Permalänk
Medlem

Dator fryser fast

Började få problem för lite mer än en vecka sen, då min dator frös om jag inte körde ett program som krävde fullskärm. Kvittade om det hade fokus eller om jag var nertabbad. De senaste dagarna är problemet signifikant värre och nu fryser datorn hela tiden inom sekunder eller minuter efter boot. Den fryser överallt, förutom i BIOS och i GRUB, samt i memtest86+ via GRUB. När den fryser kräver den avstängning via strömknappen.

Har tittat på väldigt många liknande trådar här och på andra forum, men hittar tyvärr inte någon helt jämförbar. Antingen fryser de andras dator även i BIOS, eller så saknar tråden tydligt avslut, eller så har de andra problem som min dator ej har nu.

Har gjort en hel del tester den senaste veckan. Har försökt att dokumentera allt så bra som möjligt. För att inte översvämma forumet med detaljer så tar jag inte med allt, men säg till om något saknas. Dessutom är nog inte alla tester relevanta längre.

Min huvudsakliga uppsättning är

• OS Ubuntu 24.04.

• CPU AMD Ryzen 9 5900X 12-Core Processor

• CPU-kylare NH-D15 chromax black

• GPU Gigabyte GeForce RTX 4070 12 GB Windforce OC V2

• MEM 4x 8GB DDR4-3466 XMP Kingston

• DISK WD Black SN850 intern NVMe SSD

• PSU be quiet! system power 9 CM ATX12V 2.4/EPPS12V - 80 PLUS Bronze - AC 100-240 V - 600 W

• Moderkort ASUS ROG STRIX B550-F GAMING

• Chassi Cooler Master SL600M

• Chassi-fläktar 2x Noctua NF-A20 PWM Premium 200mm

• Skärm 27" S2721DGFA IPS QHD HDR 165 Hz.

Har även provat Fedora42 och EndeavourOS Nvidia utan framgång. Har provat att ansluta min GPU både med DP och HDMI-kabel. Har bytt ut den mot en Nvidia GeForce GTX 1050 2 GB kopplad med HDMI. Har plockat bort min SSD och bara kört med live ISO via USB. Internet och mus är borttagna. Alla kablar är kontrollerade att de sitter åt. Har provat att byta ut strömkabeln till 4070 GPU.

När datorn fryser fortsätter samtliga fläktar att snurra. Alla LED-lampor fortsätter att lysa och indikatorljuset vid frampanelen för USB på chassit fungerar fortfarande (det lyser upp när man är nära det).

Att trycka alt + prt scn + R E I S U B fungerar inte. Även om jag ändrar

kernel.sysrq = 176

till

kernel.sysrq = 244

i /etc/sysctl.d/10-magic-sysrq.conf

Mitt nuvarande antagande är att felet är hos PSU, moderkort, CPU eller drivrutin. Men jag vet inte hur jag finner en slutsats längre.

Datorn är fint rengjord flera gånger och inga höga temperaturer har observerats.

Har stresstestat min CPU flera gånger i Ubuntu med stress-ng enligt

stress-ng --class cpu --sequential 0 -t 60 -v

och det har märkligt nog fått köra klart trots instabiliteten. Men dator har fryst direkt efter.

Har kört memtest86 via GRUB flera gånger. Både med alla fyra RAM kort ikopplade och bara med ett. Inga fel rapporterade där.

Inne i Ubuntu har jag ändrat /etc/default/grub i olika varianter:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nomodeset"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nomodeset modprobe.blacklist=nvidia,nvidia_drm,nvidia_modeset,nvidia_uvm"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nomodeset modprobe.blacklist=nvidia,nvidia_drm,nvidia_modeset,nvidia_uvm,nouveau"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet nvidia-drm.modeset=1 rd.driver.blacklist=nouveau"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet nvidia-drm.modeset=0 rd.driver.blacklist=nouveau"

Har uppdaterat BIOS till v 3621 x64

Min tanke är att om min PSU är för svag för mitt system borde jag sett problem mycket tidigare och det borde blivit bättre när jag använt svagare och färre komponenter. Vet att Nvidia och Linux inte direkt är gifta, men har använt detta system länge utan problem. Hade en 3070 tidigare som även den fungerade bra länge.

För cirka 1 år sen råkade jag peta av 3 pinnar i hörnet på min CPU. Dessa lyckades dock en reparatör fixa och har kunnat använda den utan problem sen dess (fram till nu då). Är absolut öppen för möjligheten att det är denna som är orsaken, men vill hitta ett sätt att bekräfta det i så fall. Har tyvärr ingen annan CPU av samma socket att prova med. Om det nu är min CPU som är felande förstår jag inte varför den klarar av stresstesterna.

Vad kan jag prova härnäst, utöver att byta ut delar? Vad är annars mest troliga komponenten att byta ut? Finns det någon klar tanke med att den inte fryser i BIOS eller GRUB?

Permalänk
Medlem

Du säger att du kört memtest med bara 1 minne och fick inga fel, testade du andra saker med 1 minne som normalt sett hade problem? Om du inte gjort det så är det min rekommendation att testa med 1 eller 2 minnes sticks då det är enkelt att göra åtminstone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Inne i BIOS har jag utfört de fyra möjliga varianterna på självtest av min NVMe SSD med bara 1 RAM inkopplad.

Jag kan ha gjort stress-ng test med bara 1 sticka, inte hundra dock. Har försökt att köra min installation av Ubuntu på SSD, ny installation av både Ubuntu och EndeavourOS via USB med bara 1 sticka. Något spec du tänkte på som jag kan testa med 1x RAM?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ännu ett fel bland många som kräver uteslutningsmetoden.

Något bestämt svar har inte jag heller, men du verkar ha ett underdimmensionerat nätaggregat. Dessutom kanske ditt nätaggregat hanterar strömspikar på ett dåligt sätt. I sådana fall kan andra komponenter ha tagit skada.

Att inte underdimmensionera PSU:n, är en dålig men alltför vanlig sak att många gör. Och ännu fler tittar mest bara på att hitta rätt effekt (watt-tal), men tänker inte på att nätaggregatet även ska klara av att leverera en jämn och stabil ström. De flesta PSU:n har idag inbyggda skydd av olika slag, men även skydden skiljer sig åt i kvalitet. Bra nätaggregat kostar, men är ett viktigt skydd för samtliga datorns komponenter.

Det är som sagt inte alls säkert att det är din PSU som är felet, men jag skulle nog ha testat ett annat exemplar. Och samtidigt vara beredd på att behöva fortsätta med felsökningen.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Inne i BIOS har jag utfört de fyra möjliga varianterna på självtest av min NVMe SSD med bara 1 RAM inkopplad.

Jag kan ha gjort stress-ng test med bara 1 sticka, inte hundra dock. Har försökt att köra min installation av Ubuntu på SSD, ny installation av både Ubuntu och EndeavourOS via USB med bara 1 sticka. Något spec du tänkte på som jag kan testa med 1x RAM?

För att utesluta Linux problem,har du kört stresstest i Windows?
Occt är väldigt bra för psu test,vet ej om den finns till Linux.

När du testar med ram,kör du med Expo eller default? Testa default vid stresstest.
Här du testat Aida memtest?

Dessa problem är väldigt tråkiga att utsättas för och svåra att hitta korrekt orsak

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Något spec du tänkte på som jag kan testa med 1x RAM?

Vad som helst där du normalt sett sprang på problemen, eller är problemen långt mellan så det är svårt att påtvinga det när du vill? Isf är det nog bara att köra med det tills du får problemet igen eller att du märker att det fungerar.

Sen som annan rekommenderade, kör default speeds istället för EXPO på minnet, är också potentiellt anledning till ostabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

När jag byggde ihop datorn, då förvisso för en 3070 GPU och inte 4070, kollade jag på sidor för strömförbrukning. Då blev jag rekommenderad ett 500 W PSU, och jag tog ett 600 W. Tror jag även gjort samma koll med mitt 4070. Ser dock nu på Inets hemsida att rekommenderade PSUn är 650 W, lol. Men det talar ju inte om helheten, i min förståelse.

