Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Den där accesspunkten använder endast 5Ghz, väldigt få enheter kommer kunna ansluta till den, om du inte tänkt köpa 5Ghz-adaptrar till alla datorer.

Det inbyggda kommer räcka för din lina oavsett hur skräpigt det är, kolla bara att det stöds av freebsd.

till sist, varför har du valt ett gigabit-nätverkskort och en 10/100 switch?

5ghz bandet är väl ganska snabbt vad jag förstått? Eller finns det några andra nackdelar förutom att det har mindre stöd? Typ att det friterar hjärnan mer elr ngt?

Jag tycker switchen såg ganska ball ut, typ oldschool. Jag ska ha några datorer på switchen. Skulle jag få snabbare hastighet inom lanet ifall jag hade gigabit switch?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
5ghz bandet är väl ganska snabbt vad jag förstått? Eller finns det några andra nackdelar förutom att det har mindre stöd? Typ att det friterar hjärnan mer elr ngt?

Jag tycker switchen såg ganska ball ut, typ oldschool. Jag ska ha några datorer på switchen. Skulle jag få snabbare hastighet inom lanet ifall jag hade gigabit switch?

Det är mer störningsfritt åtminstone. så länge du inte behöver ansluta några 2.4Ghz-enheter är det inget fel på den APn.

Samma design finns i gigabit-utförande.. jo, mellan gigabit-kapabla datorer iaf.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat det optimala kitet till pfsense för mitt användningsområde:
http://www.mini-box.com/s.nl/c.ACCT127230/n.1/it.A/id.730/.f
http://www.mini-box.com/M350-enclosure-with-picoPSU-90-and-60...

Slänger in en eller två gig minne i den och ett cfkort.

Kan inte hitta något negativt med moderkortet. Två integrerade intel Gbit.

Har ni några synpunkter?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Nu har jag hittat det optimala kitet till pfsense för mitt användningsområde:
http://www.mini-box.com/s.nl/c.ACCT127230/n.1/it.A/id.730/.f
http://www.mini-box.com/M350-enclosure-with-picoPSU-90-and-60...

Slänger in en eller två gig minne i den och ett cfkort.

Kan inte hitta något negativt med moderkortet. Två integrerade intel Gbit.

Har ni några synpunkter?

ser fint ut, bara du har kollat med HW listan så ska det nog funka perfekt.

Du får gärna posta vilken prestanda och hur mycket burken drar när du byggt ihop det

Ska du köra flera OS parallellt eller ska den vara helt dedikerad till pfSense?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den skall vara dedikerad för pfsense.
Skall försöka göra lite prestandamätningar när jag får den. Vet dock inte om jag kommer få möjlighet att göra "pfsense mot pfsense"-mätningar.

Visa signatur

Permalänk

Najs, det blir nog en bra router.

Offtopic: Fy fan vad det tar tid att skriva såhär. Har inget skrivarbläck heller att skriva ut ett fuskpapper med heller. Riktigt jobbigt i början. Man orkar inte skriva alls lika långa inlägg.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ta inte för slöa datorer bara!
Vill man lägga till lite funktioner sedan börjar det dra mkt ram och CPU.

Här e stats från min pfsense burk:
http://pfsense.burken.biz:800/stats.php
http://pfsense.burken.biz:800/phpsysinfo/

1.2.3 gjorde routern mycket snällare i cpu användning så nog har det blivit bättre.

Jag använder en flera år gammal compaq p4 2.2ghz, 4gb CF kort och Tre Intel PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter.

Har fått allt funka fint utan Captive portal... Men jag gör väl något fel som vanligt!

Har maxat upload i 70mbit/s

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Var på väg själv och skulle skaffa hårdvara för en pfSense router men kom fram till det att om man inte redan har hårdvara liggandes för pfSense så är det mer värt att köpa en färdig router med inbyggt WiFi, man kan få en bra sådan för runt 1000kr, tar förmodligen mindre plats också.
Inte lika coolt kanske men...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Ta inte för slöa datorer bara!
Vill man lägga till lite funktioner sedan börjar det dra mkt ram och CPU.

Här e stats från min pfsense burk:
http://pfsense.burken.biz:800/stats.php
http://pfsense.burken.biz:800/phpsysinfo/

1.2.3 gjorde routern mycket snällare i cpu användning så nog har det blivit bättre.
Har maxat upload i 70mbit/s

1.2.3 minskade min cpu användning rejält också, från nästan 90% vid hård belastning till runt 60% om inte mindre för den gamla intel p3:an !

