Råd innan jag beställer bygget och gör bort mig

Permalänk
Medlem

Råd innan jag beställer bygget och gör bort mig

Jag är ute efter en tyst dator och som jag kan köra i hög upplösning med hyfsad fps.

Passar 9800x3d bättre än 9950x3d till det jag är ute efter?
Kommer jag märka någon skillnad på alla olika modeller av 9070xt? Verkar vara minimal skillnad.
Vet inte vilket moderkort jag ska ha. Spelar pcei 5 någon roll som b850 har?
Jobbar cpu kylaren tystare om jag kör på en 240w då tdp är 120w? Kanske överkurs?
1000w psu kanske ickså är överkurs?

Chassi: Phanteks xt pro
Cpu: 9800x3d
Gpu: Rx 9070 xt
Moderkort: Asus tuf gaming b650-e wifi eller
Ssd: Corsair mp600 core xt 2tb
Gigabyte b850 eagle wifi6e
Ram: Kingston 32gb ddr5 6000 cl 30
Fläktar: Arctic p12 pwm pst 4st
Corsair rs140 2st
Cpufläkt: Deepcool ak500 240w
Psu: Nzxt c1000 atx 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av acers:

Jag är ute efter en tyst dator och som jag kan köra i hög upplösning med hyfsad fps.

Passar 9800x3d bättre än 9950x3d till det jag är ute efter?
Kommer jag märka någon skillnad på alla olika modeller av 9070xt? Verkar vara minimal skillnad.
Vet inte vilket moderkort jag ska ha. Spelar pcei 5 någon roll som b850 har?
Jobbar cpu kylaren tystare om jag kör på en 240w då tdp är 120w? Kanske överkurs?
1000w psu kanske ickså är överkurs?

Chassi: Phanteks xt pro
Cpu: 9800x3d
Gpu: Rx 9070 xt
Moderkort: Asus tuf gaming b650-e wifi eller
Gigabyte b850 eagle wifi6e
Ram: Kingston 32gb ddr5 6000 cl 30
Fläktar: Arctic p12 pwm pst 4st
Corsair rs140 240w 2st
Cpufläkt: Deepcool ak500
Psu: Nzxt c1000 atx 3.1

Om du inte håller på med något annat krävande än spel har du liten nytta av en 9950x3d. Sedan är ju även en 9800x3d i "det bästa du kan köpa" kategorin så det går klar att välja en billigare cpu om ditt krav är "hyfsad fps". Du kommer mycket långt med en ryzen 7700x(3400 kr) som kosat typ hälften av vad en 9800x3d (6200 kr). Du skriver att du ska spela i "hög upplösning". Vad betyder det? 1400p, 4k, 5k? Vid hög upplösning så kommer grafikkort få jobba hårdare och processorn mindre, vilket gör att du skulle kunna köpa en 7700x istället för en 9800x3d.

Skillnaden mellan olika varianter av 9070xt är framförallt kylaren. De flesta är helt ok eller mycket bra. Kolla någon recension innan du köper så den inte har någon absurd fläktkurva etc innan du köper. Om det är viktigt att den ska vara tyst så kan det var värt att kolla lite mer på recensioner av just den asekten då det är något som faktiskt skilejer sig åt mellan modellerna, även om de flesta är mycket bra. Du har idag ingen nytt av ett moderkort med pci-E 5. Finns vissa SSD:er som använder det, men inget du kommer märka blir "snabbare med". Köp Det billigaste moderkortet du hittar i rätt formfaktor med de funktioner du vill ha av en tillverkare du "litar" på.

Förstår tyvärr inte denna mening "Jobbar cpu kylaren tystare om jag kör på en 240w då tdp är 120w? Kanske överkurs?". Men gennerellt kan en större cpukylare med högre kylkapacitet låt mindre vid samma last än en mindre cpukylare. Med det sagt så är en 9800x3d och AMDs modellerna under den ganska strömsnåla och kräver såldes inte ett monster till CPU kylare. Då må ibland vara ganska varma, men det är inget problem. Så även en mellanklass cpukylare kan gå tyst med en 9800x3d om fläktkurvan är rätt inställd.

