Hur kul är LAN, egentligen?

Permalänk

Hur kul är LAN, egentligen?

Jag har varit på ett antal LAN i mitt liv och jag måste säga att förväntningarna är högre än resultatet. Det känns som att LAN aldrig blir så kul som man tror att det ska bli. Kanske största felet är oöverenskommelse om vad för spel som ska spelas. Alla gånger har det varit så begränsat. Dom LANen jag varit på har det nästan uteslutet varit CS och wc3, och en del Diablo2. En liten klick Q3 och UT också.

En annan grej är att en del helt enkelt inte vill spela en allt för stor del av tiden, sitter hellre och tittar på film eller serier. Många tycker internet är en dålig grej att ha för det leder definitivt till mindre spelande.

Vad är era erfarenheter?

=/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

mina erfarenheter är riktigt trevliga.

De LANen jag varit på i mitt liv har varit fyllda med spel och asgarv. Mycket CoD1/2/4, Q3, UT och Heroes III. Tycker dock nästan alltid att det är roligast att spela något FPS-spel som ingen har erfarenhet av, brukar leda till ruskigt mkt skratt och förvirring :).

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

LAN var the shit på 56k/ISDN tiden innan det fanns 100mbit överallt, numera lanar jag ytterst sällan och endast för nostalgin

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

LAN är aldrig fel De LAN jag har varit på så är det oftast cs, wc3 och något random FPS som är nytt för tillfället. På senaste LANen har det blivit en hel del L4D också, sjukt kul att sitta och skrika och skratta till det!

Internet måste det finnas enligt mig, dödtiden som förr eller senare kommer blir sjukt tråkig annars. Sen kanske någon faktiskt 'måste' ha internet om det saknas drivrutiner eller någon sitter med ett ouppdaterat spel tex.

Minns för några år sedan när man var osäker på om man skulle bjuda med personer som satt med 56k modem hemma Dessa personer blev då hysteriska och skulle tanka saker från internet och bara förstörde för de som spelade wow eller liknande

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Minns det tidiga 2000 när man satt utan internet i någon kvartersgård och spelade codename eagle med polarna Den känslan och så kul lär man aldrig ha igen på lan.
Visst har man kul idag också.. men ni kommer väl ihåg den där "känslan" att spela mot varandra på den tiden?:)

Visa signatur

Intel Core 2 Duo CPU . E6850 @ 3.00GHz . XFX 5770

Permalänk
Medlem

Sitter och lanar nu och ja nog funkar det, men nackdelen är dock att man slutar alltid med samma spel

Just nu är det HoN som gäller och okej det är väl kul då vi ändå bara är 5 som lanar att totalt äta upp folk men man vill ändå spela något kul fps bara internt men det är man för få för alltid :/

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att LAN var roligare förr... Då spelade jag bara ett spel och folk satt inte och gjorde annat, men när jag är på LAN nu så tycker jag inte att det är lika kul längre då det är svårt att hålla sig till ett spel som alla spelar... som när folk är inne på msn och så så tappar man den där riktiga "LAN-känslan"...

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Har väl varit en del tråkiga lan när folk vägrar testa olika spel men annars brukar det vara roligt.

Permalänk

Det är väl mer det sociala som är najs, men med lite spelande blir det ännu bättre.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Spelar man i klan och alla är duktiga på samma spel kan det bli riktigt kul. Har även några riktigt trevliga minnen av ett par sporefigurer med olika antal könsorgan dit klickade.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, LAN utan internet är blanddet trevligaste och roligaste som finns. Synd bara att dagens ungdomar inte kan upskatta ett riktigt LAN utan föredrar att spela MMORPG spel. Sista lanet jag var på med 500/500 lina så... ungefär 90% av spelarna spelade WOW hela lanet, ingen spelade lokalt alls, utom vissa kortare perioder.

Tyvärr finns det inga större äkta LAN utan alla dras ned med Internet, vilket lockar fel personer, PrivatLAN utan internet är dem enda som är roliga att gå på numera.