Riktigt trevligt

Visa signatur

sysl....
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
9. Multiwan - lastbalansering

Hur ska det kopplas?
Då du nu kommer använda 5 stycken ip-adresser behöver du ha 6 stycken nätverksportar. 5 stycken för de 5 internet ip-adresserna och en till lan sidan som innan.
http://img264.imageshack.us/img264/5941/koppling5.jpg

Resultat
Bredbandskollen.se efter:
http://img692.imageshack.us/img692/9453/57329418.jpg

Nu har jag aldrig använt Pfsense, men BSD stödjer ju "virtuella" nicar.
Stödjer inte Pfsense det? Så slipper man dra 5 kablar mellan switch 1 och Pfsense.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

JZ0NiC, har försökt lösa det problemet i pfsense forum.. Dock hade det funkat fint ifall det var statiska ipadresser vi pratade om.. vill man slippa ha 6nics/kablar får man virtualisera.

För att slippa ha 2 switchar kör jag med vlan istället.. Men virtualiseringståget har jag inte hoppat på än..

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Synd att du inte vann något för det var verkligen en bra och välgjord guide som det säkert ligger mycket tid bakom men jag antar väll att det inte är så många som sitter med hemmabyggda BSD routrar förutom oss hardcores med 100/100MBit/s och x antal servrar hemma. Fast ska jag va ärlig så har jag bara 2 servrar jag kör 24/7 nu och resten är mest för att "leka" med och testa olika saker men annars är ju garderoben* ganska full med datorer.

*Har ett rum helt för mina kläder inuti i mitt rum och där inne ser det typ ut som en gigantisk garderob egentligen. Fast nu är där servrar, gamla datorer, lite kartonger fyllda med grejer, resväskor och en byrå plus två vanliga garderober med kläder. Så jag använder inte särskilt mycket av rummet till kläder, men sen så behöver jag heller inte ett helt rum till mina kläder och det är behändigt att ha servrarna närma om man behöver fysisk access av någon anledning.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Synd att du inte vann något för det var verkligen en bra och välgjord guide som det säkert ligger mycket tid bakom men jag antar väll att det inte är så många som sitter med hemmabyggda BSD routrar förutom oss hardcores med 100/100MBit/s och x antal servrar hemma. Fast ska jag va ärlig så har jag bara 2 servrar jag kör 24/7 nu och resten är mest för att "leka" med och testa olika saker men annars är ju garderoben* ganska full med datorer.

*Har ett rum helt för mina kläder inuti i mitt rum och där inne ser det typ ut som en gigantisk garderob egentligen. Fast nu är där servrar, gamla datorer, lite kartonger fyllda med grejer, resväskor och en byrå plus två vanliga garderober med kläder. Så jag använder inte särskilt mycket av rummet till kläder, men sen så behöver jag heller inte ett helt rum till mina kläder och det är behändigt att ha servrarna närma om man behöver fysisk access av någon anledning.

Tror jag valde ett för snävt område att skriva en guide om. Som du säger riktar sig min guide till en för liten skara av folket här på swec antar jag får välja något som har en bredare publik nästa gång

Visa signatur

sysl....
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
JZ0NiC, har försökt lösa det problemet i pfsense forum.. Dock hade det funkat fint ifall det var statiska ipadresser vi pratade om.. vill man slippa ha 6nics/kablar får man virtualisera.

För att slippa ha 2 switchar kör jag med vlan istället.. Men virtualiseringståget har jag inte hoppat på än..

Verkar ju jättekonstigt. borde ju inte vara omöjligt att fixa.. kan förstå om det finns begränsningar vad man lagt in i GUIt.
Det är å andra sidan ingen problem för mig eftersom redan kör virtuellt.

Vmware ESX4 FTW!

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Har hört att det skall gå med ett nätverkskort där du spoofar flera MACaddresser och sedan kör med en modifiera dhcpklient. har ingen aning om hur man gör men det finns säkert någon googleninja som är duktig på nätverk som kan lösa det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Mycket bra jobbat Endosavian :).
Har inte alls sett denna guide tidigare(läser mest i en annan forumdel).

