Konstnärsinkomsten ska slopas

Permalänk
Medlem

Jag som sysslar med "konst" välkomnar detta med öppna armar och håller med er andra.

Risken att Anna Odell och CO kan syssla med sin skit minskar. Vi borde dra bort statliga bidrag till Konstfack i samma veva.

Permalänk

Vad hindrar en konstnär att ha ett vanligt kneg vid sidan av?
Då kommer konsten han skapar att vara närmre förbunden med samhället i övrigt och allt lidande konstnärer säger sig behöva för att skapa får de gott om ifall de måste sitta o söka jobb varje dag eller jobba inom industrin 40 timmar i veckan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Är väl bara konstnärerna själva som är emot detta.

Permalänk

Ett litet steg närmare mot ett samhälle jag med glädje lever i... Gäller att ta det försiktigt nu bara så sossarna inte får makten igen, behövs mer än 4 år för bygga om ett katastrofalt felande system.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag är väl ingen marknadsfundamentalist som anser att allt offentligt stöd till konst är fel, men detta beslut var helt rätt. Det sticker i ögonen att folk får pengar för att göra ingenting.

Sen visar det också lite på bekymret med att lägga ner saker. Den som blir av med ett privilegium blir alltid upprörd över försämringen, oavsett hur orimligt privilegiet var från början. Det gäller konstnärslön såväl som kårobligatorium eller mjukvarupatent. Det är bl a därför det är mycket svårare att sänka skatterna än att höja dem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

att måla tavlor är väl ändå en hobby först och främst, som andra saker t ex uppfinna, går det bra för ens hobby och ens tavlor/uppfinningar säljer bra kan man ju leva på det då, för då måste man jobba för att få in pengarna, inte bara ligga och glassa och vänta på "inspirationen"(pengar från staten?)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Gah, vilka jävla dumheter.
Du kanske borde inse att den borgerliga regeringen har ökat mängden skattepengar som går till kultur ganska så rejält på de senaste två åren?

Inte nog med det, nu ser jag dessutom den här artikeln: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3552503.svd
ÄNNU mer pengar går till kulturen!

Att anklaga de borgerliga för att stötta kulturen mindre än vänstern är bara löjligt och tyder på låg kunskap.

För att inte tala om att ignorera faktumet att det kommer fungera med utökade stipendier också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Gah, vilka jävla dumheter.
Du kanske borde inse att den borgerliga regeringen har ökat mängden skattepengar som går till kultur ganska så rejält på de senaste två åren?

Inte nog med det, nu ser jag dessutom den här artikeln: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3552503.svd
ÄNNU mer pengar går till kulturen!

Att anklaga de borgerliga för att stötta kulturen mindre än vänstern är bara löjligt och tyder på låg kunskap.

Låg kunskap något som du visar tydligt just i detta nu. Det är borgarna som drar in konstnärspengen så att skylla på sossarna nu duger inte. Jag klandrar dig inte eftersom det är svårt att tänka till eftersom du förmodligen blivit i tutad det från barnsben.

De stora förlorarna på senaste skattereformen är de sjuka, fattiga samt handikappade, samt även konstnärer.

Var god reset och försök igen.

EDIT: Det kommer ta fyra år att "resetta" vansinnespolitiken som bedrivs nu för oppositionen när de vinner valet nästa gång, då har svenska folket har fått insikten att moderaterna "det nya arbetarpartiet" (för de rika) har svikit svenska folket.

Anledningen till ändringen i deras profil (nya moderaterna) var att fiska röster genom lurendrejeri som de tyvärr lyckades med.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Relevansen till topic var tänkt att vara att det finns ingen anledning till att försörja konstnärer. Då kan staten köpa konsten de producerar precis som vilken annan spekulant som helst, eller beställa saker på uppdrag. Konstant försörjning är bara slöseri och en börda. Om konstnärerna istället får producera och pappa staten får köpa så har konstnärerna en inkomst förutsatt att deras produkt är värd den, precis som alla andra arbetande människor i landet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kanske jag som har misstolkat det. Men låter som om dom flesta som läser antar att konstnärer inte kommer stödjas längre.

Måste finnas andra vägar att få stöd för konstnärer utan att ge dom rätt till pengar hela livet.

Vet inte riktigt vad folk har för övermänsklig syn på dom som fått garanti för bidragen tidagare.

Men rent tekniskt, om en person som har bidraget helt enkelt slutar producera konst eller tar en ny vändning som ingen upskattar. Skulle dom kunna få det indraget då?

Edit: Kanske en aning off topic eftersom vissa måste gilla den här sorten..