Permalänk

det ända som jag kommit på är kul med lan skulle väll va snaps Cs

varje gång du skuter ihjäl nån så ska du ta dig en om det är headshot ska du ta 2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tycker det är rikitgt kul om man är många som känner varandra, och sen delar upp lagen i 2 och spelar mot varandra, t.ex som på Left 4 Dead.
Gäller att samarbeta i laget, och i samma stund vill knäcka dina motståndare som försöker angripa dig.

Sen är det inte så kul om det blir ojämna lag.
I L4D så hinner man inte hålla på med andra program...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
det ända som jag kommit på är kul med lan skulle väll va snaps Cs

varje gång du skuter ihjäl nån så ska du ta dig en om det är headshot ska du ta 2

Skulle vara trist för mig... vara nykter ett helt lan liksom...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Skulle vara trist för mig... vara nykter ett helt lan liksom...

Skulle du inte palla att skjuta folk som är dyngraka?

Lan måste ha internet av flera skäl. Dock måste det ju vara schyssta människor som är med. WoW kan folk spela hemma. På lan så är det ju självklart att man spelar med/mot varandra i lokala spel. Sånt som man knappt kan göra när man är hemma över internet. Multiplayer FPS, strategispel m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

LAN var det bästa som fanns när man var ung.
Men det är inte alls samma idag, idag är internet en självklarhet, och spel spelas online.

Förr så var det sjukt kul att dra ihop 10 st polare och lana och lira cs, ut osv.
Även åka iväg på lokala lan på 100-300 pers var extremt kul.
FTP man tankade ifrån var något sjukt speciellt.

Roligare förr helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vi har i en polares hus byggt ett dedikerat bLAN rum i källaren, perfekt för en mindre samling personer som spelar.
Vi brukar ha väldigt mysigt och skoj på den LAN vi har där.
Mest för att de är ett mindre slutet sällskap och vi hela tiden testar massa olika spel.

Så för att ta det kort. 50+ LAN var kul förr innan internet. Nu är de bara skit (av anledningar folk nämnt ovan).
Små personliga LAN är dock kul som fan fortfarande.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Internet kan vara väldigt bra att ha om man spelar spel som Team fortress 2 som behöver internet för att man ska få allt man låst upp. Samma med killing floor

Permalänk
Medlem

Ja, internet har förstört en hel del. Minns lanen förr då kunde man sätta igång ett spel så vare strax nån som skrek "VEM HAR DEDÄR UTDELAT!?"
Nu när man drar på lan är det två saker som regerar: TV-Serier och mmorpgs.

Nån borde arrangera ett "offline" lan för folk med RÄTT inställning.. till skillnad från mina polare som bara svarar "mmm, kanske, ska bara kolla klart detta avsnitt av 2&½ men"

Permalänk
Medlem

Har inte lanat speciellt mycket men enligt mig så tror jag det vikitgaste är att man känner folket man skall lana med och har samma intressen o.s.v.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Man ska ju fan bara lana med kompisar ^^ Och sen ska man ju inte köra över internet det förstör känslan Att lana gamla, goda klassiker som AoE II, Heroes III, Stronghold mm är fan asnajs!

Visa signatur

Balle

Permalänk

Lan är som bäst när man är ett gäng på 7-15 pers. Lite blandat med folk man känner samtidigt som nån har med någon polare man aldrig träffat. Så drar man igång nått klassiskt Wc3 Towerdefense. Nöter det nån timme. Tar paus och drar till willys och köper massa godis, tar ett pitstop vid närmsta pizzerian och traskar tillbaka till lanet taggad till tusen Sen ser man till att prova något nytt lir som ingen kan. Kommer ihåg när jag och polarna testade Splinter Cell 2 på lan första gången. Va nog det häftigaste jag varit med om:P Ingen fattade något när man vred nacken av dem. Eller Slaget om Midgård 1. Sjukt kul. Så kör man till sent på natten/morgonen innan man släpar sig till sängen (där nån idiot redan lagt sig) Vaknar av att morsan kommer ner i källarn där lanet hålls och talar om för en att man måste vädra ut för att det luktar död hund + chips

De där va tider det...... senast va nog 5-6 år sen

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

LAN har jag inte varit med på i flera år, tycker Teamspeak med polare + spel är minst lika roligt

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Böghög på den som sover!