Suveränt med bilderna och tydliga tillvägagångssätt.
En så här pass ordentlig svensk guide får du sköta om.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
Jag gjorde avvägningen mellan säkerhet och svårighetsgrad så därför föll det på PPTP istället för Open VPN

Kanske kan ha ett tillägg för OpenVPN. Det är inte så svårt att få det att fungera och säkerheten är i princip perfekt så länge man byter nycklar på rätt sätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Mycket bra jobbat Endosavian :).
Har inte alls sett denna guide tidigare(läser mest i en annan forumdel).

Suveränt med bilderna och tydliga tillvägagångssätt.
En så här pass ordentlig svensk guide får du sköta om.

Tackar, när jag var ny på området tyckte jag att en guide som denna saknades. man hade ju ingen aning om vad man höll på med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Kanske kan ha ett tillägg för OpenVPN. Det är inte så svårt att få det att fungera och säkerheten är i princip perfekt så länge man byter nycklar på rätt sätt

Jag håller på med andra projekt (esxi) och kan inte lägga mer tid på detta just nu, men känner du dig manad får du gärna bidra till guiden! (tävlingen är ju ändå slut )

Visa signatur

sysl....
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Hm. Kan kanske göra ngt i helgen.

Permalänk
Avstängd

Såg att guiden fr.o.m idag finns på pfSense eget forum :). Snyggt jobbat!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
Såg att guiden fr.o.m idag finns på pfSense eget forum :). Snyggt jobbat!

Jo jag vart förfrågad av en forum admin om jag inte kunde lägga upp guiden där :P.
Blir kanske till att översätta den till engelska också, får se

Visa signatur

sysl....
Citera för svar!

Permalänk

Jag funderar på att installera pfsense på en av mina gamla burkar och när jag ändå är i farten så tänkte jag lägga upp en vpn så att jag och mina kompisar kan lira lite spel med varandra.

Går det att begränsa så att de endast kommer in på mitt lan och inte kan använda mitt internet och hur gör man i så fall? Jag är inte så sugen på att de ska använda min internetlina till att t.ex. tanka ner.

Mvh Rasmus

Permalänk
Avstängd

Jepp. Skapar du en PPTP lösning så får du en flik i Rules som heter PPTP VPN och skapar du en IPSEC lösning så får du en flik i Rules som heter IPSEC VPN.
Dessa VPN lösningar(finns även OpenVPN men den har jag aldrig provat) presenteras som ett nätverkskort under Rules och därmed kan du styra med hjälp av samma typ av regelverk som finns för LAN och WAN.

Där skapar du regler för vad som är tillåtet. Som standard kommer inkommande paket via tunnel till dig som initierats från den andra sidan att blockeras.
Skall de bara komma åt din maskin så skapar du en regel att allt från PPTP VPN får lov att röra din maskin, och kanske t.o.m begränsa till ett fåtal portar samt kanske enbart UDP protokollet.

Kolla här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=962...

Däremot så skall du nog inte skapa en regel där som tillåter allt, utan du skapar något som tillåter det du önskar.

Visa signatur

Permalänk

Kollade guiden på pfsense forumet för att få till lastbalans, kört pfsense innan i omgångar men senare åren har det varit en dlink 655a som fått göra jobbet.
Lessnade på att den måste boota om sig när man gör någonting i konfig, softboot när grannar slår på sina wlan etc.

Samlat lite delar till en pfsense router nu en tid och testkörde den idag.
Atom 330, 2gb ram, dlink 570TX, compactflash 512mb, Fractal 120mm fläkt till mobo.
Kommer så småningom upp ett galleri med den när lådan till den är klar.

Lastbalans än så länge funkar

VPN server ska pillas igång senare med

Så jag tackar ödmjukast för guiden för maken till bra får man leta efter

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

Jag har postat detta inlägget på pfSenses forum också. Men jag tänkte att jag ökar mina chanser till ett bra svar om jag skriver det här också.

Jag har ett litet problem med mitt routerbygge. Jag citerar migsjälv.

Citat:

This is a strange problem and I don't even know if it's hardware related.

System: 1.1 GHz AMD Athlon, 512 MB RAM, 2 Realtek adapters.

What we did:

1. Burn the CD and boot it up.
2. Let all countdowns pass w/o pressing anything
3. Select no at the VLAN prompt.

When configuring the adapters, both adapters work fine, are detected, one is selected and it goes on to the WAN prompt which is the problem.

