Köpråd och frågor angående en SSD disk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Alternativen kan delas upp i två grupper...

+ Samsung-baserade i form av Corsairs P-serie, Kingston V+-serie
+ Inidilinx-baserade i form utav OCZ Agility/Vertex, Corsair X-serie, Crucial M225-serie

Det är först o främst kontrollern som bestämmer prestanda därför är diskarna i samma grupp ovan likvärdiga, om du inte hittar reviews på en av dem kan du leta efter en review på en av de andra inom samma grupp.

Om du behöver <= 80 GB är Intel 80 GB det givna alternativet eftersom alternativen inte kostar mycket mindre. Om du behöver > 80 GB ser OCZ Agility 120 GB ut att vara det bästa alternativet, den är baserad på en Indilinx-kontroller och bra mkt billigare än Intel-disken.

Det finns oxå SSD som man ska undvika, däribland Kingston V-serie (den utan +), anledning att det är så pass mycket billigare än alternativen stavas jm602 (google vet mer om denna avskyvärda kontroller, tips på söktermer jm602 stuttering)

Tack, det är alltså denna som gäller för mig: http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=HD-032-O...
Verkar inte gå att få tag på i Sverige, om man beställer från overclockers får man då hämta ut den på Posten?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag är helt ny på SSd men min 10k rpm velociraptor har börjat krångla efter ett år så jag funderar på om det inte är dags att ta steget till SSD.
Vilken 128-gigare ska man isåfall köpa?
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=11126
http://www.datorbutiken.com/Navigation/ListingFrame.aspx?CatI...
Eller kanske denna på 160GB? http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/intern-hard...

Crucial M225 128Gb: Är väl levtiden som är osäker... Men ~ 2650kr för en toppkvalitets SSD är inte fel. 235£ inkl frakt, DHL Express. Tullfritt inom EU.
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=HD-003-C...

Edit* Hoppsan missade sida 2 i tråden

Beror på, DHL express levererar till din dörr.
Royal mail (Brittiska posten) gissar jag går via svenska posten.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Lol!

Va som f*n, skumt.

Minns mitt första inköp hos dem på 7k, inga konstigheter, registrerade mig och la ordern 2 minuter efter det, allt gick bra utan strul.

Mjo hade inte köpt från dom om inte folket här hade rekomenderat dom. Kan vara att jag bor på Vänortsgatan och Ä gick ju inte att regga på deras sida..

Mengo engelsmän, tappade i golvet som barn allihopa blev dom!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Crucial M225 128Gb: Är väl levtiden som är osäker... Men ~ 2650kr för en toppkvalitets SSD är inte fel. 235£ inkl frakt, DHL Express. Tullfritt inom EU.
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=HD-003-C...

Edit* Hoppsan missade sida 2 i tråden

Beror på, DHL express levererar till din dörr.
Royal mail (Brittiska posten) gissar jag går via svenska posten.*

Både snabbare och billigare än OCZ Agility, vad är haken?
Jag såg nu att jag har 60mån garanti på min velociraptor men är ändå sugen på en SSD, borde bli rätt stor skillnad om windows och spelen ligger på en sån.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Tjena, är sugen på en SSD disk, men om man går in på overclockers, vad menar de med inc VAT och ex VAT??? Vilket pris är det som vi svenskar får betala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casuaL
Tjena, är sugen på en SSD disk, men om man går in på overclockers, vad menar de med inc VAT och ex VAT??? Vilket pris är det som vi svenskar får betala?

VAT = moms, brittisk moms, du betalar deras moms på varan precis som du skulle gjort om du befunnit dig i England och köpt varan där. Inga konstigheter.
Inc VAT, alltså.

Slut priset blir kanske en tjuga högre beroende på vilken valuta som gäller på Pundet kontra Sek vid köp/beställningstillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Både snabbare och billigare än OCZ Agility, vad är haken?
Jag såg nu att jag har 60mån garanti på min velociraptor men är ändå sugen på en SSD, borde bli rätt stor skillnad om windows och spelen ligger på en sån.

Ingen hake, bara tidig julafton, njut för fasen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen hake, bara tidig julafton, njut för fasen!

Ok, det enda som hindrar mig från att beställa just nu är leveranssättet, jag gillar inte att man måste vara hemma för att inte riskera att de skickar tillbaka paketet till avsändaren som man läst att UPS gjort i andra trådar.

Jag såg att DHL har utlämningsställen i så gott som varenda ICA-butik så det lär väl inte vara några problem att kunna hämta ut det själv om jag väljer DHL som fraktsätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, det enda som hindrar mig från att beställa just nu är leveranssättet, jag gillar inte att man måste vara hemma för att inte riskera att de skickar tillbaka paketet till avsändaren som man läst att UPS gjort i andra trådar.

Jag såg att DHL har utlämningsställen i så gott som varenda ICA-butik så det lär väl inte vara några problem att kunna hämta ut det själv om jag väljer DHL som fraktsätt?

Är du inte hemma så skickar de INTE tillbaka varan, utan den hamnar på DHL´s uppsamlingscentral i Örebro, då ringer du dem och plockar upp SSD´n där
Alternativt, ber dem skicka den till närmsta DHL utlämningsställe för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du inte hemma så skickar de INTE tillbaka varan, utan den hamnar på DHL´s uppsamlingscentral i Örebro, då ringer du dem och plockar upp SSD´n där

Låter bra det

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, då beställer jag en nu. Tack för hjälpen.

Edit: Såg i sista sekunden att den inte fanns i lager. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahapp OC UK verkar ju lagom seriösa :/ Jag har mejlat några gånger men inte fått svar... Vad är det för jävla oseriöst skit företag ni har tipsat om

Visa signatur

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa en SSD på 60-80 GB, och valet står just nu mellan en
Intel X25 och en OCZ Vertex

Vilken skulle ni rekommendera?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Jahapp OC UK verkar ju lagom seriösa :/ Jag har mejlat några gånger men inte fått svar... Vad är det för jävla oseriöst skit företag ni har tipsat om

posta på deras forum, är ofta bättre tillgänglighet där.

Thobbs, singla slant, i daglig normal användning, ingen skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thobbs
Jag funderar på att skaffa en SSD på 60-80 GB, och valet står just nu mellan en
Intel X25 och en OCZ Vertex

Vilken skulle ni rekommendera?

Jag skulle då valt Intel-disken, den är bättre, billigare, och har mer utrymme.

Förklaringen till att OCZ Vertex är dyrare (alltså varför det dyrare inte är bättre än det billigare alternativet) finns i att OCZ Vertex använder flash-minne som är dyrare att tillverka (Samsung producerar fortfarande flash-minne på 42-50nm jmfrt med Intel som gått över till 34 nm, hju mindre tillverkningsstorlek desto billigare tillverkning).