Stå utanför OK 6 på morgonen för att köpa cola och micromat.

700gb
http://bort

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

jag föredrar att ha uppkoppling på lan. dels då för dötiden och ladda ner patchar osv. på den senaste tiden har de flesta drats till mmorpg spel vilket jag tycker e förjävligt. lan ska inehålla högtempo fps spel enligt mig! q3, ut är ju självklara val enligt mig! cs är också klassiker. men då alla wow freaks typ avskyr steam så e det svår att få med alla. sen e det oftast väldigt stor skillnad på datorerna som folk har. jag brukar alltid vilja spela de nya spelen medans andra sitter med en sunkig dator från 02 och knappt kan spela cs.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk

fps känns som en självklarhet.
Även klart att man tankar lite saker ifrån varandra men internet behövs för patchar, drivrutiner och för att fördriva dötid mellan matcher.
Men att sitta och kolla på serier och sån skit va fan är det för stil?
Hade man ju lika gärna kunnat sitta kvar hemma.

I ett fps så skäller och hånar man varandra. De som jag sett som spelat wow har dock varit så inne i det att de inte snackat med varandra trots att båda sitter och spelar och är med i samma grupp. All diskussion sker via spelet.
I det läget behöver inte datorerna stå bredvid varandra...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har inte lanat på många år. Men Q1, CS och andra flummiga mods/spel man hittat. En grej var Richochet, ingen förstod nånting, skitkul

Annars var det väl mer eller mindre tävlingar vem som kunde få in mest svordomar/skällsord efter man dog Ahh tider det!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

När jag var mindre brukade jag och flera kompisar ta med våra 300MHz:are till bygdegårdar och lira counter-strike. Bland det roligaste jag gjort

alla spelade samma spel och alla hade roligt, lyssnade på musik och åt mikrovågsugsmat : )

LAN är nice, jag lanade hela sommarlovet

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag och några polare startade upp en LANförening förra vintern bara för att vi verkligen älskar att LANa, det är så sjukt grymt och LANandet är verkligen en sjukt trevligt grej. Det blir ju LAN nästan alla lov, så det är lite av en höjdpunkt i all tråkighet. Vi är ju runt 16-årsåldern allihop, så det blir sådär lagom flummit och bra.

Oftast brukar vi inte ens ha internet på LANen eftersom vi nästan alltid håller till i en lokal som ligger på övervåningen i ett hus som inrymmer stall och en liten ridshop, så det här med att folk spelar internetspel eller surfar på internet blir det inget av. Alla som kommer på LANen är ju intresserade av att just LANa, så det blir inte så mycket "Nej, jag kollar på <serie>, vi kan ju spela sen" eller sånt.

Och om man bara sitter och LANar två eller tre spel kan det lätt bli enformigt, det bästa är om man kan fixa sånt som folk faktiskt inte spelar (så mycket) när de är hemma, på något vis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad på LAN nu i helgen faktiskt... och vi pratade lite om detta faktiskt, och vi kom fram till att dem LAN man åker på som man inte har höga förväntningar på brukar bli roligast.

Ta denna gången tex: trodde det skulle bli det vanliga slösurfandet på internet mest hela tiden... blev dock att vi satt i närmare 15 timmar i sträck och spelade "Killing Floor" som hade gratis weekend på steam, och det vara bara massa garvande och härlig stämning hela tiden!

Visa signatur

| MSI P55-GD65 | | Intel i5 750 @ 3Ghz | | 8GB Corsair Vengence 1600Mhz CL9 | | XFX Radeon 7970 Black Edition @ 1Ghz |
| Corsair 620W | | Antec P182 GunMetal |