Now for some reason the light on either network adapter won't light up when the WAN cable is connected. As I said they both work when the LAN cable is connected and they're both detected by pfsense. Connecting the WAN cable to the same computer when Windows is running also works.
But in pfsense the WAN cable isn't detected and the light on the adapter doesn't even light up..

Any idea what could cause this? Could it be the adapters?

Thanks

Någon som har haft någon erfarenhet med Realtek eller upplevt något liknande?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasmussen
System: 1.1 GHz AMD Athlon, 512 MB RAM, 2 Realtek adapters

Jag provade pfSense 2007 på en AMD FX-53 installation med inbyggd Marvell krets för nätverk samt stoppade in ett D-link nätverkskort. Fick inte ihop det. Kollade sedan på diverse forum och D-Link och Marvell var inte mycket att hänga i granen med i FreeBSD(i alla fall på den tiden). Sök efter Realtek och pfSense så får de se lite problem. Det du kan prova med är att stänga av "PnP Operating System" eller dylikt i ditt BIOS och prova på nytt. Kör du förresten pfSense version 1.2.3? Den skall tydligen köra med FreeBSD 7.1 och då har den bättre stöd för Realtek kretsar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3 frågor~

-Lastbalanseringen. Jag sitter på BBBs 100mbit med 5x 10mbit upload dårå. Om jag kör denna lastbalansering kan jag tex. maxa runt 60mbit upload med säg torrents på en dator?
-Hur kopplar jag och konfigruerar en vanlig router (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67228) som accesspunkt sedan?
-Låt säga att jag kanske inte har råd att lägga ut 6x intelkort för att fixa lastbalanseringen, kan jag köra säg 5st lowend realtek 100mbit kort för att ta in linan och sedan ett intel gbit kort till nätverket? kommer det funka eller kommer det bli flaskhals?

:)!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Jag använder den versionen som trådskaparen länkade till och jag är säker på att det inte har något med min bredbandsuppkoppling att göra då jag har testat att ansluta till både min 100/100 lina och ett comhems bredband. Jag läste på pfsensesforum att jag inte är ensam om att ha problem med realtec kort. Det jag enda jag kan göra nu är väl att handla två ordentliga intelkort och hoppas att allt löser sig:). Vet någon ifall det här kortet fungerar bra(http://www.inet.se/artikel/5409128/intel-pro-1000-gt-desktop-...)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasmussen
Jag använder den versionen som trådskaparen länkade till och jag är säker på att det inte har något med min bredbandsuppkoppling att göra då jag har testat att ansluta till både min 100/100 lina och ett comhems bredband. Jag läste på pfsensesforum att jag inte är ensam om att ha problem med realtec kort. Det jag enda jag kan göra nu är väl att handla två ordentliga intelkort och hoppas att allt löser sig:). Vet någon ifall det här kortet fungerar bra(http://www.inet.se/artikel/5409128/intel-pro-1000-gt-desktop-...)?

Enligt HWL listan ska det inte vara några probs med intel kortet du länkade, http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=em&sektion=4&manpath...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
3 frågor~

-Lastbalanseringen. Jag sitter på BBBs 100mbit med 5x 10mbit upload dårå. Om jag kör denna lastbalansering kan jag tex. maxa runt 60mbit upload med säg torrents på en dator?
-Hur kopplar jag och konfigruerar en vanlig router (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67228) som accesspunkt sedan?
-Låt säga att jag kanske inte har råd att lägga ut 6x intelkort för att fixa lastbalanseringen, kan jag köra säg 5st lowend realtek 100mbit kort för att ta in linan och sedan ett intel gbit kort till nätverket? kommer det funka eller kommer det bli flaskhals?

:)!

självklart kan du använda andra kort utan att de flaskar då du bara kommer kunna ta ut 10 mbit upp per kort, vilket de bör klara
Sen om de drar mer cpu är en annan fråga
Ja du kommer kunna maxxa torrents under rätt förutsättningar.

din router som AP: http://www.portforward.com/english/routers/wireless/Netgear/W...

Visa signatur

sysl....
Citera för svar!

Permalänk

Om ni vill slippa en massa nätverks kort så tycker jag ni ska ta en titt på att köra Linuxs macvlan modul tillsammans med valfri iptables frontend som klarar lastbalansering.
Själv kör jag macvlan + shorewall för att kunna ha flera externa adresser som jag kan port forwarda ifrån. (<3 Banhof som ger mig 10 ip adresser)

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk