Spam via Live Messenger

Permalänk
Medlem

Spam via Live Messenger

Jag har börjat få irriterande fönster titt som tätt både när jag loggar in men även när jag varit inne en stund i Live Messenger.

Det är kort och gott reklam som kommer i mina kontakters namn, men naturligtvis är de offline. Vad jag undrar är om problemet ligger hos mug, typ att jag fått in nån form av adware/virus i datorn som orsakar detta eller om problemet ligger hos person(erna) som reklamen kommer via?

Jag har sett minst en dator till där detta förekommer så jag är rätt så övertygad om att ngn annan här har problemet likaså och kanske en lösning?:)

Kör WinXP och Live messenger versin 2008 - bygge 8.5.1302.1018
inte senaste versionen men har den då den senaste versionen strulade för mig.
Den andra datorn jag såg detta på hade dock Vista och senaste versionen, så min misstanke är att det inte beror på det:) rätta mig om detta är fel.

ex.

Citat:

Aw3ed skickat 2009-05-18 09:35:

Wow I finally found a way to lose weight and is inexpensive. Try 5 dollars and I lost 9 pounds in 15 days. Check it out also, I hope it can help you too http://wellmuch.com

Mvh

Patrik

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

Har samma problem med endast en kontakt från kontaktlistan. Jag kör Live 2009 och han äldre version. Har inte klurat ut vad som är fel då det gäller endast en kontakt. Troligtvis är han smittad med något men inte säker.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

jag har fått från flera stycken faktiskt, kan nu komme på tre personer. Sällan sett de online och pratar inte med dem så de är borttagna och blockade som en snabblösning.
Värre är det ju om det börjar med folk som man faktiskt pratar med, då behöver man ju verkligen ta itu med problemet, om det är hos mig vill säga:P

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk

Även jag har samma fenomen.
Har tre kontakter som (offline) skickar diverse "spännande" länkar.

Jag har kört igenom min dator med ett uppdaterat NOD32 och problemet verkar inte ligga hos mig!?

Jag kör Win Vista64 och Msn 8.5

(Kan undra om det är M$ som hittar nya vägar till inkomster?)

Visa signatur

Lian-Li A71b, Cooler Master Silent Pro M700w, Gigabyte GA-EX58-UD5, Intel Core i7 920, 6Gb Corsair 1333MHz, Gainward 4870 1Gb DDR5, Samsung 320Gb, 5x Samsung 1Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spirit_Within

(Kan undra om det är M$ som hittar nya vägar till inkomster?) [/B]

hehe

DÅ är ju detta uppenbarligen ett väl utbrett problem. Men om felet inte ligger i något virus/spyware då blir det ju aningen jobbigare att råda bot på. (Håller tummarna för att någon sitter och trycker på en lösning nånstans i cyberspace).

Hittade en sida till att börja med, där lösningen kort och gott var att inte adda såna du inte kände och blockera de du inte ville prata med.
http://www.fanatic.net.nz/2004/07/18/stop-msn-messenger-spam/
Dock ser inte jag detta som den ultimate lösningen?

Läsvärt på engelska
http://en.wikipedia.org/wiki/Messaging_spam

sök på google i stil med "SPAM i live messenger" så får man en del sidor där detta diskuteras. Ska själv kika lite.
(Just-Fucking-GOOGLE-It! säger jag tyst till mig själv just nu samtidigt som jag slår mig i pannan:P)

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

Har sett en massa som har sånt i min kontaktlist, har aldrig klickat på någon av länkarna. men jag hörde från en i min lista att jag också skickat ut sånt!
får väl prova detta combofix som någon skrev i en annan tråd.

kör förövrigt nod32 och provade ad-aware men den hittade inget

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Har blivit mkt sån skit nu. Får från flera och tror inte att felet ligger hos mig, har ubu 9.04 och pidgin.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Råkade själv ut för detta elände en gång (dvs att jag skickade ut skitlänkarna). Jag löste detta genom att byta lösenord. Jag berättade även för mina vänner, som också hade detta problem, att de skulle byta lösen... även för dem fungerade det.

Varför det hjälpte att byta lösen vill jag inte kommentera eftersom jag kan ha fel. Så den biten överlåter jag åt ngn annan att besvara...

