jag säga, bara han själv.

Precis som han sa så ska han testa och det tycker jag är en väldigt god idé.

Crippa: Hoho läs länkarna du själv länkade till. Det har också kommit fram mer forskning om just bygga muskle/träna kondition.
I de artiklarna står de att muskeltillväxten minskar avsevärt om du tränar kondition på samma dag. Artiklarna finns länkade på din favoritsida "kolo".
Kan förklara det lite enklare för dig, när man tränar kondition skickas en signal till hjärnan när man tränar styrka skickas en annan. Signalen från konditionsträningen stör den från styrketräningen och minskar muskeltillväxten.

Nu så såg jag inte att han skrev 2-3 km så det är ju inte mycket mer än en lång uppvärmning...

Till trådskapare: Jag förstår inte heller vad ditt mål med träningen är, vill du bli biff? Eller vill du bli smal osv...
Kom ihåg att du måste äta en hel del för att öka i muskelmassa framförallt om du nu ska träna kondition samma dag...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Crippa: Hoho läs länkarna du själv länkade till. Det har också kommit fram mer forskning om just bygga muskle/träna kondition.
I de artiklarna står de att muskeltillväxten minskar avsevärt om du tränar kondition på samma dag. Artiklarna finns länkade på din favoritsida "kolo".
Kan förklara det lite enklare för dig, när man tränar kondition skickas en signal till hjärnan när man tränar styrka skickas en annan. Signalen från konditionsträningen stör den från styrketräningen och minskar muskeltillväxten.

Nu så såg jag inte att han skrev 2-3 km så det är ju inte mycket mer än en lång uppvärmning...

Till trådskapare: Jag förstår inte heller vad ditt mål med träningen är, vill du bli biff? Eller vill du bli smal osv...
Kom ihåg att du måste äta en hel del för att öka i muskelmassa framförallt om du nu ska träna kondition samma dag...

Att muskeltillväxten minskar när man tränar cardio vet jag (jag skrev det om du inte såg det). Även att konditionsträningen skickar signaler skickar singnaler som motverkar varandra. Inget nytt precis.

MEN att det gör att man inte kan bygga stora muskler är lögn. Självklart går det. Dock så kommer det antagligen gå långsammare. Just därför det skitsnack ifrån din sida.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Att muskeltillväxten minskar när man tränar cardio vet jag (jag skrev det om du inte såg det). Även att konditionsträningen skickar signaler skickar singnaler som motverkar varandra. Inget nytt precis.

MEN att det gör att man inte kan bygga stora muskler är lögn. Självklart går det. Dock så kommer det antagligen gå långsammare. Just därför det skitsnack ifrån din sida.

Låt säga att han hade sprungit 10km, och sedan gymmat, vilket jag trodde han gjorde, då måste jag påstå att det är jag som har rätt och att det inte är möjligt att få stora muskler.
Visst ett fåtal promille ubermensches kanske kan det men majoriteten är inte i den gruppen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Intressant...
Men det står på hög nivå, vilket väl innebär att det inte är något jag behöver tänka på ännu? (105kg fett, men på väg neråt)

Med styrketräning skall man då ha en väldigt stor belastning? Typ så mycket man orkar? (typisk bänkpress) Om man bara har "halvbelastning", så räknas det som konditionsträning eller? Många på vanliga gym sitter med löjligt små belastningar och tränar.
*edit* Syftar på vanligt folk som sitter med små vikter, där de kan sitta hur länge som helst med ett redskap hela tiden utan att bli trött.

Nej, jag tycker inte du behöver fundera så mycket på det. Jag antar att du vill gå ner i vikt (?) och då är det viktigaste att du ligger på ett energiunderskott. Om cardio före/efter ett styrkepass kommer hjälpa dig att öka underskottet är det bara bra.

Inte riktigt. Kondition brukar oftast vara aerob uthållighet medans styrketräning är en anaerobt arbete (bilder till höger om länken illusterar ganska bra). Stämmer inte helt dock då springa 100 m brukar klassas som kondition men är även det anaerob.

För styrketräning brukar man säga att 1-5 reps ger mest styrka, 6-12 mest muskelhypertrofi och 12+ uthållighet. Grovt förenklat då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Låt säga att han hade sprungit 10km, och sedan gymmat, vilket jag trodde han gjorde, då måste jag påstå att det är jag som har rätt och att det inte är möjligt att få stora muskler.
Visst ett fåtal promille ubermensches kanske kan det men majoriteten är inte i den gruppen...

Då läste du bevisligen inte tråden ordentligt.

Finns bra exempel ute i idrotten där "konditionsmänniskor" har bra med muskler. Ta vilken sprinter som helst, eller varför inte Ronaldos maffiga ben.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Då läste du bevisligen inte tråden ordentligt.

Finns bra exempel ute i idrotten där "konditionsmänniskor" har bra med muskler. Ta vilken sprinter som helst, eller varför inte Ronaldos maffiga ben.

Sista inlägget nu.
Nej, och du läste icke dina egna länkar så vi ligger på samma våglängd...
Ja, och de har haft tränare som har lagt upp scheman åt dem. Och jag kan lova att de har Gym och Kondition uppdelat på dagar eller perioder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sista inlägget nu.
Nej, och du läste icke dina egna länkar så vi ligger på samma våglängd...
Ja, och de har haft tränare som har lagt upp scheman åt dem. Och jag kan lova att de har Gym och Kondition uppdelat på dagar eller perioder.

Jo, för länge sedan. På den tiden läste bl.a det här:

Citat:

Det anges inte exakt, men eftersom det handlar om att konditions- och styrketräning åstadkommer motsatta signalmekanismer, som verkar hämmande på varandra, och dessa pågår flera dygn efter träningspassen, kan man kanske anta, att det kan bli svårt att träna flera konditionspass per vecka, om man vill kunna utnyttja styrketräningens effekter maximalt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1899017&postcou...

Du säger emot dig själv litegranna. Den första länken handlade förövrigt om kondition direkt före och efter passet och det kommenterade jag redan i inlägg 2 här i tråden. Jag skrev även:

Citat:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör detta varannan dag:

15 min på roddmaskin med ca 80% puls
15 min träningscykel -II-
5 minuter på löpbandet, dock bara i 6,5 km/h
20-25 minuter styrketräning, få repetitioner med mycket vikt (nåja .. mycket för mig)
25-30 minuter simning i pensionärsbanan, mao jag flyter mest runt.

Har även jag både hört från vänner som tränar och läst på nätet att jag praktiskt taget skjuter mig själv i foten med detta upplägget, men just nu för mig funkar det klockrent. Har tagit mig från 140 kg till 120kg sedan 9 januari, gått ner 2 storlekar i byxor, har mycket mer energi, kan lyfta tungre saker å mår allmänt bättre. Är inte ute efter att bli en biff utan bara att må bättre (och inte dö av hjärtattack vid 45 års ålder .. ). Eftersom TS också är ute efter att må bättre så kanske hans lösning kan fungera också?

Hur som, mina 2 ören 0030 på morgonen ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.