Permalänk
Medlem

UniFi Cloud Gateway Ultra + Wifi

Halloj,

Funderar om jag gjort bort mig, köpte en UniFi Cloud Gateway Ultra i tron att det är vanlig router som har Wifi men efter installationen så har jag skapat Wifi i appen både 2,4 och 5 men får inte upp någon av dem när jag söker. Börjar läsa på netonnet där den köptes och nog står det ingenting om Wifi.

Frågan är har produkten Wifi om Ja vad gör jag för fel?
Står att det ska vara en enkel installation och det kan man tycka men när Wifi inte funkar så börjar man fundera.

Köpt https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/u...

Permalänk
Medlem

Nej, den där har inte Wifi inbyggt (har en likadan själv).

Det är bara en gateway som du sedan behöver koppla minst en accesspunkt till för att få wifi, till exempel denna.

Visa signatur

CPU: i9 9900K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 990 Pro 2TB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Nej, den där har inte Wifi inbyggt (har en likadan själv).

Det är bara en gateway som du sedan behöver koppla minst en accesspunkt till för att få wifi, till exempel denna.

Attans att man missade något som man antog var standard idag på en router, jag antar att den här är en mer korrekt produkt som jag borde köpt?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/u...

Tror ni det går att lämna tillbaka till netonnet när man packat upp den redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Attans att man missade något som man antog var standard idag på en router, jag antar att den här är en mer korrekt produkt som jag borde köpt?

Har du köpt den på nätet har du 14 dagar på dig, annars vet jag inte vad netonnet har för öppet köp villkor

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem

Det är just det, jag paxade den via nätet men köpet gjordes i butik.

Visst har den här Wifi? Men den har för få LAN ingångar men då funkar det med en switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Ja, Unifi Express är nog ett bättre alternativ för dig om det du är ute efter är en "all-in-one" lösning. Tänk dock på att den bara har en enda LAN-port, så om du vill ansluta mer än en enhet trådat behöver du även köpa en switch. Du kan även utöka ditt wifi-nät genom att köpa flera Unifi Express som kan agera accesspunkter antingen via kabel eller mesh vid behov (andra unifi accesspunkter funkar också).

Unifi cloud gateway ultra är en jättebra produkt för de som själva vill bygga sitt nät precis som de vill utan att vara låsta till den inbyggda accesspunkten i routern.

Du borde ha 30 dagars öppet köp på netonnet även vid bruten förpackning. Bäst är dock att fråga dem.

Visa signatur

CPU: i9 9900K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 990 Pro 2TB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Det är just det, jag paxade den via nätet men köpet gjordes i butik.

Visst har den här Wifi? Men den har för få LAN ingångar men då funkar det med en switch?

https://www.netonnet.se/content/customerservice/oppet-kop-ret...

Citat:

Hur fungerar öppet köp?
Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp. Är du medlem i vår kundklubb - NetOnNet Medlem -, får du hela 90 dagars öppet köp/ångerrätt. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten. Vi lämnar även 30 dagar öppet köp på försäkringar.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Ja, Unifi Express är nog ett bättre alternativ för dig om det du är ute efter är en "all-in-one" lösning. Tänk dock på att den bara har en enda LAN-port, så om du vill ansluta mer än en enhet trådat behöver du även köpa en switch. Du kan även utöka ditt wifi-nät genom att köpa flera Unifi Express som kan agera accesspunkter antingen via kabel eller mesh vid behov (andra unifi accesspunkter funkar också).

Unifi cloud gateway ultra är en jättebra produkt för de som själva vill bygga sitt nät precis som de vill utan att vara låsta till den inbyggda accesspunkten i routern.

Du borde ha 30 dagars öppet köp på netonnet även vid bruten förpackning. Bäst är dock att fråga dem.

Förstod det nästan, har en switch sen tidigare, den borde funkar?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Mitt andra alternativ antar jag är att införskaffa en sådan accesspunkt?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...
Men hur får den ström?

Permalänk
Medlem

Grymt, får testa imorgon, hoppas det funkar.

Permalänk
Medlem

Ja den switch du har ska fungera.

För att få ström till en sådan AP behöver du en "https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/k..."

- Jag har en UniFi Cloud Gateway Ultra som du köpt felaktigt och en U6 Pro accesspunkt kopplade till en PoE Injektor...

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Förstod det nästan, har en switch sen tidigare, den borde funkar?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Mitt andra alternativ antar jag är att införskaffa en sådan accesspunkt?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...
Men hur får den ström?

Som ovan skrev, POE-injektor alternativt en POE-switch så drivs den med en enda nätverkskabel.

Switchen du redan har nu bör funka fint för att koppla in datorer och dylikt, men den skickar ingen ström över POE och kan därför inte driva en AP utan en POE-injektor mellan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Håller på och funderar ifall jag ska byta ut den till den med Wifi och köra med switch eller köpa till en accesspunkt.

Frågan är mer om något av alternativen har fördel tex nätet blir snabbare, mitt krav är inte speciellt stort, ska täcka ett plan på 80m2 med bra täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Tack för hjälpen! Håller på och funderar ifall jag ska byta ut den till den med Wifi och köra med switch eller köpa till en accesspunkt.

