Är Cooler Master Elite 341 något att ha?

Permalänk
Medlem

Är Cooler Master Elite 341 något att ha?

Hej

Det är såhär att jag har lite funderingar på att köpa en ny burk. Min undran är om en Cooler Master Elite 341 är något att hänga i granen? Det skall sägas att jag varken bryr mig om utseende eller hur det kommer låta, det som är väsentligt är prestanda.

Dock så är jag lite orolig över hur mycket plats det finns i lådan. Får man plats med mitt moderkort och nätagget i toppen så att säga? Var länge sedan jag pillade med datorer så har dålig koll på utvecklingen men jag ser att mitt nuvarande moderkort(som sitter på mina gamla dator, ej fått delarna till den nya ännu) tar upp lika mycket på höjden likt burken jag tänkt köpa är hög. Men moderkortet kanske har blivit lite mindre sedan 2004:).

Annars är det ända jag tänkt få plats med, moderkortet, en hårddisk, dvd spelare, nätagg, minnen, processor och så ett och möjligtvis två grafikkort i framtiden.

Anledningen till att jag är lite sugen är av två anledningar och det är att där verkar bara bra kylning och att det är billigt. Angående uppsättningen av fläktar vill jag med ha lite råd eftersom där är fyra fläktplatser. Min tanke var att sätta en 19000rpm fläkt i fronten och en likadan bak i chassit för bra genomströmning (de här fläktarna har jag redan). Vad jag har kunnat utläsa i andra trådar angående chassiet så ska de andra två fläktarna på sidan om chassiet riktas inåt. Då är min fundering att sätta två svagare, förslagsvis 500rpm fläktar där för att få bra genomströmning av luft kring grafikkort och liknande. Låter det som en bra ide?

Jag tror att det skulle bli lite väl mycket övertryck i lådan annars med för starka fläktar på sidan också så min tanke var bara att ha lite svagare där som förflyttar varm luft från korten och som sedan den bakre fläkten drar ut. Låter det som sunda tankar?

Chassit: https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Kan nog blir lite trångt med 2 grafikort annars är det väll fint.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kom dock på att jag fått hem lite av de nya delarna och bland annat nya moderkortet. Mäter jag höjden på det är det på ett ungefär 310mm och kollar jag sedan på inets sida så ser jag att nätagget är 86mm högt. Det blir 396mm tillsammans mot lådan som är 365mm hög. För moderkortet brukar väl inte direkt gå vid sidan om nätagget:). Finns det olika storlekar på moderkort? För mitt är väl ett hyfsat vanligt så känns som den borde gå in där med ett nätagg brevid sig....

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Lådan är gjord för mATX kort medan ditt moderkort är ett ATX kort => välj annan låda.

Permalänk
Medlem

Kom dock på att jag fått hem lite av de nya delarna och bland annat nya moderkortet. Mäter jag höjden på det är det på ett ungefär 310mm och kollar jag sedan på inets sida så ser jag att nätagget är 86mm högt. Det blir 396mm tillsammans mot lådan som är 365mm hög. För moderkortet brukar väl inte direkt gå vid sidan om nätagget:). Finns det olika storlekar på moderkort? För mitt är väl ett hyfsat vanligt så känns som den borde gå in där med ett nätagg brevid sig....

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Jo, jag anade att det inte skulle fungera.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Där har du 334 istället sitter själv på ett och har byggt 3 andra datorer i det chassiet, Jag tycker det är mycket bra för sitt pris och bär uppfylla alla dina krav. Lycka till med bygget /Bread

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS