Dator fryser fast
Började få problem för lite mer än en vecka sen, då min dator frös om jag inte körde ett program som krävde fullskärm. Kvittade om det hade fokus eller om jag var nertabbad. De senaste dagarna är problemet signifikant värre och nu fryser datorn hela tiden inom sekunder eller minuter efter boot. Den fryser överallt, förutom i BIOS och i GRUB, samt i memtest86+ via GRUB. När den fryser kräver den avstängning via strömknappen.
Har tittat på väldigt många liknande trådar här och på andra forum, men hittar tyvärr inte någon helt jämförbar. Antingen fryser de andras dator även i BIOS, eller så saknar tråden tydligt avslut, eller så har de andra problem som min dator ej har nu.
Har gjort en hel del tester den senaste veckan. Har försökt att dokumentera allt så bra som möjligt. För att inte översvämma forumet med detaljer så tar jag inte med allt, men säg till om något saknas. Dessutom är nog inte alla tester relevanta längre.
Min huvudsakliga uppsättning är
OS Ubuntu 24.04.
CPU AMD Ryzen 9 5900X 12-Core Processor
CPU-kylare NH-D15 chromax black
GPU Gigabyte GeForce RTX 4070 12 GB Windforce OC V2
MEM 4x 8GB DDR4-3466 XMP Kingston
DISK WD Black SN850 intern NVMe SSD
PSU be quiet! system power 9 CM ATX12V 2.4/EPPS12V - 80 PLUS Bronze - AC 100-240 V - 600 W
Moderkort ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Chassi Cooler Master SL600M
Chassi-fläktar 2x Noctua NF-A20 PWM Premium 200mm
Skärm 27" S2721DGFA IPS QHD HDR 165 Hz.
Har även provat Fedora42 och EndeavourOS Nvidia utan framgång. Har provat att ansluta min GPU både med DP och HDMI-kabel. Har bytt ut den mot en Nvidia GeForce GTX 1050 2 GB kopplad med HDMI. Har plockat bort min SSD och bara kört med live ISO via USB. Internet och mus är borttagna. Alla kablar är kontrollerade att de sitter åt. Har provat att byta ut strömkabeln till 4070 GPU.
När datorn fryser fortsätter samtliga fläktar att snurra. Alla LED-lampor fortsätter att lysa och indikatorljuset vid frampanelen för USB på chassit fungerar fortfarande (det lyser upp när man är nära det).
Att trycka alt + prt scn + R E I S U B fungerar inte. Även om jag ändrar
kernel.sysrq = 176
till
kernel.sysrq = 244
i /etc/sysctl.d/10-magic-sysrq.conf
Mitt nuvarande antagande är att felet är hos PSU, moderkort, CPU eller drivrutin. Men jag vet inte hur jag finner en slutsats längre.
Datorn är fint rengjord flera gånger och inga höga temperaturer har observerats.
Har stresstestat min CPU flera gånger i Ubuntu med stress-ng enligt
stress-ng --class cpu --sequential 0 -t 60 -v
och det har märkligt nog fått köra klart trots instabiliteten. Men dator har fryst direkt efter.
Har kört memtest86 via GRUB flera gånger. Både med alla fyra RAM kort ikopplade och bara med ett. Inga fel rapporterade där.
Inne i Ubuntu har jag ändrat /etc/default/grub i olika varianter:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nomodeset"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nomodeset modprobe.blacklist=nvidia,nvidia_drm,nvidia_modeset,nvidia_uvm"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="nomodeset modprobe.blacklist=nvidia,nvidia_drm,nvidia_modeset,nvidia_uvm,nouveau"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet nvidia-drm.modeset=1 rd.driver.blacklist=nouveau"
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet nvidia-drm.modeset=0 rd.driver.blacklist=nouveau"
Har uppdaterat BIOS till v 3621 x64
Min tanke är att om min PSU är för svag för mitt system borde jag sett problem mycket tidigare och det borde blivit bättre när jag använt svagare och färre komponenter. Vet att Nvidia och Linux inte direkt är gifta, men har använt detta system länge utan problem. Hade en 3070 tidigare som även den fungerade bra länge.
För cirka 1 år sen råkade jag peta av 3 pinnar i hörnet på min CPU. Dessa lyckades dock en reparatör fixa och har kunnat använda den utan problem sen dess (fram till nu då). Är absolut öppen för möjligheten att det är denna som är orsaken, men vill hitta ett sätt att bekräfta det i så fall. Har tyvärr ingen annan CPU av samma socket att prova med. Om det nu är min CPU som är felande förstår jag inte varför den klarar av stresstesterna.
Vad kan jag prova härnäst, utöver att byta ut delar? Vad är annars mest troliga komponenten att byta ut? Finns det någon klar tanke med att den inte fryser i BIOS eller GRUB?