Vad gäller nättagg så beror det ganska mycket på vilket grafikkort du har. Så länge du inte tänkt dig ett grafikkort så som rtx 4090, rtx 5090 eller kommande varianter av samma typ så bör 850 W räcka långt. Tänk att CPU drar 120 W högt räknat. 20 W för moderkort och SSD etc. Du vill belasta ett nättagg till ca 60-70%. 850*0,65=552. 552-140=412. Du har då 412 W "över" till grafikkort då. Inget kort i nuvarande eller föregående generation drar så mycket förutom rtx 4090, rtx 5090. Rx 7900 XTX ligger nära. Men då har du ändå 350 % av nättagget "kvar". Sedan kan det vara så att det inte skiljer så mycket mellan ett bra nätagg på 850 W och ett bra på 1000 W.

Om du inte har bra själ så skulle jag råda dig att andbända en luftkylare istället för en AIO. Billigare, hållbarare och många gånger lika tyst eller tystare för den typen av cpu du tänkt dig.

https://komponentkoll.se/bygg/jFPay
Med 9800x3d

https://komponentkoll.se/bygg/kDROn
Med 7700x

Vad gäller minnen chassi så har jag inte så bra koll så andra får hjälpa till att tycka där.
Du skrev inget om någon ssd men lade med en bra.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Om du inte håller på med något annat krävande än spel har du liten nytta av en 9950x3d. Sedan är ju även en 9800x3d i "det bästa du kan köpa" kategorin så det går klar att välja en billigare cpu om ditt krav är "hyfsad fps". Du kommer mycket långt med en ryzen 7700x(3400 kr) som kosat typ hälften av vad en 9800x3d (6200 kr). Du skriver att du ska spela i "hög upplösning". Vad betyder det? 1400p, 4k, 5k? Vid hög upplösning så kommer grafikkort få jobba hårdare och processorn mindre, vilket gör att du skulle kunna köpa en 7700x istället för en 9800x3d.

Skillnaden mellan olika varianter av 9070xt är framförallt kylaren. De flesta är helt ok eller mycket bra. Kolla någon recension innan du köper så den inte har någon absurd fläktkurva etc innan du köper. Om det är viktigt att den ska vara tyst så kan det var värt att kolla lite mer på recensioner av just den asekten då det är något som faktiskt skilejer sig åt mellan modellerna, även om de flesta är mycket bra. Du har idag ingen nytt av ett moderkort med pci-E 5. Finns vissa SSD:er som använder det, men inget du kommer märka blir "snabbare med". Köp Det billigaste moderkortet du hittar i rätt formfaktor med de funktioner du vill ha av en tillverkare du "litar" på.

Förstår tyvärr inte denna mening "Jobbar cpu kylaren tystare om jag kör på en 240w då tdp är 120w? Kanske överkurs?". Men gennerellt kan en större cpukylare med högre kylkapacitet låt mindre vid samma last än en mindre cpukylare. Med det sagt så är en 9800x3d och AMDs modellerna under den ganska strömsnåla och kräver såldes inte ett monster till CPU kylare. Då må ibland vara ganska varma, men det är inget problem. Så även en mellanklass cpukylare kan gå tyst med en 9800x3d om fläktkurvan är rätt inställd.

Vad gäller nättagg så beror det ganska mycket på vilket grafikkort du har. Så länge du inte tänkt dig ett grafikkort så som rtx 4090, rtx 5090 eller kommande varianter av samma typ så bör 850 W räcka långt. Tänk att CPU drar 120 W högt räknat. 20 W för moderkort och SSD etc. Du vill belasta ett nättagg till ca 60-70%. 850*0,65=552. 552-140=412. Du har då 412 W "över" till grafikkort då. Inget kort i nuvarande eller föregående generation drar så mycket förutom rtx 4090, rtx 5090. Rx 7900 XTX ligger nära. Men då har du ändå 350 % av nättagget "kvar". Sedan kan det vara så att det inte skiljer så mycket mellan ett bra nätagg på 850 W och ett bra på 1000 W.

Om du inte har bra själ så skulle jag råda dig att andbända en luftkylare istället för en AIO. Billigare, hållbarare och många gånger lika tyst eller tystare för den typen av cpu du tänkt dig.

https://komponentkoll.se/bygg/jFPay
Med 9800x3d

https://komponentkoll.se/bygg/kDROn
Med 7700x

Vad gäller minnen chassi så har jag inte så bra koll så andra får hjälpa till att tycka där.
Du skrev inget om någon ssd men lade med en bra.

Mycket bra och detaljerat svar.

