Windows 7 utan moderkort drivers?

Permalänk

Windows 7 utan moderkort drivers?

Halloj Sweclockers!

Sitter för nuvarande på Windows XP SP3, och tänkte att installera Windows 7 64bit RC på partion 2 på C. Skulle tanka ner alla drivers innan och lägga dom i den andra hddn, men när jag kom till moderkortet så verkade det inte som att ASUS hade gjort några drivers för just mitt moderkort. ATI hade dock drivers för mitt grafikkort i Windows 7 64bit. Moderkortets modell är P5E64 WS Evolution.

Googlade lite och kom fram till att ASUS enbart hade gjort oficiella beta drivers till dessa moderkort:

• P6T Deluxe V2
• P5Q-E
• P5Q PRO Turbo
• P5Q SE PLUS
• M4A78-EM

Så, nu till frågan. Är det ens värt att jag installerar Windows 7 64bit med tanke på att det ej finns drivers? Eller kanske man kan använda sig av Vista 64bit drivers, eller det kanske går helt utan?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installera på du bara:)

Windowsupdate hittar säkerligen och nästan alla drivrutiner till min HP 6510b installerades vid win7 installation, likaså av min stationära dator.

Permalänk

Så... Windows update fixar biffen eller?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows update fixar mycket tydligen

Annars kan du pröva vistadrivrutinerna.

Permalänk

Men windows update använder sig av internet, och för att använda sig av internet behöver moderkortets LAN drivrutiner vara installerade, och om dom inte är det, hur kan windows update fixa det?

Permalänk
Medlem

De flesta drivrutiner installeras automatiskt när du installerar Windows. Det fanns inte Win7 drivare ute till mitt moderkort heller när jag installerade, men Microsofts egna drivare fungerade alldeles utmärkt ändå.

Sen om det kniper så kan du ju ta och ladda ner Vista 64 drivarna och langa över till ett USB minne för att få igång nätverkskortet...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

jag har ett nytt gigabyte UD5 och jag har installerat windows 7 64 bit 7600 16385

och jag har inte installerat några drivrutiner till min dator (jo nvidias till graffe kortet) men det fungerade utan men jag ville ju ha det senaste

så du behöver inte oroa dej om drivisar

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W