Men hittade ett bra exempel på den här typen av konst som måste förevigas genom att försörja konstnären resten av livet.

Mina damer och herrar.. "Utan titel" av Lars Olof Loeld. En av dom som fick detta livsbidrag 2009 precis innan det ska läggas ner.

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sputniqs
Kanske jag som har misstolkat det. Men låter som om dom flesta som läser antar att konstnärer inte kommer stödjas längre.

Måste finnas andra vägar att få stöd för konstnärer utan att ge dom rätt till pengar hela livet.

Vet inte riktigt vad folk har för övermänsklig syn på dom som fått garanti för bidragen tidagare.

Men rent tekniskt, om en person som har bidraget helt enkelt slutar producera konst eller tar en ny vändning som ingen upskattar. Skulle dom kunna få det indraget då?

Edit: Kanske en aning off topic eftersom vissa måste gilla den här sorten..

Men hittade ett bra exempel på den här typen av konst som måste förevigas genom att försörja konstnären resten av livet.

Mina damer och herrar.. "Utan titel" av Lars Olof Loeld. En av dom som fick detta livsbidrag 2009 precis innan det ska läggas ner.

http://www.omkonst.com/Bilder/loeld.jpg

Nu är ju inte konst så pass lätt att man bara ska kunna förstå det via en enskild bild. Eller ja det är klart det finns sådan konst också men i allra högsta grad inte all konst.

Så det blir ju lite missvisande att visa upp något taget ur sitt sammanhang. En seriös konstnär har ju ändå lite djup och tanke bakom det hela i de allra flesta fall. Vare sig man håller med eller inte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

det enda roliga jag hittat i den här tråden är uttrycket "glassa"... att bara för att man är konstnär så ägnar man dagen åt att "glassa" det är tydligen inte lika mycket värt som annat arbete

nu säger jag inte att det är dåligt att de tar bort den här "belöningen", bättre system lär ju finnas för att motivera våra konstnärer... men jag oponerar mig mot uttrycket "glassa"...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
det enda roliga jag hittat i den här tråden är uttrycket "glassa"... att bara för att man är konstnär så ägnar man dagen åt att "glassa" det är tydligen inte lika mycket värt som annat arbete

nu säger jag inte att det är dåligt att de tar bort den här "belöningen", bättre system lär ju finnas för att motivera våra konstnärer... men jag oponerar mig mot uttrycket "glassa"...

Att få en rätt juste årslön för resten av livet utan krav på motprestation får nog klassas som rätt glassigt. Jag har svårt att se hur en konstnär skulle sitta och skapa 8 timmar om dagen efter att ha fått kostnärslön, tvärtom låter det som ett utmärkt sätt att mörda all inspiration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
det enda roliga jag hittat i den här tråden är uttrycket "glassa"... att bara för att man är konstnär så ägnar man dagen åt att "glassa" det är tydligen inte lika mycket värt som annat arbete

Jag känner visserligen ingen "professionell" konstnär, men jag har svårt att tänka mig att många av dem ställer in väckarklockan på 05:30 varje kväll, samåker i en trång bil/ buss, och kommer hem 16:30 på eftermiddagen.

Utan att faktiskt ha varit med om denna soeciella skapelse av "professionell" konst, så vågar jag också gissa på att den allmänna tillvaron ändå just är relativt glassig.

Vad betyder glassigt för dig egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag känner visserligen ingen "professionell" konstnär, men jag har svårt att tänka mig att många av dem ställer in väckarklockan på 05:30 varje kväll, samåker i en trång bil/ buss, och kommer hem 16:30 på eftermiddagen.

Utan att faktiskt ha varit med om denna soeciella skapelse av "professionell" konst, så vågar jag också gissa på att den allmänna tillvaron ändå just är relativt glassig.

Vad betyder glassigt för dig egentligen?

Jag som trodde konstnärer i allmänhet lever på de extrema emotionella spektrat. Många är missbrukare av olika slags droger, vidare så är väl ångest och liknande ganska vanliga drag hos konstnärer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Att få en rätt juste årslön för resten av livet utan krav på motprestation får nog klassas som rätt glassigt. Jag har svårt att se hur en konstnär skulle sitta och skapa 8 timmar om dagen efter att ha fått kostnärslön, tvärtom låter det som ett utmärkt sätt att mörda all inspiration.

Tja... varken du eller jag vet hur de som får den här belöningen lever sina liv, men det är kul att se hur fördömande folk är och framförallt vilka hycklare de är.

En person som arbetat ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna dra sig tillbaka är helt okej, medans en som arbetat tillräckligt hårt för att göra sig förtjänt av den här "gåvan" inte är okej. Skillnaden är att den förstnämnde inte "får" sina pengar av staten.