Ska kolla upp grafikkorten och se vad jag hittar.
Gärna 4k där det går, annars 1440.
Jag känner att jag köper heller en bra processor på en gång, tycker inte prisskillnaden är något problem. Däremot är det annorlunda med grafikkortet och prisena där. Det blir snabbt många tusenlappar där.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 9600X och 9800X3D är rätt liten i många spel i 4K så jag har väldigt svårt att motivera flera tusenlappar extra för 9800X3D.

Jag hade kört på något i denna stil. Då får du ett kvalitetsbygge med väldigt bra prestanda per krona.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Skillnaden mellan 7600 och 9800X3D är rätt liten i många spel i 4K så jag har väldigt svårt att motivera flera tusenlappar extra för 9800X3D.

Jag hade kört på något i denna stil. Då får du ett kvalitetsbygge med väldigt bra prestanda per krona.

https://komponentkoll.se/bild/vgXDG.png

"Skillnaden mellan 7600 och 9800X3D är rätt liten i många spel i 4K" haha va?? 9800x3d har ofta 50% mer fps än 7600x i 4k

Permalänk

9950x3d om du ända ska köra up till 4 k och har råd go for it men den förtjänar en bättre gpu...5080 är ett bättre val helt klart.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

"Skillnaden mellan 7600 och 9800X3D är rätt liten i många spel i 4K" haha va?? 9800x3d har ofta 50% mer fps än 7600x i 4k

Du får gärna visa några spel där 9800X3D har mer än 50 % högre FPS än 7600 i 4K. I spelen som TechPowerUp testade var skillnaden bara drygt 4 % i snitt med ett 4090.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

9950x3d om du ända ska köra up till 4 k och har råd go for it men den förtjänar en bättre gpu...5080 är ett bättre val helt klart.

Mitt bygge blir ca 37 % dyrare med det billigaste 5080 som finns i lager. 4K-prestandan ökar dock bara med ca 22 % så jag vet inte om jag skulle kalla det ett bättre val.

9950X3D ger otroligt dålig prestanda per krona för 4K.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade bygget från 7600 till 9600X med en kylare då jag såg att du ville ha ett tyst bygge. Prisskillnaden är väldigt liten mellan 7600X och 9600X så valde 9600X.

Permalänk

Mitt bygge blir ca 37 % dyrare med det billigaste 5080 som finns i lager. 4K-prestandan ökar dock bara med ca 22 % så jag vet inte om jag skulle kalla det ett bättre val.

9950X3D ger otroligt dålig prestanda per krona för 4K.

Ok du har en budget ?isf kör på 9800 med 5080 så har du en grym comb.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite på 5080, billigare varianterna kostar 14000. Inte stora pengar jämfört med 9070xt. Men går jag på dyrare som kostar 20000 är det en fördubbling mot 9070xt. Är det värt pengarna tänker jag då?

Ni ger mig lite beslutsångest haha. (Som jag redan hade)
Jag tror jag kör på 9800x3d processorn iallafall, grafikkort... vettefan.
Jag hade ca 30000 som tak i början, jag kan köpa dyrare om jag vill. Men jag frågar mig själv är det värt det? Har jag mer roligt med en dator för 40000 än med en för 30000? Jag börjar tvivla.

Men det är väl dags att agera innan tullkriget kommer igång och driver upp priserna ännu mer.
Vad är anledningen till att alla grafikkort är slut? Produktion eller alla scalpers? Eller en blandning kanske

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 9600X och 9800X3D är rätt liten i många spel i 4K så jag har väldigt svårt att motivera flera tusenlappar extra för 9800X3D.

https://komponentkoll.se/bild/njGzG.png

Förutom processorn och ram som jag själv valde. Vad är det du inte gillade i min lista? Bara nyfiken och försöker lära mig.
Psu antar jag är effekten. Men ssd, moderkort, chassi, fläktar m.m?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acers:

Förutom processorn och ram som jag själv valde. Vad är det du inte gillade i min lista? Bara nyfiken och försöker lära mig.
Psu antar jag är effekten. Men ssd, moderkort, chassi, fläktar m.m?

Jag valde delar jag personligen tycker ger mest för pengarna. Chassit jag valde t.ex. är bara 100 kr dyrare men har fyra förinstallerade fläktar istället för noll.

Phantom Spirit anses av många som en av de absolut mest prisvärda CPU-kylarna.