Men om PSUn nu vore underdimensionerad, varför har jag inte sett problem tidigare, särskilt när jag bytte upp från 3070 till 4070? Dessutom borde ju problemet minskat när jag kopplade bort en del komponenter och ersatte GPUn med en GTX 1050?

Tror jag förstod bättre vad du skrev efter jag skrivit detta. Men funderingarna kvarstår nog ändå. Har tyvärr ingen kraftigare PSU tillhands. Har kanske kvar min gamla, men den är på 500 W.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej, har hittills inte testat i Windows men ska göra det härnäst.
OCCT har en Linux build. Ska testa den.

RAM testerna i memtest86+ v 7.00 startar direkt när jag öppnat dem via GRUB. Eller menar du profilen från BIOS? Hm, enligt mina anteckningar har jag inte laddat om till optimised default settings i BIOS när jag kört dem. Så har det på att göra listan också då.

Nej, har ej provat AIDA64. Ska se om jag kan få tag på deras program i Windows eller Linux.

Ja, osäkerheten är rätt seg och detta tar rätt mycket tid av en. Hoppas finna en lösning att skriva här, så nästa med liknande problem enklare hittar hjälp...

Skrivet av RaidSoft:

Jag fattar inte vad det är som orsakar felen, men de kommer väldigt snabbt nu. Knappt att jag hinner starta terminalen efter att ha loggat in utan att datorn fastnar.

Har då inte hunnit köra memtest med standardinställningarna på RAM vad jag vet, men har kört med dem inställningarna och t ex fått datorn att frysa efter inloggning. Så RAM-profilen är åtminstone enda boven här.

Permalänk
Medlem

Bra och rätt tänkt av dig att gå upp ett snäpp på PSU:ns effekt-tal. (Men effekttalet säger absolut ingenting om kvaliteten, vilket bra att tänka på om du ska köpa nytt.)

Och det här med effekt-rekommendationer, så tycker jag att det är ganska svårt och att man inte bör lita på dessa allför stenhårt. Grafikkortets rekommendation kan man ha som utgångspunkt, men de gäller enbart i generella termer. Detta eftersom Kalle troligen inte har samma komponentern som Lisa. Prislappen är också något som kan vara en vägledning.....bra grejer kostar (som vanligt) mer än dåliga. Detta kommer man inte ifrån.

Om du kan, så kan du ju köpa en ny PSU och lämna tillbaka den inom 30 dagar om ditt gamla visar sig fungera som den ska.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

En annan möjlighet kan ju vara att moderkortet har tagit skada. Av PSU:n, eller att en lödning på kortet håller på att släppa. Eller statisk elekticitet, även om just detta kanske är lite mindre sannolikt.
I bästa fall är det kanske så att en ominstallation av operativsystemet kan lösa problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

memtest med 4x RAM med DOCP inställningar

memtest med 4x RAM med grundinställningar

inga konstigheter här.

Märkte här att ubuntu 24.04 ISO kör med memtest v 7.00 medan EndeavourOS kör med v 7.20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Om du kan, så kan du ju köpa en ny PSU och lämna tillbaka den inom 30 dagar om ditt gamla visar sig fungera som den ska.

Ja, det är en framtida möjlighet. Ska på resa om ett tag så blir efter det då, om lösningen inte är hittad innan dess.

Skrivet av Trum-Petaren:

En annan möjlighet kan ju vara att moderkortet har tagit skada. Av PSU:n, eller att en lödning på kortet håller på att släppa. Eller statisk elekticitet, även om just detta kanske är lite mindre sannolikt.
I bästa fall är det kanske så att en ominstallation av operativsystemet kan lösa problemet.

Moderkortet är på misstänkt listan, men vet inte hur jag ska testa den. Har inte sett några skador på den. Har fått statisk elektricitet på ett moderkort tidigare och det tvärdog av mina händer.

Har då provat att ominstallera operativsystemet flera gånger och flera olika operativsystem där på. Verkar inte vara felet (eventuell om det är nåt Linux-specifikt fel).