Säger fortfarande inte att jag tycker det här bidraget är den bästa lösningen. Jag bryr mig ärligt talat inte, för jag har svårt att tänka mig att de där pengarna gör varken till eller från varken för mig eller för någon jag känner. Det jag menar är att konstnärer tydligen inte är värda lika mycket som andra... och sluta märka ord nu, ni är inte 10 år, ni kan läsa mellan raderna precis som jag.

Just det ja... varför skulle en konstnär sitta 8 timmar om dagen? Inspiration kommer när den kommer. Jag tror säkerligen att en del konstnärer är vakna dygn i sträck när de har inspiration, medans du, min käre sprucetwig, ligger och nannar sött

Permalänk
Medlem

Min kära morfar var faktiskt försörjd på någon form av konstnärslön. Han hade det rätt nice, satt mest i sitt arbetsrum och skruvade. Något konstverk sålde han aldrig då han hellre ville behålla dem.

Permalänk
Medlem

Har vi skellefteåbor på torget, och den var inte gratis kan jag säga... Jag hoppas det framgår vad jag vill ha sagt med det här inlägget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Min kära morfar var faktiskt försörjd på någon form av konstnärslön. Han hade det rätt nice, satt mest i sitt arbetsrum och skruvade. Något konstverk sålde han aldrig då han hellre ville behålla dem.

Men han lär ju inte varit en av dessa som får konstnärslön för detta är väldigt exklusivt. Annars hittar du hans namn på listan. Det är ju ett visst antal platser och det är först när en person dör som en annan kan ta dennes plats.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men han lär ju inte varit en av dessa som får konstnärslön för detta är väldigt exklusivt. Annars hittar du hans namn på listan. Det är ju ett visst antal platser och det är först när en person dör som en annan kan ta dennes plats.

Helt okänd var han faktiskt inte, han har något verk på något museum i Stockholm. Hursomhelst, han fick inkomst från staten, om den var livslång vet jag tyvärr inte. Han lär inte vara med på listan då han inte lever längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag som trodde konstnärer i allmänhet lever på de extrema emotionella spektrat. Många är missbrukare av olika slags droger, vidare så är väl ångest och liknande ganska vanliga drag hos konstnärer.

Tja, du kanske har en större erfarenhet av missbrukande, ångestfyllda konstnärer än mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag som trodde konstnärer i allmänhet lever på de extrema emotionella spektrat. Många är missbrukare av olika slags droger, vidare så är väl ångest och liknande ganska vanliga drag hos konstnärer.

Ja är dom någorlunda bra konstnärer så hoppas jag verkligen dom faller in på din fina beskrivning. Jämför bara en ickedrogad musiker med en drogad musiker. Vems musik är bäst?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tja, du kanske har en större erfarenhet av missbrukande, ångestfyllda konstnärer än mig.

Det är väl snarare regel än undantag att några av de mest kända och bäst betalada konstnärerna var mer eller mindre galna?

Jag kommer inte på någon större konstnär som är helt igenom normal enligt de premisser som vi tillskriver "normala" i vart fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är väl snarare regel än undantag att några av de mest kända och bäst betalada konstnärerna var mer eller mindre galna?

Jag har faktiskt ingen aning, men hur är detta relevant till deras påstådda glassiga tillvaro? Är "mer eller mindre galna" lika destruktivt för livskvalitén som "missbrukande och ångestfyllda"?

Undrar, eftersom jag ju såklart tolkar till svar på mitt förra inlägg som att du anser att konstnärer generellt är svårt plågade själar med en annat än glassig närvaro. Eller missförstår jag dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har faktiskt ingen aning, men hur är detta relevant till deras påstådda glassiga tillvaro? Är "mer eller mindre galna" lika destruktivt för livskvalitén som "missbrukande och ångestfyllda"?

Undrar, eftersom jag ju såklart tolkar till svar på mitt förra inlägg som att du anser att konstnärer generellt är svårt plågade själar med en annat än glassig närvaro.

Ja svårt plågad mentalt och av missbruk tycker inte jag är så värst glassigt. Det var så jag tänkte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är väl snarare regel än undantag att några av de mest kända och bäst betalada konstnärerna var mer eller mindre galna?

Jag kommer inte på någon större konstnär som är helt igenom normal enligt de premisser som vi tillskriver "normala" i vart fall.

Leonardo da Vinci?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
De som hållit på med konst genom historien har väl ändå varit välbärgade redan från början? Talanger finns även bland dem som inte blivit födda med en silversked i röven.

Vilket även gäller de som sysslat med cricket. Varför har vi inget stöd så att man kan ägna sig åt cricket på heltid?

Trams åsido, det du säger stämmer inte. Av flera orsaker. Det är uppenbart orimligt om du tittar på det offentliga rummet. Detta var helt sterilt innan kulturbidrag? Nej. Vilka konstnärer och artister från historien är det man känner till? De riktigt stora som följdaktien också ofta (men långt ifrån alltid) hade stora ekonomiska förutsättningar. Vidare har många konstnärer och kulturpersoner fått tjäna sina pengar genom andra yrken. Konstnärsskap är ofta en hobbyverksamhet och staten kan inte göra något för att "stoppa" sådan, så några argument om att slopad livslön skulle vara skadligt för kulturen köper jag inte.

När det gäller att handla med konst och kultur har det länge varit de välbärgades privilegium, åtminstone flera hundra åt tillbaka. Så är det fortfarande. Har "fin"-konsthandel blivit en gängse hobby bland allmogen tack vara denna livslön menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Låg kunskap något som du visar tydligt just i detta nu. Det är borgarna som drar in konstnärspengen så att skylla på sossarna nu duger inte. Jag klandrar dig inte eftersom det är svårt att tänka till eftersom du förmodligen blivit i tutad det från barnsben.

Du, lägg ner med den där attityden mot folk till höger och vänster va? Den som inte bara är obildad, utan uppenbarligen även obildbar, är du. Du har redan visat dig på styva trollinan ett antal gånger och ditt standardargument är att motparten är itutade en massa saker. Kan du inte argumentera annat än genom ad hominem bör du hålla käften.

I princip allt du säger om politik är lögn och förbannad dikt också; du har så förvanskande glasögon på dig att du kallar ett högskatteparti i en högskattestat för 'nyliberalt', trots att någon som faktiskt skulle vara nyliberal aldrig skulle kunna upplösa skillnaderna mellan riksdagspartierna på sitt avstånd. Inte tillhör du någon eftertänksam vänster med ideal heller. Sedan när är det ett vänsterpatos att strö skattepengar kring sig? Andra vänstermänniskor skäms nog över dina gutturala oljud som bara är ett uttryck för en privat hatideologi. Mogna och skärp dig, allt du kommer med är bara plattityder och klyschor! Skäms du inte för att debattera så intellektuellt ohederligt?

(Det är inte lätt att möta ad hominem med argument och därför innehåller mitt inlägg få sådana)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är väl snarare regel än undantag att några av de mest kända och bäst betalada konstnärerna var mer eller mindre galna?

Jag kommer inte på någon större konstnär som är helt igenom normal enligt de premisser som vi tillskriver "normala" i vart fall.

Visst finns det sådana tendenser och extrem inspiration och kreativitet korrelerar i viss mån med mental ohälsa och sjukdom så som depression, bipolär sjukdom och schizofreni. "Melankolin" är ibland rent av ett patos, men något är ändå konstigt med din logik. Att några av de mest kända och bäst betalda konstnärerna var/är "mer eller mindre galna" gör ju inte undantag till regel, eftersom det på samma gång är trivialt att anta att några rörmokare, ingenjörer, busschaufförer, etc, etc, har psykologiska problem. Glöm heller inte att det finns en psykologisk bias här; vissa konstnärer kanske blev så kända för att de var stollar också, inte för att deras verk hade väckt uppmärksamhet om de varit helt typiska. Kausaliteterna kring detta är inte helt lätt att bena ut då vi måste titta på alltifrån samhälle, historia och sociologi till neurologi och evolutionsbiologi (och -psykologi).

Menmen, detta tillför ju inte sakfrågan något, gör varken till eller ifrån men jag kan säga att man kan ana sig till evolutionära fördelar på ESS-manér med att byta ut sinnesfullhet med kreativitet, och liknande resonemang kan föras kring vänsterhet och andra vanlig förekommande 'avvikelser' som berikar gruppen snarare än hämmar den. Tråden handlar emellertid inte om detta, så låt oss inte gå in på djupet...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Leonardo da Vinci?

Du menar vetenskapsmannen, arkitekten, ingenjören och uppfinnaren Leonardo da Vinci som var hobbykonstnär på fritiden?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Du menar vetenskapsmannen, arkitekten, ingenjören och uppfinnaren Leonardo da Vinci som var hobbykonstnär på fritiden?

Ja, men har man målat några av världens absolut mest kända tavlor så tycker jag man kan anses vara konstnär, oavsett hur mycket eller lite av sin tid man ägnade åt det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?