Permalänk
Medlem

Brukar få in detta från ett specifikt användarID, vilket jag inte ens har i min kontaktlista. Väldigt irriterande.

Med tanke på att dom stora conglomeraten som Sony MGM mm. kan kräva spårning via IPRED, så tycker jag att våra kära folkvalda borde trycka på att även SPAM spåras och stoppas. Men där finns det inga finansiella intressen av stoppet, så..... (Eller är det kanske tvärtom?)

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Nu skördas frukterna av alla jävla "MSN Block Checkers" som typ alla skrek om för några år sen... det visar sig att dom egentligen var phishingsiter som skördade konton i löpande takt för att sedan *BAM* börja spamma som fan...

Nej, det är inte hos er felet ligger... snarare alla de som blev grundlurade och gick på alla dessa jävla "MSN Block Checkers"... återigen... ett lager 8 fel helt enkelt...

Permalänk
Medlem

Förmodligen några nötter som har reggat sig på www.meetyourmessenger.se och fått sina MSN konton hijackade.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Har också råkat ut för det, använder pidgin i ubuntu. Har kontrollerat med en av personerna jag fått ifrån och den var icke online vid tillfället så antagligen inget virus hos den personen ifråga. Sen den bytte lösenord har jag inte fått något mer spam från den personen.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Nej.. det är vad jag alltid har trott .. folk har gladeligen slängt ut sin email + password på en massa av dessa - parasit MSN sidor. Ett byte av lösenord fixar biffen..

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

Det är ett virus som stjäl alla dina msn-kontakters email om du klickar på länken. Sen skickar det sig vidare till dessa.
Ibland får man bort det med en virus-scan, ibland inte.

Enklast är att säga till de som spammar att de har virus. Fattar de inte att de ska ta bort skiten så blocka dom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är ett virus som stjäl alla dina msn-kontakters email om du klickar på länken. Sen skickar det sig vidare till dessa.
Ibland får man bort det med en virus-scan, ibland inte.

Enklast är att säga till de som spammar att de har virus. Fattar de inte att de ska ta bort skiten så blocka dom.

Det stämmer inte. Jag har fått skräp då personens dator inte varit igång.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det är ett virus som stjäl alla dina msn-kontakters email om du klickar på länken. Sen skickar det sig vidare till dessa.
Ibland får man bort det med en virus-scan, ibland inte.

Enklast är att säga till de som spammar att de har virus. Fattar de inte att de ska ta bort skiten så blocka dom.

Och hur göra, när man inte känner personen ifråga??

Har ingen lust att lägga den i min kompislista för att skicka ett meddelande om att dom kanske är infekterade med virus.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stämmer inte. Jag har fått skräp då personens dator inte varit igång.

Den personens dator används inte.. bara hans/hennes inloggningsuppgifter .. från en annan dator/server

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

Jag får detta själv från personer i min kontaktlista, men aldrig från andra. Det kan ju vara så att de som gör viruset har satt upp botar och plockar msn-adresser från nätet som de sen spammar till.

Och viruset verkar logga in personen, spamma och logga ur. Har även varit med om att det spammar precis när någon loggar ur vilket kan vara lite lurigt.

Om man inte vill varna personen eller den inte finns i din lista så kan du välja ett alternativ i messenger som heter "block". Då blockeras alla meddelanden från denna person.

Googla gärna om detta då det finns information därute. Massor av folk är drabbade.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problemet att min hotmail verkar ha blivit hackad. Ytterst pinsamt då man jobbar med att stoppa sådant här trams.
Första gången, cirka en vecka sedan upptäckte jag det genom att jag fick 40-50 mail cant be delivered. Jag scannade och anti virusade skiten ur datorn. Det ledde dock inte till något. Så för att vara på den säkra sidan blåste rent datorn.

Idag hände det igen. *suck*

Nu har jag bytat lösenord. Men var det lösenordet skulle kunnat bli upptaget vet jag inte. Har inte registrerat mig på något annat än just m$ live ID.

Som sagt. Ytterst pinsamt. Den skickar till och med till kontakter jag inte pratat med på 10 år. Som gamla gymnasielärare och ex-flickvänner etc.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Fick virus på sån sätt från min kompis... vissade sig att han hade nån trojan som skickade massa länkar till alla på hans lista.... 5 min efter att jag hade öppnat länken så kunde jag knappt använda data...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X