Frågan är mer om något av alternativen har fördel tex nätet blir snabbare, mitt krav är inte speciellt stort, ska täcka ett plan på 80m2 med bra täckning.

Jag hade inte gjort det. Dvs köpa en separat AP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Accesspunkten kan du placera på en bättre plats mer centralt än routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Två fördelar med att ha en separat AP är att du kan placera APn där det är bäst för täckningen då routerns plats är inte alltid optimalt, samt att man i framtiden kan byta ut APn mot en ny när det kommer en ny standard, utan att behöva byta ut routern.

Jag har min Ultra i källaren där fibern kommer in, men det är en jättedålig plats för wifi. Har 2st APs placerade i taket (en per våning + en utomhus som täcker trädgården). Jag ska dock utöka med ytterliggare en AP då jag har lite wifi-skuggor på vissa ställen.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Beslutade att lämna tillbaka gatewayen och köpa den med wifi, men nu uppstår nästa märkliga problem. Har satt upp två Wifi en med 2,4 och en med 5GHz och ibland syns bara den med 2,4 som nu, men den på 5GHz syns inte alls just nu. Vad kan det vara som spökar?

Permalänk

2,4 har längre räckvidd än 5,0. Kan vara så enkelt.

Permalänk
Medlem

Under Settings > WiFi så bör det se ut såhär hos dig:

Lite skärmbilder från dina inställningar Settings kan vara bra att ha. Jag kör t.ex. dessa radioinställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben141:

2,4 har längre räckvidd än 5,0. Kan vara så enkelt.

Ja det verkar somatt 5GHz är borta bara efter någion meter från skåpet medans 2,4GHz försvinner mer eller mindre efter bara 5m från skåpet.
Sjukt dålig täckning med andra ord, frågan är nu ifall det är produkten som är så dålig eller om jag bör komplettera med en accesspunkt iallafall? Vi pratar om 80m2 på ett plan med öppen planlösning, skåpet sitter i hallen bakom en vägg mot den öppna planlösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Ja det verkar somatt 5GHz är borta bara efter någion meter från skåpet medans 2,4GHz försvinner mer eller mindre efter bara 5m från skåpet.
Sjukt dålig täckning med andra ord, frågan är nu ifall det är produkten som är så dålig eller om jag bör komplettera med en accesspunkt iallafall? Vi pratar om 80m2 på ett plan med öppen planlösning, skåpet sitter i hallen bakom en vägg mot den öppna planlösningen.

Vad är det för ett skåp? Finns det något som kan störa där?
Vad är den ursprungliga anledningen till att du byter routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad är det för ett skåp? Finns det något som kan störa där?
Vad är den ursprungliga anledningen till att du byter routern?

Vanligt elskåp med säkringar överst och under fibermodemet med alla nätverksuttag som går till varje rum.
Endast kylskåp bakom och därefter öppen planlösning. 5GHz signalen är riktigt dålig, kanske funkar 2-3 meter sen försvinner den på mobilen, öppnar jag skåpet funkar det kanske 2-3m mer. 2,4GHz signalen är starkare men även den riktigt dålig efter 5 meter.

Min tidigare ASUS router slutade funka.

Ser just nu endast en lösning och det är att köpa en accesspunkt och montera den någonstans i mitten av planlösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Vanligt elskåp med säkringar överst och under fibermodemet med alla nätverksuttag som går till varje rum.
Endast kylskåp bakom och därefter öppen planlösning. 5GHz signalen är riktigt dålig, kanske funkar 2-3 meter sen försvinner den på mobilen, öppnar jag skåpet funkar det kanske 2-3m mer. 2,4GHz signalen är starkare men även den riktigt dålig efter 5 meter.

Ser just nu endast en lösning och det är att köpa en accesspunkt och montera den någonstans i mitten av planlösningen.

Vart hade du Switchen innan?

Byt plats på dom? Switch i skåpet, router i mer öppet landskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Vart hade du Switchen innan?

Byt plats på dom? Switch i skåpet, router i mer öppet landskap.

Jag hade just så, switch i skåpet och routern i v-rummet, men hade lite dålig fart på nätet och bahnhof supporten sade att det är bäst att ha den i skåpet routern. Var väl därför jag satsade på det denna gång, men utan lyckat resultat än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Jag hade just så, switch i skåpet och routern i v-rummet, men hade lite dålig fart på nätet och bahnhof supporten sade att det är bäst att ha den i skåpet routern. Var väl därför jag satsade på det denna gång, men utan lyckat resultat än så länge.

Det var ett märkligt påstående från deras håll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Skrivet av NorBiz:

Är skåpet av plåt? Då är det inte byggt för en trådlös router tyvärr. Tillverkaren av skåpen förstår inte och sedan installeras de av sådana som inte bryr sig tyvärr. Även kylskåpet blockerar signalen i den riktningen.

Eftersom du inte hade din tidigare router där så har du ingen baseline och kan inte skylla på din nya router. Börja med att prova den där den gamla var. Då har du något att jämföra med.

Det var flera som föreslog accesspunkt och hade vi haft alla förutsättningar från början hade vi kanske pushat hårdare. Bahnhofs support missade den viktiga detaljen om skåpets material. Fördelen med att ha den i skåpet är att du enklare kan koppla upp flera trådade uttag och slipper se routern.