Hur lång tid ska en diskfragmentering ta?:S

Permalänk
Medlem

Hur lång tid ska en diskfragmentering ta?:S

Tja! har en 250 gb disk som håller på att diskfragmenteras. den har hållt på i 7 timmar nu. Ska det verkligen ta så lång tid?:S Har visserligen bara 13gb ledigt på den men ändå. Är det normalt lr har det blivit fel?

Om det spelar någon roll ahr jag en phenom i 3ghz med 4gb ram

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Ju mer du har ledigt ju snabbare går det att defragmentera. För övrigt så tror jag inte att det är rekomenderat att överhuvudtaget defragmentera när man ha så få % ledigt av disken.

Permalänk
Medlem

Testa programmet Auslogics disk defragg ett gratis program som jag tycker är riktigt snabbt.Tar ungefär 3-4 minuter att defragga min 150 gigs raptor.

http://www.auslogics.com/disk-defrag

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Ju mer du har ledigt ju snabbare går det att defragmentera. För övrigt så tror jag inte att det är rekomenderat att överhuvudtaget defragmentera när man ha så få % ledigt av disken.

Nej, det brukar komma upp en ruta om man har under 15% ledigt på hårddisken som frågar om man vill defragmentera... Så under 15% är inte rekommenderat

Permalänk

Tar 30 min för min 640 GB

Permalänk
Medlem

Det tar 3 sec att defragmentera min HD från -99 när den är tom. Han behöver inte ett defragmenteringsprogram, han behöver 15% ledigt på disken när han defragmenterar.

Permalänk
Medlem

Allt från "Helvet, har det hängt sig?" till "klart? redan?"
Beror väldigt på ledigt utrymme och grad av fragmentation.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

okey sk la låte den stå påå över natten då. Men kan man göra andra saker som använder ghårdisken samtidigt eller? Läste ngn stans att så fort man rör hårdisken startas diskfragmenteringen om, stämmer det?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
okey sk la låte den stå påå över natten då. Men kan man göra andra saker som använder ghårdisken samtidigt eller? Läste ngn stans att så fort man rör hårdisken startas diskfragmenteringen om, stämmer det?

Asså, man hör så mycket skit, eget gott omdöme och erfarenhet är guld värt.

En defragg på en frisk disk med 25% ledigt skall klaras på max 1 timme, ofta 3-10 min. Klart det kan ta längre tid om du skriver till disken samtidigt, så undvik det.

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att i ditt fall får du väl göra som man gjorde på P3:ornas tid. Starta den första fragmenteringen på kvällen, eftersom din disk är smäckfylld lär det nog inte räcka med en fragmentering alltså är det läge att göra det en gång till nästa natt och eventuellt ett varv till efter det, det är bara att kolla hur fragmenteringsgraden ser ut efter första rundan...

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2